ZAV EDDA Cup, Zbraslav – Točná, 6.7.2018, komentář
Na tradiční trati od zbraslavského mostu na Točnou se uskutečnil letošní již šestý závod nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup. Uprostřed dlouhého víkendu organizátoři získali povolení k pořádání závodu a uzavření celkem frekventované komunikace jen na jeden den. Závod tak byl naplánován na druhý volný den, kdy byl předpoklad přece jen slabšího provozu.
Pro pořadatele začala práce na trati již ve středu, kdy začali navážet podél trati balíky slámy. Ve čtvrtek pokračoval ředitel závodu Roman Linhart v přípravě tratě, značení diváckých prostor a zakázaných úseků. Přejímky začínaly jako vždy až pozdě odpoledne a tak někteří již přítomní účastníci závodu využili volný sváteční den k návštěvě centra hlavního města, vzhledem k tomu, že depo leží u nádraží a cyklostezky podél Vltavy, někteří dojeli na Václavské náměstí vlakem, ti méně líní na kole. Depo se během dne rychle plnilo, až se naplnilo a přejímky mohly začít. Celkem se do závodu přihlásilo 107 závodníků včetně pěti žen. Večerní zábavu v depu nenarušil ani déšť, který po velkých vedrech aspoň vyčistil vzduch. Během večera došlo i k jednání organizátorů a zástupců z komise jezdců ohledně na příští sezónu připravovaného zpřesnění řádů pro kategorii závodních speciálů.
Ráno se depo rychle probudilo a po rozpravě mohli závodníci začít tréninkové jízdy podle harmonogramu. Bohužel během tréninku došlo několikrát k znečištění trati chladící kapalinou, nebo olejem a následné nutné důkladné očištění povrchu tratě způsobilo zpožďování programu a pro jezdce nepříjemně dlouhé čekání v předstartovním prostoru. Jejich bezpečnost je však pro organizátory prioritou číslo jedna a tak je takové zdržení bráno jako nutné zlo. Menší zpoždění vyvolala během tréninku i dešťová přeháňka a přezouvání na mokré pneumatiky. Závodní jízdy začaly tedy s posunem proti plánovanému harmonogramu, ale díky disciplinovanosti jezdců i perfektní práci traťových pořadatelů se podařilo absolvovat kompletní závodní program ve vyhrazeném čase, poslední jezdec projel cílem dvě minuty před šestou. Stihly se tak obě vypsané, měřené a započítávané jízdy, byť si někteří, kterým se první jízda povedla, trochu přáli, aby se druhá už ani nejela.
Organizátorům, a jak se ukázalo i závodníkům, a jistě i divákům udělala velkou radost dvou hostů v roli předjezdců. Na jedné straně již velká osobnost motoristického sportu Jiří Jupa otestoval na závodní trati okruhovou Corvettu týmu Lukamotorsport a na druhé straně začínající, talentovaný, šestnáctiletý Petr Semerád se soutěžním Mitsubishi Lancer, i když ten dal dost pádně najevo, že by potřeboval trať trochu širší. Každopádně účast obou program závodu obohatila a třeba se někdy objeví i v závodě.
Kromě těchto dvou předjezdců nastoupilo na start 107 závodníků, jejich počet sice během jízd klesal vinou technických závad, které se nevyhnuly ani favoritům v jednotlivých vypsaných třídách. Tentokrát naštěstí zbraslavský závod proběhl bez nějaké velké havárie i Marek Kalika zlomil zbraslavské prokletí a místo na odtahovce skončil na stupních vítězů.
Organizačně náročný závod na Zbraslavi s velmi kvalitní i kvantitní účastí proběhl a skončil úspěšně, jak se všichni v EDDA Cupu snaží, aby bylo zvykem. Dalším podnikem EDDA Cupu bude společný závod s MČR ZAV v Prachaticích začátkem srpna.
Závodění po třídách
N 1400
Tentokrát mělo VW Lupo Scuderie Strašnice volnější režim, neboť vozilo jen jednoho jezdce, Ladislav Rosička s ním ale vítězství vybojoval. Nejrychlejší Suzuki Swift pilotoval Bronislav Štefan, který skončil druhý. Po nepovedené první závodní jízdě se Jakub Gangur s dalším Swiftem v druhé hodně zasnažil, aby se dostal na stupně vítězů a získal pohár za třetí místo.
N 1600
V produkčních šestnáctistovkách nic nového. Zvítězil Jaroslav Fikota ml. na Hondě Civic Jaroslava Fikoty st. Po první jízdě nespokojený s třetím místem Jindřich Křístek s dalším Civicem v druhé jízdě zrychlil a za odměnu získal druhé místo. S Peugetom 106 dojel na třetím místě Jindřich Horáček ml. V této třídě startovala i vítězka Dámského poháru Veronika Kožmínová na Citroenu C2, když skončila v konkurenci osmi závodníků pátá.
Saxo Cup
Devět závodníků čítala startovní listina samostatně vypisovaného značkového poháru. Z nich byl nejrychlejší zkušený Ladislav Kopelent po napínavém a vyrovnaném boji s nakonec druhým Karlem Rausou a svým synem Martinem Kopelentem, který skončil třetí. O vyrovnanosti závodění v poháru svědčí to, že vítězné trio se vešlo do jedné a půl sekundy. I když se pohár jmenuje Saxo, tak na stupních vítězů stáli jen piloti Peugotů 106, které díky technické shodnosti zde také mohou startovat.
N 2000
Zbraslavský závod se nejlépe povedl Martinu Čábelovi na Hondě Integra, který už si po několika protrápených závodech i vítězství zasloužil. Musí ho těšit o to víc, že si dokázal poradit i s horkým favoritem zdejší tratě Radimem Klokočkou na Renaultu Clio, který skončil na stříbrné příčce po dalším velmi těsném závodě s Janem Vildem na stejném stroji, kterého porazil o čtyři desetiny sekundy.
N +2000
Snad poprvé v historii EDDA Cupu chyběl na startu závodu jeden z velkých favoritů této třídy Jiří Hák. I bez něj se ale bylo na co koukat. Zvítězil průběžně vedoucí této třídy Martin Lev na Subaru Impreza. Na špičce třídy nejsilnějších produkčních aut se už zabydluje Michal Roll s Mitsubishi Lancer EVO IX, skončil na druhém místě, když dokázal porazit výborného a zkušeného soutěžáka Martina Kožmína s rallyovým Lancerem EVO IX.
E 1400
Vítězstvím si upevnil průběžné vedení v této třídě Otakar Zenkl jr. na Škodě Pick-up a zároveň zvítězil i v juniorském poháru. Druhé místo vybojoval v EDDA Cupu startující už jen sporadicky Lubomír Vrzal na Suzuki Swift a třetí skončil Ladislav Krupička na Fiatu Seicento.
E 1600
V šestnáctistovkách potvrdil dalším vítězstvím roli favorita třídy Jiří Vrkoslav na Citroenu C2. Po několik závodů dlouhém trápení vyšel na jedničku zbraslavský závod Zdeňkovi a Dominiku Tichým. Odpočatí po dovolené, a když i jejich Puma od Fordu byla v kondici, si poradili s těžkou konkurencí ve třídě a Z. Tichý vybojoval druhé místo před třetím D. Tichým.
E 2000
Třídu dvoulitrů postihlo asi nejvíc závad v celém závodě, který nedokončila víc než polovina odstartovavších. Nejrychlejší byl Michal Slováček na Hondě Civic TypeR, který s bezpečným náskokem porazil Václava Šejdu ml. s Opelem Astra GSI. Třetí skončil na Škodě MB, ale s motorem Alfa Romeo závodící Karel Berger.
E +2000
V nejsilnějších závodních speciálech zvítězil s novým rekordním časem favorit největší Tomáš Košek na Mitsubishi Lancer EVO VI. Druhý skončil také na Lanceru, ale deváté evoluce Lukáš Kubíček. Pohár za třetí místo si s dalším Lancerem odvezl Zdeněk Syrový.
E 2WD +2000
Exreprezentant Miroslav Janota poprvé startoval s vrchařským speciálem Porsche 997 a hned zvítězil. Další exreprezentant Vladimír Liška na BMW M3 vybojoval druhé místo, když s třetím Karlem Maříkem také na BMW udělali závod, jejich souboj rozhodly nakonec dvě setiny sekundy! Zvláště druhá jízda K. Maříka zasluhuje poklonu.
H 1150
Po odstoupení soupeřů zůstali v závodě jen Josefové Čermákové. Po první jízdě vedl Josef ml. s Autobiachi A 112 Abarth, druhou jízdu s vadným těsněním pod hlavou dokončil jen tak tak a v součtu obou jízd se ukázal jako lepší Josef Čermák st. na Škodě MB 1000.
H 1300
Zvítězil Tomáš Neruda na Škodě 110 L i díky výkonu v první jízdě, v druhé se mu na dvě setiny sekundy dokázal přiblížit celkově druhý Jaroslav Vosmek na Škodě 130 LR. Třetí místo vybojoval Martin Fábera na Škodě 130 L.
H 1600
Jasně zvítězil Josef Srnský ml. na Škodě 130 LR/H jako obvykle před druhým Pavlem Maierem na Fordu Escort Mk.I. Třetí místo vybojoval poněkud překvapivě, ale zaslouženě Jaroslav Krotil na Ladě VFTS, když ještě ve čtvrtek pobíhal v depu s řadící pákou ze žigulíka v ruce a sháněl pomoc a potřebný díl.
H 2000
Jasné vítězství pro Edu Pateru na VW Scirocco, kterému se už stýská po stále absentujícím největším soupeři. Druhý skončil šťastný Marek Kalika na Peugeotu 205 GTI před Liborem Špačkem na VW Golf GTI. Čtvrtý skončil vítěz poháru Youngtimer pro neupravované historiky Václav Šejda na Renaultu 5.
H + 2000
Po dlouhém trápení konečně Robertu Kacálkovi fungovalo BMW ráže šest pětatřicet podle představ, a když mu vyšly i motlitby, aby se závod odjel na suchu, po bezchybném excelentním výkonu v obou jízdách zaslouženě zvítězil. Jiří Figl na Audi Sport Quattro se naopak mokra, kde by mohl využít přednosti čtyřkolky, nedočkal, na suchu na R. Kacálka nenašel nic, čím by jej mohl překonat a skončil druhý. Zápolení těchto dvou závodníků patřilo k dalším vrcholům závodu. Už s odstupem za touto dvojicí dojel na třetím místě Stanislav Urbánek ml. na BMW 325e.
H2
Z pouhých dvou jezdců na Škodách Favorit na startu byl rychlejší Václav Roll před Jiřím Jelínkem.
Jarda Malík