ZAV EDDA CUP, Kdyně – Koráb, 19.-20.5. 2018, komentář
Na kultovní trati od kdyňské plovárny na vrch Koráb se uskutečnil další závod nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup. Závod ve Kdyni patří do kalendáře EDDA Cupu od jeho počátku a od jeho počátku se koná podle unikátního konceptu, je to jediný závod do vrchu, kde jeho účastníci absolvují během víkendu osm závodních jízd, časy kterých se sčítají do konečného výsledku. Tento systém je náročný jak pro jezdce, kteří musí udržet koncentraci po celou dobu a zároveň prověří připravenost závodní techniky. Oboje se plně potvrdilo i nyní a výsledkem byly bohatým dějem nabité závody. Na trati probíhaly souboje o zlomky sekund, v depu jezdci s mechaniky horečnatě pracovali. Se ctí se vypořádali se svou zodpovědnou a náročnou prací i traťoví pořadatelé a tak si ve Kdyni tradičně velká divácká návštěva mohla užít víkend vyplněný kvalitním motoristickým sportem.
Sobotní program začal na čas podle harmonogramu jednou tréninkovou jízdou, po ní už následovaly dvě závodní jízdy do přestávky na oběd, po ní naplnily sobotní závodní program další dvě závodní jízdy. Celý den se sice mraky kolem Korábu honily, ale závody se odjely na suchu. Večer se depem na parkovišti u plovárny začala linout vůně z grilů, tradičně se na táboráku opékaly špekáčky, od ohně hodující vyhnal až déšť, který se nakonec přece jen spustil, a zábava se musela přemístit pod přístřešky. V neděli se začínalo přesně v devět hodin první ze čtyř naplánovaných závodních jízd. Program se dařilo dodržovat bez zádrhelů, dokonce se ani nemusela zkracovat polední přestávka, i dvě závěrečné jízdy proběhly bez významných zdržení a náročné závody skončily krátce před šestnáctou hodinou. Po slavnostním ceremoniálu, kdy byly předány nejlepším v jednotlivých třídách poháry, se týmy rozjely ke svým domovům, jen pořadatele ještě čekalo uklidit depo, okolí tratě a sklidit dopravní značení uzavírky tratě.
Závody přinesly jak radostné okamžiky pro úspěšné jezdce, tak i několik kolizí, které naštěstí skončily bez zranění jezdce, nebo ohrožení diváků. Nejhorší havárii prožil Ivo Král, jeden ze špičkových jezdců EDDA Cupu, který si ve vyhecovaném souboji s Edou Paterou od začátku stěžoval, že se mu nelíbí chování jeho vozu na brzdách, nakonec se jeho obavy potvrdily naplno, když před jednou ze zatáček se mu utrhl přebržděný zadek a nevyhnutelně následoval výlet mimo trať s nárazem do stromu. I. Královi se nic nestalo, ale Golf dostal pořádnou ránu, a jelikož dvojkový Golf není žádný panzerwagen, škoda není nezanedbatelná. Druhá kolize Standy Urbánka ml., který s BMW potvrdil výjimku z pravidla, že každá kolize ve Kdyni končí ve stromě a skončil zabořený do břehu podél tratě, přišla nepochopitelně ve chvíli, kdy již byl závod v jeho třídě prakticky rozhodnut vzhledem k časovým rozestupům a ke druhému místu mu stačilo dojet do cíle s bezpečnou rezervou.
Vedle neveselých okamžiků, ovšem převládaly ty kladné. Velký smysl pro fair play a sportovní srdce prokázal závodník Tomáš Lehmann. Celý víkend se honil s velkým soupeřem Vladimírem Liškou ve třídě 2 WD + 2000 a byl za ním na druhém místě. V neděli dopoledne zjistil, že V. Liška má takové problémy s diferenciálem, že nebude moci v závodě pokračovat a v tom případě mu vítězství spadne do klína. Nicméně se zachoval rytířsky, nechal z domova dovézt vlastní diferenciál a ještě, protože V. Liška byl ve Kdyni bez mechaniků, ještě se svými mechaniky a mechaniky dalšího soupeře ve třídě Davida Cibulky díl stihli vyměnit tak, že V. Liška absolvoval všechny závodní jízdy a před T. Lehmannem (ten by asi, pokud by třeba Vláďovi nebylo dobře, zajel za něj i potřebnou jízdu ) zvítězil. Dalším okamžikem, který jen potvrzuje atmosféru v EDDA Cupu byl start dvou nováčků Jana Šaloma a Čeňka Vávrovce, kteří přijeli se starším VW Polo, sice s rallyovou historií, ale před startem ve Kdyni roky odstaveném. Kluci ukázali, že k radosti ze závodění není potřeba vždycky ranec peněz, ale nadšení a neustále dobrá nálada dokážou víc. V sobotu byli sice víc za mechaniky, Polo chroupalo jednu poloosu za druhou, ale hoši nic nevzdávali, montovali jako o život, stále s úsměvem statečně najížděli na start, ze soboty na neděli na autě ještě mákli a v neděli už z vyložené zásoby poloos nespotřebovali žádnou a dozávodili s Polem až do konce.
N 1400
Ze tří závodníků, kteří se v této třídě postavili na start, byl od začátku nejrychlejší Jakub Gangur na Suzuki Swift. Druhé místo obsadil Milan Ježek jr. s Opelem Tigrou, třetí skončil Miroslav Šulc na Renaultu Clio.
N 1600
Všichni měli radost z návratu dobré duše této třídy Vladimíra Kvasničky, který to po loňských smolných Prachaticích nevzdal a přijel s novým vymazleným Peugeotem 106. Opatrné seznamování s novým vozem po delší závodní pauze přineslo v hezky obsazené třídě premiérově páté místo. Vítězství si nenechal od nikoho vzít Jaroslav Fikota jr. Stále ještě startující na otcově Hondě Civic. I druhé místo obsadil Civic, toho pilotoval Jindřich Křístek. Hegemonii Hond narušil třetím místem Martin Zelenka na Citroenu Saxo VTS.
Saxo Cup
Jednomu z aspirantů na vítězství Karlu Rausovi udělal čáru přes rozpočet upadlý výfuk, který jej z boje o čelo vyřadil. Zvítězil zkušený Ladislav Kopelent na Peugeotu 106, před svým dablérem Lukášem Lepším. Třetí místo nakonec vybojoval po velkém a vyrovnaném boji Jan Paur, který v sobotu trošku hledal formu, v neděli se ukázalo, že ji našel a o dvě desetiny porazil také velmi rychlého Jakuba Šimka.
N 2000
Po verdiktu technického komisaře o neshodě jednoho vozu s regulemi pro produkční vozy doznalo celkové pořadí nakonec určitých změn. Nejrychlejší s předpisům odpovídajícím autem byl a vítězem se zaslouženě stal Lubomír Krátký na Hondě Civic. O další příčku probíhal po celý víkend ostrý a velmi vyrovnaný boj, ve kterém nakonec po osmi závodních jízdách pouhé dvě desetiny rozhodly o tom, že pro pohár za druhé místo si na stupně vítězů vystoupal Antonín Široký na Citroenu Xsara VTS a třetí místo pak připadlo Václavu Mazánkovi s Fordem Focus.
N +2000
Jasné vítězství přinesl kdyňský závod pro Martina Leva a jeho Subaru Impreza. Závodnická legenda Jiří Hák s Mistsubishi Lancer EVO IX skončil druhý. Trať ve Kdyni sedla třetímu Františku Hubrovi se starší Imprezou, který zajížděl velmi hezké časy. Michal Roll přijel s Mitsubishi Lancerem jen na neděli, takže s ohledem na systém závodu do boje o stupně vítězů zasáhnout nestačil.
E 1400
Smůla nepustila do závodu velkého favorita Tomáše Omelku, kterému na speciálu VW Polo již v tréninku praskla poloosa a už nedokázal tento atypický díl nahradit. Vítězství vybojoval velmi rychlý Filip Wittner na kitové Škodě Felicia. Druhý skončil vítěz juniorského poháru Otakar Zenkl jr. se Škodou pick-up před Radkem Burešem na Škodě Favorit.
E 1600
Roli velkého favorita potvrzoval Jiří Vrkoslav na Citroenu C2, který si jízdu za jízdou šel pro vítězství. Jeho pronásledovateli Miroslavu Černému v neděli zkomplikovala závodění převodovka Škody 130 L, po dvou dopoledních jízdách se jí rozhodl o polední pauze vyměnit, časovou ztrátu už ale dohonit nedokázal a skončil na třetím místě. Druhé místo vybojoval po koncentrovaném výkonu nechybující Jan Reiss na Škodě 130 RS.
E 2000
Nakonec technické závady v této třídě zapříčinily, že až do cíle poslední závodní jízdy vydržela jen polovina strojů. Z těch byl nejrychlejší a zvítězil Libor Kotrmon na Škodě Octavia. O druhé místo bojovali ve zlomcích sekundy v pěkném závodě nakonec těsně druhý Michal Slováček na Hondě Civic a třetí Tomáš Neužil na Fordu Focus, který si v sobotu stěžoval na to, že mu auto moc klouže.
E +2000
Při letošním prvním startu zvítězil pod dohledem Jana Sýkory celkem bezpečně Tomáš Kučera na Mitsubishi Lancer EVO IX před Antonínem Úškrtem na Subaru Impreza, v jeho týmu se objevil Jan Šlehofer, který přestoupil ze svijanského týmu a jeho zkušenosti jistě v novém týmu pomohly. Přece jen vůz Mitsubishi Lancer EVO IX třetího Lukáše Kubíčka se nemůže rovnat s technikou první dvojice, z toho vyplynulo i třetí místo pro Lukáše.
E 2WD +2000
Zdánlivě bezproblémovou jízdu za vítězstvím Vladimíra Lišky na BMW M3 mohla zhatit technika, nebýt již zmíněného šlechetného činu Tomáše Lehmanna, který dal přednost před vítězstvím na domácím závodě již zmíněnému činu fair play. Jeho druhé místo má tak morálně vyšší cenu, což ocenili i všichni účastníci slavnostního závěrečného ceremoniálu. Třetí skončil další pilot BMW Karel Mařík.
H 1150
Přes technické problémy před jednou ze závodních jízd opět zvítězil Josef Čermák jr. na Autobianchi A112 Abarth před otcem Josefem Čermákem se Škodou 1000 MB.
H 1300
V tradičně škodovácké třídě zvítězil německý závodník Antti Hoheisel na Škodě 120 L, který jízdu za jízdou získával po sekundě náskok na druhého Luboše Krameše na „embéčku“. Se Škodou 110 R Coupé z týmu Autosport Pegas skončil na třetím místě „létající notář“ Martin Foukal.
H 1600
Další vítězství přinesl kdyňský závod šampionu třídy Josefu Srnskému na Škodě 130 LR/H. Druhé místo připadlol Pavlu Maierovi s Fordem Escort Mk.I. Tento pár doprovodil na stupně vítězů třetí Jaroslav Němec s Fiatem 128 coupe.
H 2000
Další napínavý souboj mezi Ivo Králem a Edou Paterou skončil předčasně už v sobotu po havárii I. Krále a E. Paterovi na VW Scirocco už nestálo nic v cestě za vítězstvím. S bývalým Edovým Peugeotem 205 GTI skončil spolehlivě na druhém místě Marek Kalika. V souboji dvou historických bavoráků o třetí místo byl úspěšnější Jaroslav Šperl.
H +2000
Havárií standy Urbánka přišla třída rázem o dva jezdce do té doby na stupních vítězů. Dramatické dění za svými zády nemusel moc sledovat Jiří Figl na Audi Sport Quattro S1E2, který měl největšího soupeře sám v sobě, chybu neudělal, technika vydržela a tak jasně zvítězil. Druhé místo nakonec získal Jan Valenta na Mercedesu 190 AMG, na třetím místě s dalším Mercedesem 190 2.3 16v se umístil Milan Horák.
H2
Ve třídě novějších historiků bez rozdílu objemu se nakonec objevily čtyři Škody Favorit. Asi tu historicky nejvěrnější verzi Favoritu původní homologace sk. A přivezl Otakar Zenkl. Se svými soupeři si poradila po vyrovnaném souboji s Petrem Flosmanem Zuzka Horáková, v neděli dokázala rychle smazat jeho náskok ze soboty a vypracovat si vedení, které udržela i v poslední jízdě. Z. Horáková tedy zvítězila, samozřejmě vyhrála i dámský pohár. Druhý skončil P. Flosman, který v poslední jízdě vsadil vše na jednu kartu, risk ale nevyšel, naštěstí drobná chybička neznamenala ztrátu i vybojovaného druhého místa. Na třetím místě se umístil Václav Roll.
Jarda Malík