aktualizováno | 26.02.2009 16:20:47 | edda | přečteno: 3850x
Rozhovor

Rozhovor s českým reprezentantem ME, Jiřím Vovsem.

Jaké byly Tvé začátky v autosportu?

    Nejdříve jsem jezdil po kopcích fotit a v roce 1978 jsem postavil svůj první vůz Škoda 100 ve třídě A2-1000. Po dosáhnutí první výkonostní třídy jsem v roce 1982 začal i s okruhy.

Tvé největší úspěchy?

    Tak určitě největší úspěch je, že jsem vydržel jezdit do dnes a stále mi to baví. K největším úspěchům počítám r.1985 kdy jsem se stal mistrem ČSSR v ZAV ve třídě A- Škoda 120LS a na okruzích jsem si vyjel třetí místo při nabitém startovním poli... A také titul Mistra ČR ve třídě N-2000 v roce 1995. Tenkrát tato třída byla opravdu nabitá / Šlajchrt, Hank, Fraiberg, Patera, Řasa, Benedikt atd/

Tvé plány a ambice pro tuto sezónu?

   Pojedu opět kompletní sezónu ME a jako po několikáté, jsem přesvědčen, že je to moje poslední sezóna!

Jaký je Tvůj názor na náš seriál

   Jsem z toho docela rozladěn, vadí mi tříštění jezdeckého pole do několika seriálů a trpí tím zejména Mistrovství ČR. Také bych Tvůj seriál spíše viděl jako start začínajících jezdců před vstupem do M ČR. I u Vás však již rozhoduje pouze výše rozpočtu jezdce. Také mě zarazilo nevhodné chování rádoby závodníků s vozy STI a EVO při pátečním najíždění tratě při jarním společném Berouně... Nelíbí se mi také nepostačující bezpečnostní výbava jezdců / klec, nehořlavá kombinéza, apod/.

Stejně doufám, že u nás jednou skončíš???

   Ne, ne, já až skončím tak to bude definitivně a budu se věnovat pouze veteránům! Snad jedině bych využil možnosti startu v Saxo Cupu abych se mohl poměřit s kamarády, Pepou Stočesem a Mlejnkem.

honza semlbauer | 06.03.2009 16:19:12
a stejne vas mam rad, ikdyz se tady prete :D
Roman L | 03.03.2009 12:46:53
To Rendy:Neber to tak že jdu hlava nehlava zatím to prosadit a zavect jako nutnost seriálu!Jde mi o preventivní aktivní bezpečnost do budoucna!!
Rendy | 03.03.2009 12:25:11
Romane čti pozorně. SE třída je na Triole Volná 5třída a jelikož je to třída bez uprav tak nemusí mít rám.Nemá vykuchané dveře !!!!nijak odlehčené proto nemá rám......Ty stím rámem nedáš pokoj.....
Roman L | 03.03.2009 11:42:45
Tak při volné chvilce jsem si přečetl pár komkurenčních řádu,a třeba na Triola cupu je nezbytný rám!!
machy | 02.03.2009 23:16:11
JJ Levora,Třebínová...čest jejich památce...!! A k nehodě v Praze,bych se,už taky nevracel.Tam mám zcela jasno,ale nikomu,už to nepomůže.. Varováního za lonskej rok,bylo dost a snad si z toho vezmou ponaučení všichni... Chvíly jsem ten sport nenáviděl,bylo to krutým,na vlastní oči vidět,ale patří to k tomu...
Jenda Kočiš | 02.03.2009 21:01:01
Karle ted přesně nevím kterou nehodu máš na mysli Ty, ale já myslel posádku Levora-Třebínová a pak nehodu na Carbonii tuším, byly to mnohem slabší vozy a ani ten rám jim nepomohl. Ty řekneš trochu přifouknuté auto ale ty tím přefouknutím zvedneš výkon na dvojnásobek, ale brzdy máš furt stejný, gumy máš furt stejný... Taková GT3 ebo Veyron je na takový výkon stavěný co se týká například brzd a pneu a i přesto si myslím že by proti Tobě, Eddovi, Honzikovi Kotrbovi ebo Aleši Komárkoví, Martinu Kožmínovi (Ti což jsem zapoměl mi prominou) neměly šanci. Jo to kdyby Radim Passer vytáhl ten jeho Caterham to už by asi bylo horší:-))) Jinak jak píšeš že pořadatel nebyl schopen zabezpečit trat, já myslím že to není možné nikdy, kopce ani rally neni okruh, nemůžeš zabezpečit všechny stromy, budovy, sloupy a kdo ví co ještě, stejně tak jako nemůžeš ohlídat všechny diváky. Celý tenhle sport je na vlastní nebezpečí at už pro diváky ebo jezdce. První kdo by měl dělat krok k bezpečnosti by měly být jezdci.
machy | 02.03.2009 19:15:29
Pepa jede dle mýho gusta:)! Že držím palce,co pořídil novýho do klíštete??CTR jede víc,ale,bude tam větší režie.. On pojede rallysprinty,ne?nebo MMČR?? Dneska jsem si přečetl zas celej seriál o Colinovi Mcrae",na eWRC,hezky zpracovaný informace...a boží rallyfahrer",žeru Colina...on a R.Burns",velká škoda a navždy v mým srdci:(((
Roman L | 02.03.2009 11:18:58
Jedu Pepovy Čermákovy mechanika takže letos celý velký mistrák,většínu našich závodu a pak ruzné vybrané zavody,takže zase tak 15 až 20 závodu!!Už se nemužu dočkat :-)
willy2.0 | 02.03.2009 11:03:10
To Karel Boura,mám pocit,že Jenda"zrovna praž.rallyesprint nemyslel,ale souhlasím,že na bezpečnosti tratě a lidí okolo se musí,taky pracovat(u téhle nehody jsem bohužel,byl a zasahoval,zvedal Kuziho auto:(.... Jinak určitě souhlasím,že rám je v autě potřeba!A pokad by se zákony upravily,tak,že by mohl bejt možný v autě i v normál provozu,asi bych ho hned do CTR"dal,protože,sem na něj občas zralej i na okrskách,co si budem povídat... Ale zatím to řeším,dle toho co je,co je daný...Jak v zákonech,tak v tomhle sériálu,zatím si nemůžu dovolit prostě,ho tam dát,protože,bych to musel vozit na platáku a do provozu bych s tím nemohl:(( Na rallye je rám"povinnost a může být klidně amatérská" o tom žádná,tady je to bez diskuzí,souhlasím s tebou bez výhrad Romane. Co se týče Hansu",myslím,že je to věc spíš do Formule,na okruhy,kde do sebe bouraj auta,třeba i zezadu...Nepřijde mi v rallye moc normální,mít zafixovanou makovici,asi by mi to dost vadilo,ale na vše se dá asi zvyknout:/ Roman,jedeš na Valašku???? Nebo,až na Šumavu????
Karel Boura | 02.03.2009 08:16:14
Ta tragedie je Jendo přesně to co mi utkvělo v hlavě. Přesto, že veškerá bezpečnostní opatření jdou dnes na úkor kasičky řidiče, pořadatel nebyl schopen zajistit bezpečnost trati a to ani tak dobře zabezpečenému vozidlu. Na tom případu je jasně vidět, že na bezpečnosti se musí pracovat jak na straně aut tak na straně tratí. Když ti vadí Mišási s lehce přifouklým turbem tak si vem co by asi dělalo na trati Porsche 911turbo (seriový výkon 480koní) pokud by ho někdo přifoukl hladce o 100koní vejš a nebo kdyby přijel Radim Passer s Veyronem.
Jenda Kočiš | 01.03.2009 22:38:47
Bezvýhradně souhlasím s Romanem! Vždyt zde budou s nynějšími pravidly SE s výkonem přesahujícím 400 koní na sportovních pneu a seriových brzdách. Nikde v MČR tohle není možné. Bohužel lonský rok přinesl hodně sportovních tragedii ve kterých zahynula posádka i přesto že měla rám a jeí výkon nepřesahoval 150 koní...
Roman L | 01.03.2009 22:13:23
To Machy:Srovnávat rám v autě a stání podel tratí snad ani nejde,jsou to absolutně odlišné věci!ano u N1-3,A5-7 v rallysprintech je system Hans pouze durazně doporučen,ale od sezony 2010 povinny na všech závodech FAS ČR!!Osobně nejsem zastánce tohoto nařízení ani bezp.zařízení co se rally a kopcu týče,snad jen na okruhy.No snad to někdy někomu pomuže,to ukáže čas!Zpomalování rychlostních pruměru je problémem všech organizátoru(na soutěžich je dán pruměr max.130 km/h a pak se automaticky zruší druhy prujezd)A kolikrát se u nás loni jelo na tomto limitu??Zbraslav Eda-121,Jiřetín-120 v Berouně Martin Kožmín 127!a kolikrát mezi nimy byli tesně o pár vteřinek seriovy Lancer či Impreza???Jestli má někdo zajem tak mu pošlu spoustu nehezky foto aut s rámem která nebourala v ani tak velikych rychlostech,a jsem zvědavy kdo by tam chtěl sedět?!Pokud je mi známo tak o minulém vikendu padlo rozhodnutí na schuzy Rally Cupu:,,Start povolen pouze vozidlum s rámem(a to si ještě nejsem jisty nemusili být dle přílohy J k danému vozu)!!Kluci tyto opatřeni se dělají jen a jen pro Vás,pro váše bezpečí!A obávám se že toto nařízeni bude platit i pro náš rallysprint!Suma sumáru,kde se dnes svezete bez rámu??nevim jak jsou na tom konkurenční seriály Triola,berg,Slippery,Šíma atd Nemohu říct,jejich řády neznám.Ale vim to že stačí třeba jeden blbě schváleny zákon a zítra muže být vše jinak!Vzhledem k tomu že pánové z Opletalky začali těžce spolupracovat s Minister.dopravy na toto téma,dá se v brzké době očekávat ledas co!?!Sám nevím co očekávát,ale vim to že v budoucnu bude RÁM nezbytnou součástí jakéhokolv autosportu s vyjímkou jízdy pravidelnosti!!PS:Doporučuji s touto diskuzi přejit do Fóra!
Pavel Baum. | 01.03.2009 18:50:57
Můj názor: Jakýkoliv bezpečnostní prvek, je v případě nejen naší chyby ale i v běžném silničním provozu v danou chvíli velmi prospěšný a to jistě bez diskuzí! Zda-li je používáme či nikoliv, je pouze naše volba – silniční pravidla nebo skupina dle kategorie výbavy v závodech (naše závodní kategorie to umožňuje – bez rámu, s rámem). Jelikož mám rád auta jako Vy, jezdím i já tento seriál. Jsem „amatérský“ jezdec (koukněte se na mé časy :o) :o) a co se týče aut spíš jen uživatel – řidič. Přesto mě atmosféra závodů, VÝBORNÁ PARTA lidí tady, otevřenost pro každého z nás, kdo má k autům blízko a vše kolem vzalo natolik, že bych se pravděpodobně při povinosti rámu v autě musel s tímto fantastickým seriálem po roce nerad rozloučit a stát se zřejmě pouze divákem v blízkém okolí. Pokud má člověk k autu blízko, neodpustí si pár či více doplňků dle svých možností. Když zvolí bezpečnost (náš základ - anatom. sedačka, bodové pásy, rukavice, jednolitý oděv s dl. rukávy a nohavicemi, ....) nad vzhledem či doplněkem, může se zúčastnit většina z nás. A to na uzavřeném úseku, s asistencí, při nejhorším i s rychlou lékařskou pomocí. A o tom je přeci náš závod MISTROVSTVÍ ČR ZÁVODŮ AUTOMOBILŮ DO VRCHU – AMATÉRŮ. Zkoušet si naše umění a dovednost na okreskách v běžném provozu, kde si „většinou“ nemůžeme najet do zatáčky, je dalko horší volba, než vyjet třeba na jednu trať z našeho seriálu s nutností základní bezpečnostní výbavy, viz pravidla. Samozřejmě na Vás „pokročilé“ závodníky :o) s novou a novou technikou rád a s obdivem koukám, ale přesto přijedu po vlastní ose, za/závodím si dle mých hranic, možností a pudu sebezáchovy a zase odjedu (kdo si chce rejpnout, připomeňte mi 1.trénik Benecko, vím... :oD V případě poviného rámu stoupnou náklady na sezónu X krát.... (auto, za ním plaťák se závoďákem, atd.). To už pak budeme jako poloprofesionálové, ne-li uplně. Pokud se nám to povede zrealizovat a dostaneme se na takovou úroveň (přeju to každému z nás), tak není již problém zřídit si licence či potřebné další bezpečnostní, nehořlavé či ostatní vybavení. Námi vybraný sport či seriál je dobrovolný, vybíráme si ho sami bez nátlaku a o nebezpečí, obvzlášť automobilového sportu známe každý z nás, ať už jsme řidič či divák. Pokud podepíšeme přihlášku, bereme tím vše na vědomí a každý víme, co je v sázce. S tím usedáme za volant. Tak a teď se do mě pusťte..... :o) Jinak se těším (už za chviku) na závod v Mostě, na Vás všechny a na tu atmosféru.
machy | 01.03.2009 17:59:09
JJ souhlas v Brně,jezdí,už první Megan R26R a ten má taky rám"v sérii:)
Vik | 01.03.2009 16:55:24
Karle o tom jsme spolu mluvili. Pak jsem se docela na to snažil dostat vyjádření s razýtkem ale nikdo mi nebyl schopen dát odpověď ano to jde. Samé možná nevím zeptejte se tam. Romane, Edo nikdo nechce znevažovat vaši práci a úsilí o bezpečnost. Ale jaký by byl rozdíl mezi mistrákem a hobby závody, pokud by vozy a vybavení jezdce muselo být shodné? To že nemusím mít licenci?
Karel Boura | 01.03.2009 13:04:39
Ne, například v Německu rám není zakázaný. Jako vše musí projít přez TUV ale není generálně zakázaný. Jak se zdá, jde to nějak i u nás, protože například Porsche GT3RS má rám už když dorazí z fabriky a přesto ho lze v ČR legálně provozovat. Jak se zdá, pravidla platí jen kdy a jak pro koho. Zajímavá je cesta přestavět auto v DE a udělat tam TUV, takové auto pak lze se všemi změnami přihlásit i u nás a to bez keců, jen s pravostranným řízením je to pořád problém.
Machy | 01.03.2009 12:02:04
Souhlas Viki. Rám v autě",jsem někde četl...Nemůže být protože,při srážce s jiným vozidlem,by si získal znatelnou výhodu:)???Takhle nějak je to doslovně popsané v daném zákoně...Je to nesmysl. Zajímalo by mě,jestli,třeba v Německu,nebo v jiných státech,je rovněž rám"zakázaný??Máte s tím nějaké zkušenosti??
Vik | 01.03.2009 10:39:28
Rámy v autě by vyřešila rozumné zákony o které nemá ale nikdo zainteresovaný zájem.
Machy | 28.02.2009 22:31:21
To Roman:názor,že auto bez klece není závodák" a že auto nemůže vlastně bez klece závodit,je taky názor...Ale nesouhlasím s tebou,na erzetě,taky stojíš na vlastní nebezpečí...Celej tenhle sport",je na vlastní nebezpečí a nebezpečnej je to víme. Zakázat startovat lidem bez klece?Okamžitě ti ubyde,polovina jezdců... Nechal bych to na jezdcích(co se týče SE)... Co se týče, Hansu",mám pocit,že jeho zavedení",nebo jeho nepovinnost"spíše,pro letošek,se netýká jen historiků,ale i N1,N2,N3,S1600...regulérních závodáků",který jedou 180km/h na bordelu a mezi stromama...stejně jako S2000 a N4,který ho maj povinný.Paradoxy" a rozpory"v tomhle sportu,budou vždycky... Řešit to retardérama??Asi ne.To si radši zajezdím na okrsce...Ale na uzavřený trati,budu rozhodně bezpečnější,pro sebe a okolí...A v tom je myslím,hlavní myšlenka,tohodle pěknýho seriálu.
Karel Boura | 28.02.2009 20:41:44
Jak říkám, souhlasím s tebou, že bezpečnost je důležitá o tom tu řeč není a nemusíš vyjmenovávat prvky bezpečnostní výbavy. Je samozřejmně škoda, že neumíte zajistit bezpečnost jinak než retardéry, ale budiž, přeci jen hrát si na silničáře a instalovat svodidla by asi nebylo ekonomicky ani legislativně možné. Tak bych jen poprosil v zájmu bezpečnosti aby se nedávali za zatáčky (jako druhý v berouně) ale raději na rovinku kde je každý uvidí a bude moci brzdit v přímém směru. To věčné zpřísňování bezpečnostní výbavy jezdce na místo bezpečnějších tratí je tak paradoxní, že se nebudu divit až bude nějaký blb chtít zavést HANS i v driftech, to pak bude totální konec.... pro vysvětlenou, v driftech koukáš bočním oknem což s ukšírovanou helmou není dost dobře možné ;-) To že leckajá v uvozovnkách sériovka je rychlejší než závoďák asi není vina toho sériového auta, ale spíš toho pomalého závodního, to bych sem taky netahal. Myslím, že pár, bohužel jen pár zavodních aut bylo k vidění i loni a těm se dařilo dobře. Ještě jednou, nehádám se o bezpečnosti, souhlasím se snahou o větší bezpečnost, jen asi není cesta cpát lidem do legálně cestovních aut rámy.
Roman L | 28.02.2009 11:54:42
No tak se to udělá formou kompromisu:Startovní pole se rozdělí na E a SE,a SE bude mit na trati více retardéru(bude uplatněno už letos na vybraných tratích)Vzhledem k tomu že se nebude počítat absolutní pořadí,tak nic nebrání tomu to takhle vyřešit!!A jak ty píšeš v posledních dvou řádkách tak si myslím že naše(respektive Eddy)snaha a vstřicnost je aby bylo spokojeno co nejvíce jezdcu.A další věci je to Karle(jestli trochu sleduješ motorsport)že na letošek je skoro všude na republice at jsou to okruhy,rally nebo kopce povinny Hans(kromě Historiku,a poháru K4)a to nemluvě o nehořlavém spod.prádle,foliích na oknech(nebo makrolon)sítě na oknech u řidiče,hasísícim systému atd. atd.takhle bych mohl jmenovat furt,ale o to nejde!!Ten kdo chce závodit se přízpusobí,a nic jiného mu nezbývá.Na motorku si taky musíš koupit helmu.Podstatou věci proč ti to říkám je to že v dnešní době je spousta sériovek rychlejši něž E,A,M,N(všechny s rámem)a tak je prostě potřeba ty BEZRÁMOVKY trochu PŘIBRZDIT........!!!!
Karel Boura | 27.02.2009 21:18:15
ROmane souhlasím, že bezpečnost je důležitá. Pořád ale vidím dvě cesty. Buď o zrušit sériovky, protože sériovka s rámem prostě neexistuje. Auto je buď sériovka která projde technickou a nebo je to s rámem, ale pak je to závoďák. A nebo jako druhá možnost je jezdit jen na bezpečných tratích, například neumím si představit, že by si někdo mohl ublížit v Mostě. Co by to bylo za seriál který by vlastně nabádal lidi aby si do sériových aut dávali rám a porušovali tak vyhlášku o provozu na pozemních komunikacích ? Myslel jsem, že byla snaha nechat závodit i lidi kteří přijedou po vlastní ose a chtějí si jen hrát na závodníky. Jestli se něco změnilo, nebo se pletu, tak mne opravte.
Roman L | 27.02.2009 20:02:07
Já plnohodnotně doufám že od sezony 2010 bude rám nezbytný a povinný!!!Bezpečnost je (až)na prvním místě!!!PS:myslím že furt je lepší si (dle někoho)částečně znehodnotit seriové auto(zavodák bez rámu neni závodák),než byt do smrti na voziku nebo žit jen v našich vzpomínkách!!!
Vik | 26.02.2009 14:21:46
Ono možná právě ta finanční náročnost vede k tomu že lidé nejezdí MČR ale hobby. Mají auto pro radost nějak upravené a i kdyby chtěli tak nemohou mít prvky bezpečnostní výbavy a legálně s nimi jezdit na silnicích. Bohužel ne každý může mít rám a auto tahat na plaťáku. FAS se taky spojí ¨podporou¨ hobby závodů snaží aby z nich vycházeli závodníci do MČR :)
Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007