ZAV EDDA Cup, Hostr Prix Liberec 2018, komentář
O uplynulém víkendu se již potřetí na trati od centrálního parkoviště v Liberci - Horním Hanychově konal závod automobilů do vrchu Hostr Prix Liberec 2018. Společně se závodem nezávislé série závodů EDDA Cup se konal i závod Mistrovství České republiky ZAV a České trofeje. I letos podstoupil Petr Strnad námahu se získáním všech razítek nutných k tomu, aby pod Ještědem mohly zavrčet závodní automobily a pořádající organizace Sdružení českého autosportu získala i souhlas národní sportovní autority k pořádání republikového mistrovství.
Celkem se v Liberci prezentovalo 139 závodníků a závodnic. Nejpočetněji byli zastoupeni účastníci našeho největšího seriálu EDDA Cup, kterých se i díky tomu, že v MČR a ČT nedokázali naplnit svou kvótu přihlášených, mohlo nakonec na start postavit 91. Česká trofej dokázala na start přilákat 22 jezdce. V Mistrovství ČR, které by mělo být výkladní skříní této disciplíny, se sešlo, sice velmi kvalitních a na špičkové technice, jen 15 závodníků závodících v sedmi skupinách, v M ČR historických automobilů jen 3 jezdci, každý ve třídě sám.
Závod EDDA Cupu při Hostr Prix v Liberci si k radosti pořadatelů i diváků nenechaly ujít i velké postavy našeho motoristického sportu z regionu. S rallyovým historicky odpovídajícím Fordem Escort RS Mk.II si zazávodila hvězda závodů cestovních vozů na evropských okruzích Břetislav Enge, který soupeřil ve třídě s bývalým úspěšným formulovým závodníkem, později vedle Dakaru i účastníkem dalších mezinárodních offroadových závodů Josefem Kakrdou na vyleštěném Opelu Ascona. Mladší libereckou závodnickou generaci zastoupil Štěpán Vojtěch, který potěšil stále početnou skupinu svých fanoušků jízdou s rallyovým speciálem Peugeot 206 WRC, bohužel ten nefungoval přesně podle představ svého pilota, ten nechtěl techniku zbytečně trápit a neabsolvoval celý závodní program. Mezi diváky byli i další velmi úspěšní místní závodníci, třeba Jiří Moskal, nebo Ladislav Bareš.
Početné pole se nakonec po pátečních přejímkách dokázalo naskládat do depa ve dvou patrech centrálního parkoviště. Ředitel závodu, i přes ruku v dlaze s pomocníky, připravil trať podle Autoklubem ČR schváleného bezpečnostního plánu, tak aby trať a hlavně její okolí byly bezpečné i pro velmi rychlé formule a prototypy, které v MČR startují. Nakonec byla v pátek večer trať shledána závodění způsobilou a jen se čekalo, jak si s ní jezdci v následujících dvou dnech poradí.
Trať závodu vede po velmi frekventované trase, jednak díky turistické dominantě Ještědu, jednak spojuje město Liberec s Českolipskem, slouží dálkové autobusové dopravě a pořadatelé tak museli sladit svůj harmonogram s nutnými průjezdy autobusů. Trénink v sobotu začali dabléři EDDA Cupu podle plánu hned po prvním autobusu, následovalo celé startovní pole EDDA Cupu, pak si první trénink odbyli závodníci M ČR a ČT, bohužel již první tréninky narušovaly přestávky způsobené naštěstí jen drobnými kolizemi a technickými závadami, což pokračovalo i v druhém tréninku. Samotný závod sice začal s mírným
zpožděním, ale oba seriály stihly absolvovat plný počet předepsaných závodních jízd v čase povoleném pro uzavření tratě.
V neděli už trochu prořídlé startovní pole i již rutina traťových pořadatelů přispěly k plynulejšímu průběhu závodu a ty tak skončily v klidu o hodně dřív, než v sobotu.
Jezdci EDDA Cupu na náročné a velmi rychlé tratě předváděli výkony na vysoké úrovni. Ve třídě sériových šestnáctistovek napínal nervy setinový souboj Jaroslava Fikoty ml. s Jindřichem Křístkem na Hondách Civic, který dvakrát vyhrál J. Fikota. V nejsilnějších produkčních autech přinesl do třídy oživení Michal Roll s Lancerem, který skončil dvakrát druhý za notorickým vítězem Martinem Levem na Subaru. V závodních speciálech nejmenšího objemu si výborně vedl vítěz juniorského poháru Otakar Zenkl jun. V nejsilnějších závodních speciálech v sobotu očekávaně zvítězil Tomáš Košek s Lancerem. Tomáše Kučeru zklamala v sobotu technika, tým zapracoval na nápravě a T. Kučera si spravil náladu rekordním časem v první nedělní závodní jízdě a vítězstvím ve třídě a absolutně nejrychlejším časem a putovním uměleckým artefaktem pro nejrychlejšího muže podniku. Obdobnou cenu pro nejrychlejší ženu získala Dana Urbánková. I poháry za vítězství v nejsilnějších dvoukolkách zůstaly v Liberci zásluhou Lukáše Suchomela a jeho Lotusu. V historikách si již zmíněný Břetislav Enge v neděli vybojoval vítězství ve třídě. Velkou pozornost poutal v nejsilnější historické třídě souboj dalšího místního matadora s bohatou závodnickou minulostí Josefa Panožky na Porsche 911 SCRS s jiřím Figlem na Audi Sport S1 E2. J. Panožka v sobotu překonal rekordní čas kategorie historických vozů na této trati a zvítězil, v neděli mu ovšem stejnou mincí oplatil J. Figl. Závody EDDA Cupu v Liberci opět potvrdily vysokou úroveň EDDA Cupu i ve srovnání s mistrovstvím republiky.
I když podle schváleného dopravního opatření k pořádání závodů pořadatelé postavili na příjezdových komunikacích informační cedule (i s časy, v kterých bude trať pro civilní provoz otevřena) a dopravní značení určující objízdné trasy a zákazy vjezdu, jeden řidič nerespektoval zákaz vjezdu a dokonce najel na jednoho z pořadatelů, který skončil na jeho kapotě. Pořadatele musela vyšetřit a ošetřit posádka vozu rychlé zdravotnické pomoci povinně přítomná na akci. Pirát sice zbaběle ujel, registrační značka jeho vozu byla ale předána spolu s výpověďmi svědků Policii ČR k dalšímu konání. To byl asi nejvážnější incident celého víkendu. Během samotného závodu drobné kolize nezpůsobily žádné zranění jezdce, nebo ohrožení diváků. Pouze jeden divák, mimochodem další veliká závodnická formulová legenda, vlivem velkého horka v sobotu zkolaboval a musela mu být poskytnuta lékařská péče.
Hostr Prix Liberec 2018 je již minulostí, jezdci, diváci i pořadatelé odjížděli ze závodů spokojeni a jestli zůstanou okolnosti, včetně úředních náležitostí, akci příznivě nakloněny, tak příští rok na Hostr Prix s EDDA Cupem na shledanou.
Podrobnější hodnocení závodění v jednotlivých třídách EDDA Cupu na Hostr Prix bude výhledově následovat :-)