aktualizováno | 11.05.2018 17:23:51 | edda | přečteno: 14674x
Řády, předpisy atd. Důležité, zbytečné, nebo buzerace?


Události  z posledního závodu, a zejména to, co po nich následovalo za diskuzi mě donutily sepsat malé zamyšlení.
Jsou řády zbytečné, nebo užitečné, mají se dodržovat, nebo nemají, a jsou dobré, nebo špatné?
Já si myslím, že užitečné jsou a dodržovat by se měly, protože jinak zavládne chaos, zmatek a dohady mezi jezdci. Další část otázky už je trochu komplikovanější. Já osobně si myslím (mám na mysli N), že jsou špatné, protože jsou složité. Mám tu napsané řády podle svých představ, ale z těch by trefilo jak Vás, jako jezdce a soutěžící, tak Edu... :-)
  Takže se vraťme k těm co zatím máme. Jak jsem napsal, podle mě jsou složité, ale jsou v podstatě tak, jak si je většinou jezdci odhlasovali. Takže zatím jsou platné a závazné, takže je třeba z nich vycházet. Asi základ by mělo být to, že si je každý z vás vezme k autu, a bod po bodu je přečte, a auto si podle nich zkontroluje. Není to až tak složité, a zabrání to později hromadě problémů. Pokud něčemu nerozumíte, stačí ten výraz zadat do Google, nebo mi zavolat a ujistit se, jestli je váš výklad shodný s tím mým. A když čtete ty řády, tak POZOR, na jejich konci opravdu není věta: „Tyto řády platí pro všechny, kromě mě“.
  
A teď, s lehkou troškou absurdity si rozebereme některé konkrétní modelové případy. Začneme tedy tím nešťastným uložením. Povolili jsme libovolné tlumiče, s tím, aby bylo možné je nahradit nějakými, pro závody trochu vhodnějšími, ale za podmínky, že půjdou namontovat bez úprav do původního uložení. Ovšem nyní už jedete tvrdě závodní tlumiče, a stěžujete si na to, že tam nejdou namontovat bez změny uložení. Nebudu brát případ Martina, to řešení s unibaly bylo jasně mimo řády, budu řešit ty další. Uložení nebyla sériová, ale byla pružná, takže voco gou, soutěžícímu přece nevznikla žádná výhoda, takže jde v podstatě jen o buzeraci. Teoreticky ano, ale v praxi to poskytuje prostor pro další posun řešení o kus dále. Vezmeme si třeba oblíbený argument, vždyť jsem to tak koupil, tak proč na tom mám něco měnit. Jarda koupil tlumiče s úplně jinými miskami, ale šly do původních děr, tak je tam dal. No, a pak koukneme na auto Franty Vopršálka, který koupil také tlumiče i s horním uložením, ale to mělo místo tří šroubů čtyři, tak ty díry v klobouku převrtá, takže je to také v pohodě. Sice to řádům neodpovídá, ale výhoda nevznikla, jen je tam pár děr navíc. No, a pak otevře kapotu Pepík Slepička, který koupil skvělé závodní tlumiče, jen o trochu kratší. Přece nebude ty drahé tlumiče rozebírat, a nesmyslně do nich nechávat dát delší pístnice, ale vezme flexu, klobouk fikne, a navaří o kousek níž. A zase to bude v pohodě protože výhoda nevznikla, jen to přizpůsobil svým tlumičům. A protože je Fair play závodník a ne podvodník, tak vezme 500g závaží a na viditelné místo ho připevní, jako kompenzaci toho kusu plechu co z klobouku odřízl.  
 A pak dorazí Honzík Vomáčků. Sice nemá peníze, ale má chuť do závodění. Párkrát ho seřežou, a on začne přemýšlet proč. Začne chodit po depu, shánět informace a zjistí, že šestnáctky soupeřů, mají 170 koní, a jeho auto jen 130. Jenže jak zjistil, je tam problém v tom, že soupeře úprava motoru  vyšla okolo 100000Kč, které on nemá. A tak to vyřeší jednoduše a v mezích svých finančních možností. Koukne do katalogu, a zjistí, že přesně těch 170 kůní co mají soupeři, má sériový dvoulitr, a tak ho tam namontuje. A vy si půjdete stěžovat. Sice budete vědět, že je to v rozporu s řády, ale máte strach, že bude protest zamítnut, na základě toho, že on žádnou výhodu nezískal. Přesto to zkusíte, a dozvíte se, že jste se zbláznil, že se nad tímhle pozastavujete. Má přece stejný výkon jako všichni ostatní, a pokud nevěříte koukněte na net a do katalogů. Sice si v tu chvíli budete připadat jak debil, ale ještě se navíc dozvíte jaký jste ubožák, když si stěžujete na něj, který je v nevýhodě, protože ten jeho dvoulitr je přece o osm kilo těžší, než vaše šestnáctka... 
 Je to extrém, ale je to tak. Pokud se jednou někomu něco bude tolerovat, vznikne precedens, a další jezdci budou zkoušet co dalšího bychom mohli pro změnu tolerovat jim. Takže řády budeme dodržovat, a pokud se to někomu nebude líbit má možnost jít do E, nebo jiného seriálu. V motorsportu se pohybuji dost dlouho, a viděl jsem dost seriálů, nebo pohárů, které skončily proto, že se nedodržovaly a nekontrolovaly řády. Ovšem ještě než skončily, tak to stihlo vnést hromadu zla a nevraživosti mezi jezdce, a atmosféra v depu byla na bodu mrazu, nikdo se s nikým nebavil, s výjimkou toho, když si nadávali. Jsem rád, že na Eddacupu zatím panují v depu většinou přátelské vztahy, a byl bych nerad, aby se to změnilo. Takže vždy se budu snažit problémy jednoznačně podle řádů rozhodnout. Pokud se mi to nepodaří podle vašich představ, budu za debila já, a vy se nemusíte hádat mezi sebou.
A teď ještě jedna všeobecná nekonkrétně adresovaná myšlenka. Opravdu vám ten pohárek stojí za to, abyste se museli pohybovat mimo řády? Máte z něj radost, i když víte, že jste ho získali kvůli tomu, že máte na autě levárnu, kterou jste tam udělali proto, že jste horší, a nestíháte těm co jedou poctivě? Fakt si můžete sami sebe vážit?
 
                                                    Mirek Pažout 
Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007