VIII. Rallye Praha Revival – memoriál Dalibora Janka
O minulém víkendu úspěšně proběhl VIII. ročník Rallye Praha Revival – memoriálu Dalibora Janka, mezinárodní akce pro legendy motoristického sportu a historické závodní a sportovní automobily.
Více než 150 posádek od nás i z Evropy se sjelo do Radotína, kde v místním učilišti se již tradičně nachází centrum akce. Bohužel se letos některé zahraniční hvězdy těsně před startem omluvily, přesto startovní listina nabídla mnoho atraktivních posádek. Debut si na revivalu odbyla ve své době mezi fanoušky podél tratí rychlostních zkoušek velmi oblíbená posádka Milan Dolák – Jaroslav Palivec, která usedla do Škody 130 LR, s kterou na předchozích revivalech jezdil J. Haugland. M. Dolák s J. Palivcem, který už nějakou revivalovou zkušenost má, se rychle zorientovali a M. Dolák od prvních metrů Show Section opět ukazoval, proč měl tolik fanoušků. Další revivalový debutant, který byl známý v 80. letech dravým stylem byl Jiří Černý, navigován Pavlem Šlemínem, spolu zvítězili v r. 1984 v Rallye Velveta, revival si oba užívali, jen J. Černému chybělo k větší zábavě na Show Sections trošku víc koní v Peugeotu 309. Po celou dobu revivalu tuto posádku pečlivě sledovala a podporovala a svému otci držela palce naše současná rallystar Jan Černý. Doufejme, že jej revival také zaujal a třeba za takových dvacet let se na něm bude bavit sám. Ze zahraničních jezdců se omluvil krátce před akcí J. Paasonen, delší dobu se vědělo, že tentokrát nebude startovat J. Haugland, ten však přesto udělal pořadatelům radost, když domluvil start výborné norské posádky v rallye historických automobilů Sveina Lunda a Tore Fredriksena, kteří na nejen šotolinových Show Sections severským stylem proháněli rychlého Datsuna 240 Z. V cíli vyjádřili velkou spokojenost, revival je bavil a splnil přesně všechno, co jim J. Haugland o akci vylíčil.
Již ustálený jedinečný revivalový formát byl na poslední Berounce premiérově obohacený o systém ONI, pomocí kterého mohou pořadatelé spravedlivěji hodnotit posádky, jak si vedou při práci s itinerářem a dodržují dopravní předpisy na přejezdových úsecích a protože body za tuto část tvoří důležitou část konečné bodové sumy, která určuje pořadí, satelitní sledování všech posádek vylučuje prvek náhody, který u menšího počtu fyzických průjezdních a radarových kontrol nelze vyloučit. Smyslem revivalu není dokázat jízdou za hranicí předpisů dohánět chyby, ale odměnit ty posádky, které dokážou číst itinerář a orientovat se na trati bezchybně. Použití satelitní kontroly vyvolalo určité vzrušení mezi posádkami, zvedla se bouřlivá diskuse, což pořadatele sice mrzelo, ale akce je dobrovolná s předem známými podmínkami pro všechny a komu se nelíbí ONI, může si samozřejmě vybrat z bohaté nabídky jiných akcí pro legendy motoristického sportu. Ale nakonec se na start revivalu kvůli nesouhlasu se satelitním sledováním nepostavily jen dvě doposud pravidelné posádky z kategorie legend, takže se ukázalo, že žádná polívka se nejí tak horká, jak se uvaří. Pořadatelé samozřejmě respektují svobodné rozhodnutí každého, co je ale mrzí, když se dozvěděli, že některé ze startujících legend ještě před startem museli čelit nepříjemným vzkazům odpůrce ONI systému. Nakonec si ale nenechali potěšení z akce zkazit.
Hned na začátku akce v pátek odpoledne už během technické přejímky, kterou musel absolvovat každý vůz, začalo pršet. Po přejímkách a rozpravě vyrazily v minutových intervalech posádky na chuchelský hipodrom, kde je na prologu čekalo první poměření ze soupeři. Z deštěm smáčené tratě slalomové zkoušky směřovaly již všichni do centra hlavního města na Václavské náměstí, jehož spodní polovinu revivalové startovní pole zcela zaplnilo. Slavnostní start v podvečer v obležení fanoušků motoristického sportu, které ještě doplňují turisté a Pražané má neopakovatelnou atmosféru, kterou jsou uchváceny i zahraniční posádky se zkušenostmi z velkých mezinárodních akcí. Po slavnostním startu se vydaly posádky do Milovic, bohužel než vyjely z Prahy, musely se prokousat páteční zácpou. Zvlášť první posádky se dostaly do nejhustšího provozu a bylo jasné, že nestihnou v předepsaném čase další časovou kontrolu. Po dojezdu etapy jury proto rozhodla neudělovat trestné body za zpoždění. To trochu mrzelo polského výborného rallymana Marcina Miziaka, který stihl etapu včas i bez trestných bodů z radarových kontrol, i když nutno dodat, že jel přece jen později než špička. Revivalisté se tedy prokousali pražskými ulicemi, což byl vlastně dobrý trénink na další Sow section, která se odehrávala na tankodromu v Milovicích. Průtrž mračen a tma jen ještě všem ztížily podmínky, obětavým pořadatelům na místě ještě více, než posádkám, které aspoň měly v autech střechu nad hlavou. Prudký déšť ovšem zavinil nesjízdnost třetí naplánované Show Section na autokrosové trati v Kosicích, proto byla zrušena a všichni zamířili do tepla a sucha hotelu Černigov v Hradci Králové. Všichni tedy ne, část pořadatelů, po tom, co připravila trať v Milovicích, vyrazila na Czechring, kde hluboko do noci stavěla trať pro první ranní Show Section. O vyčerpávajícím nasazení všech pořadatelů asi nejlépe vypovídá hláška Martina Štorkána, když už táhl asi stou pneumatiku k vytyčení tarti, tak si povzdechl: „nikdy bych si nemyslel, že se budu v pátek večer těšit na pondělí“. Nakonec se všichni, i když někteří až po půlnoci na hotel dostali. Tam už počtáři sčítali body z Show section, časových, průjezdních a radarových kontrol, aby mohli vydat výsledky po páteční etapě. I to se podařilo.
Po krátkém spánku v sobotu ráno startovala druhá etapa. Sobotní program byl velmi náročný, pro jezdce, které čekalo devět Show Section, i pro spolujezdce kteří museli zvládnout k těmto Show Sections dovést své jezdce v předepsaném čase a bez překročení dovolené rychlosti. Řeči o tom, že časy se nedají stíhat vždy spolehlivě vyvrátí ty posádky, které etapu bez trestných bodů z časových, průjezdních a radarových kontrol zajedou. Že to jde i s ne úplně výkonným autem letos třeba dokázala zkušená revivalová posádka třídy 1, což jsou sériové vozy s obsahem do 1150 ccm, Ota Gernát – Ladislav Svoboda s Wartburgem 353, kteří dosáhly absolutní nuly a třídu zaslouženě vyhráli. V sobotu tedy byl na programu třikrát průjezd Czechringu, kde se posádky mohly dostatečně vyřádit nejen na asfaltu, ale i ve vzduchu na známém skoku. Dvakrát se svezly po trati slavné vrchařského závodu v Ústí nad Orlicí, dvakrát na autokrosové trati v Dobřanech a dvakrát na motokárové trati v Rychnově nad Kněžnou. Bohužel se přes den nasčítalo několik zdržení a nepodařilo se stihnout dokončit třetí průjezd Czechringu do devíti hodin večer, kdy zde musí skončit provoz. Letošní sobotní program byl zatím asi nejnáročnější, zatímco v době, kdy v předchozích ročnících posádky si už užívaly společenskou část revivalu ve společenských místnostech hotelu, teď ještě zápolily na trati. O co kratší byla letos zábava, o to musela být intenzivnější, i když sobotní sportovní program byl opravdu vyčerpávající a odpočinku před nedělí bylo také třeba.
Nedělní pořad už byl odpočinkovější. Krátký přejezd do Pardubic na slalomovou zkoušku na motodromu, dále Show Section v již vyschlých Kosicích, následoval přejezd do Milovic, kde navzdory dohodě majitel už další Show Section nepovolil, odtud už všichni zamířili nejkratší cestou do cíle v radotínském učilišti, odkud v pátek k revivalovému dobrodružství vyráželi.
Závěrečné počítání výsledků trochu prodloužilo hledání mušky v sytému, který vyhazoval nelogické výsledky. Po jejím odstranění, už bylo dílem okamžiku, aby z tiskárny vyjely ty správné výsledky a mohlo dojít ke slavnostnímu ceremoniálu s předáním pohárů nejlepším posádkám v deseti vypsaných třídách.
Třídu 1 ovládla posádka Ota Gernát – Ladislav Svoboda po velkém boji s neuvěřitelně jedoucím Trabantem Stanislava Pence a Pavla Chlustiny. Krásnou Simcu 1000 dovezli na třetím místě Martin Trhlík a Jan Voříšek.
Ve třídě 2 zvítězili Vojtěch Matoušek s Vladimírem Janovským na Toyotě Starlet, na které je na Show Section radost se dívat, k vítězství jim vedle velmi rychlých časů pomohla i jen jediná zameškaná minuta v časovkách, vedle jasného vítězství ve třídě skončili v neoficiálním absolutním hodnocení na neuvěřitelném druhém místě. Za nimi skončili Pavel Sklenář s Jiřím Vávrovcem s Ladou 2105, kteří druhé místo obhájili před otcem a synem Tomkovými na Hondě CRX. Páté místo mezi osmnácti posádkami této třídy v cíli obsadil rallyový světoběžník Ota Štajf na historickém Subaru Coupé navigovaný Janem Bejvlem.
Ve třídě 3 startoval jezdec, který sice podle regulí revivalu patří do kategorie legend, ale stále ještě úspěšně závodí v republikovém mistrovství v rally, Marcel Tuček, s Miroslavem Vrbou na Audi Coupe, kterému na autokrosových tratích odpravili tlumiče, vybojoval třetí místo a ani si nemohl užít chvíli slávy na stupních vítězů, neboť hned po projetí cílem spěchal za pracovními povinostmi. Třídu vyhráli jízdmi pravidelnosti historických automobilů ostřílení Vladimír Fišera s Petrem Jiroutem na dvojkovém Golfu. Druzí skončili pravidelní revivaloví účastníci Tomáš Příplata a Martin Kučera na Renaultu 11 turbo.
Ve třídě 4 došlo k nejurputnějšímu boji o vítězství mezi prvními manželi Janem a Pavlínou Trajboldovými na Fordu Sierra na druhém místě skončivšími plzeňskými Alfaholiky Vladimírem a Milanem Liškovými na Alfě GTV V6 rozhodlo pouhých pět bodů. Milan Liška byl další spolujezdec, který svého pilota navigoval na absolutní nulu. Třetí místo obsadila nejúspěšnější polská posádka Marcinů Miziaka a Przybyszewskiho, kteří na tratích Show section vůbec nešetřili leštěnku Mercedes 190 2.3 16V.
Třída 5 se stala kořistí posádky exmistra Evropy v rallykrosu Tomáše Kotka a Václava Adamczyka na Fiatu 128 Trivellato. Druhé místo s východoněmeckým dvoutaktem Wartburgem 312 obsadiliJiří Mikulka s Karlem Vodochodským. Třetí skončili Josef Čermák jr. a Jan Šverma na Autobianchi A 112. Na autentické Škodě 1000 MB, startovala posádka, která i v přístupu k akci nezůstala nic dlužna své bohatýrské pověsti Josef Studenič a Milan Zapadlo a sem tam nějaká ta stovka bodů navíc jim nemohla zkazit dobrou náladu.
Třídu 6 vyhráli Jan Reiss s manželkou Monikou na Škodě 130 LR. Druzí skončili Jiří Bistiak s Daliborem Adamcem na Škodě 130 L. Další škodovka na třetím místě patřila Tomáši Zdrubeckému a Janu Eidkumovi. T. Zdrubecký se sám před vyhlášením výsledků přihlásil o opravu chyby v údaji o roku výroby jeho stroje, který sice na přejímce správně nahlásil, ale v systému mu zůstal nesprávný údaj. Přiznáním tak klesnul z druhého místa, které by ho u vědomí chyby netěšilo. Organizátoři takový přístup vítají, neboť ani v revivalu není samozřejmostí. Tato třída byla nejsilněji obsazená, dojelo v ní do cíle 32 posádek.
Na brouku VW 1303S startující Martin Jakušev a Jakub Klimeš vyhráli třídu 7, když si poradili s mnichovskou konkurencí. druhými Martinem a Janou Slezákovými na BMW 2002 a na třetím místě se umístivšími Eugenem a Eliškou Šalounovými na BMW 1602.
Konečně protrhli smůlu Ladislav Hubálek s Ondřejem Haškem a po několika odstoupenívh kvůli technické závadě, dojeli do cíle. A když dojeli do cíle, tak zvítězíili A když zvítězili ve třídě, tak jsou i neoficiálně absolutně nejlepší. Pořádek revivalu se zase vrátil do starých kolejí. Zdálo by se, že vítězství je pro ně legrace, ale není to tak, konkurence je velká, silná a odplaty chtivá. Za nimi skončila špičková posádka z Norska Sven Lund – Tore fredriksen na Datsunu a třetí s velkým nasazením jezdící Jiří Achs za volantem Porsche 911 navigován synem Tomášem.
Pro novější vozy jsou určeny dvě poslední třídy. Tu pro auta s motorem do 1600 ccm vyhráli Václav Horn s Jakubem Tulisem na Peugeotu 309 před Pavlem Kolaříkem a Lenkou Vyslyšelovou s Favoritem, kteří porazili dalšího favorita patřícího Liboru Matouškovi a Václavu Mrázovi.
Třídu 10 vyhráli jediní zahraniční vítězové Franz Boeck s Manfredem Danzigerem na Mazdě 323 turbo. Velkým úspěchem skončil revival pro skromnou posádku Petra Kolmana a Zdeňka Brýdla na Fordu Sierra, kteří vybojovali druhé místo před Janem Hlistou s Karolinou Dankovou. J. Hlista patří k těm jezdcům, kteří vždy potěší diváky atraktivním rozevlátým stylem na tratích Show Section. Kdo, ale uchvátil diváky každopádně byl polský jezdec Grzegorz Olchawski na Audi Quattro, bohužel hlavně body z radarových kontrol jej připravily o lepší umístění. Na zklidnění svého jezdce ještě bude muset navigátor Przemyslaw Obajtek ještě zapracovat.
VIII. ročník RPR – memoriálu Dalibora Janka skončil úspěchem. Akci sice trošku zpomalily i dva policejní zásahy, po kontrolách a vysvětlení se opět bez postihu mohlo pokračovat dále, což jen potvrdilo, že přístup, jaký pořadatelé v čele s promotérem Edou Paterou k pořádání revivalů mají, je správný. Pořadatelé vyčerpávající práce na zdárném průběhu akce nelitují, odměnou je jim spokojenost posádek, z nichž mnohé obdivovali již v mládí. Zájem o start v revivalech neutuchá čehož důkazem je i rychle se plnící seznam přihlášených na podzimní Rallye Berounka Revival.
VIII. Rallye Praha Revival skončil, ať žije IX. Rallye Berounka Revival!
Jarda Malík