ZAV EDDA Cup, Prachatice – Libínské sedlo, 11.-12.8. 2018, komentář
Starobylé město Prachatice přivítalo o minulém víkendu závodníky EDDA Cupu. Promotér tohoto nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu Eda Patera využil nabídky pořadatelů k hostování na jejich podniku. Letos poprvé po obnovení závodu pořádali závod kompletně ve své režii pořadatelé z AMK Zlatá stezka Prachatice v čele s ředitelkou závodu Alenou Růžičkovou. Při své samostatné pořadatelské premiéře se snažili , doufáme, že je chuť na pořádání dalších ročníků nepřejde, jezdcům i organizátorům EDDA Cupu se v Prachaticích líbilo a rádi by přijeli znovu. Důležité je, že prachatičtí mají podporu vedení města, záštitu nad závodem převzal a v neděli slavnostně závod odstartoval pan starosta ing. Martin Malý.
Protože depo se nachází na obchvatu města , samotný závod probíhá na frekventované silnici 1. třídy směrem z Prachatic na Volary, pořadatelé velkoryse zařizují uzavírku a objízdné trasy na celý víkend nonstop. Depo je možné založit až v pátek půl páté odpoledne, tak se na možných odstavných plochách po městě začínaly v pátek shlukovat závodní týmy, aby si po uzavření komunikací pro normální dopravu rychle rychle vybraly místo a vybudovaly servisní zázemí pro nadcházející dva závodní dny. Přejímkami EDDA Cupu prošlo 86 závodníků, vzhledem k propustnosti tratě a skutečnosti, že se současně jel i závod České trofeje a MČR, byl počet přihlášek v EDDA Cupu limitován, ale nakonec, kdo opravdu chtěl startovat, závodit a bojovat o body do celkového hodnocení seriálu, mohl.
V sobotu dopoledne po ranní rozpravě čekaly závodníky dvě tréninkové jízdy, během nichž se nejen závodníci seznamovali s tratí, ale také pořadatelé se potřebovali dostat do rytmu v pravidelném střídání jízd EDDA Cupu a republikového mistrovství. I díky již zažitému chování všech jezdců EDDA Cupu předstartovní příprava i ve složitých podmínkách probíhala hladce a přispívala ke zdárnému průběhu. Samotné jízdy byly na velmi náročné trati přerušované sem tam kolizemi, s jejichž následky se pořadatelé snažili efektivně a rychle vypořádat. Všichni měli na paměti loňský sobotní závod, který končil někdy v devět večer a protože sobotní večer měl patřit v centru města Pivním slavnostem s koncertem skupiny Deep Purple Revival a účastníci EDDA Cupu vedle automobilových závodů dokážou ocenit i opravdu kvalitní kulturní zážitek, bylo přáním všech, aby závod absolvovali všichni v pořádku a včas, což se nakonec podařilo a plánovaný sobotní závodní program se uskutečnil víceméně podle harmonogramu.
Po sobotním vyhlášení nejlepších v jednotlivých třídách se část týmů vydala na zmiňované slavnosti piva, kde došlo k jedné zajímavé příhodě. Během koncertu se na pódiu i k překvapení muzikantů objevila osoba překvapivě podobná členovi jednoho ze závodních týmů a dvěma ukázkami moderního výrazového tance zvedla uměleckou laťku večera velmi vysoko a pak se opět skromně a tiše zařadila mezi diváky.
Prachatický závod je zvláštní pro Martina Kožmína a jeho tým. Na trati má Martin svou vlastní zatáčku, letos přivezl do Prachatic hned tři závodní auta najednou, asi aby nemusel pro další v sobotu v noci. Sám startoval se Subaru, které zažilo start na Novém Zélandu s Peterem Solbergem a dva Citroeny připravil pro dcery. Bohužel, tradice tentokrát postihla až v neděli dceru Veroniku, která se po obyčejných hodinách dostala do škarpy a i když už pomalu, přesto měla „cé dvojka“ ještě dost kinetické energie na to, aby se překotila na střechu a tak zůstala. I nedělní závod přes všechny kolize skončil včas, nejrychlejší závodníci obdrželi své zasloužené poháry a EDDA Cup, tentokrát i díky pořadatelům z AMK Zlatá stezka Prachatice, má další úspěšný podnik za sebou.
N 1400
Jen dvě produkční čtrnáctistovky, resp. jejich jezdci si našli do Prachatic cestu, navíc Ladislav Rosička po sobotním vítězství s VW Lupo v neděli už nestartoval. Je sympatické, že velký sportovec Jakub Gangur na Suzuki Swift ani když neměl ve třídě soupeře, nepřestal závodit a zrychloval se s každou jízdou.
N 1600
V šestnáctistovkách to už byla jiná káva. Mezi třinácti závodícími byl i „nováček“ Ivo Král, který utvořil dvojici s rallyovou hvězdou Janem Černým, bohužel, když se jejich Peugeot 106 nechoval podle jejich přání a představ a snaha napravit mu hlavu se ukázala marnou, oba ze závodu již v sobotu odstoupili. I tak byla řada jezdců chtivých bojovat o prvenství dostatečně dlouhá. Do jejího čela se postavil s Hondou Civic Jindřich Křístek, kterému se v sobotu na nejvyšším stupni vítězů tak líbilo, že si ani v neděli vítězství nedal vzít. Jaroslav Fikota také na Civicu se o to sice snažil, ale v sobotu skončil aspoň druhý před vyrovnaně a rychle jedoucím Martinem Zelenkou v Citroenu Saxo. Toho příležitost přišla v neděli, kdy využil technického problému J. Fikoty v první závodní jízdě a vytvořil si náskok, který mu zaručil stříbrnou příčku, J. Fikota nejrychlejším časem druhé jízdy ještě zachránil třetí místo, před dalším kvalitním jezdcem Vladimírem Kvasničkou na Peugeotu 106, který po oba dny skončil těsně pod stupni vítězů na čvrtém místě.
Saxo cup
Osm závodníků se sešlo ve značkovém poháru Saxo. Dvakrát celkem bezbečně zvítězil Ladislav Kopelent na Peugeotu 106. Jeho dablér Lukáš Lepší sváděl velmi vyrovnané souboje v desetinách sekund s Karlem Rausou na dalším Peugeotu 106 a v obou závodech byl opravdu lepší, K. Rausa se musel spokojit s dvěma třetími místy. Čtvrtý oba dny skončil Tomáš Neužil také na Peugeotu 106. V sobotu nejlepší Saxo pilotoval domácí Josef Kroh, který se při ojedinělém startu v poháru přece jen nemohl měřit s jeho vyježděnou špičkou.
N 2000
Velmi vyrovnané a napínavé boje o prvenství sváděli Marin Čábela na Hondě Integra TypeR a Jiří Figl ml. na Toyotě Celica TS. V sobotním závodě si lépe vedl M. Čábela a zvítězil, v neděli zpomalil sice o pouhé desetiny, ale J. Figl se dokázal také jen o desetiny zlepšit a velmi těsným rozdílem oplatil M. Čábelovi porážku a také si jeden pohár za vítězství z Prachatic odvezl. Na třetím místě těsně za válčící dvojicí v obou závodech dojel po spolehlivé a rychlé jízdě Lubomír Krátký na Hondě Civic TypeR , který před sebe nepustil dvakrát čvrtého Václava Mazánka na Fordu Focus.
N +2000
Po dlouhé době poznal EDDA Cup ve třídě nejsilnějších produkčních automobilů jiného vítěze než Martina Leva a Jiřího Háka. Sobotní závod se stal kořistí Michala Rolla na Mitsubishi Lancer EVO IX, kterému rychlá trať sedla a po bezchybném výkonu jasně zvítězil. Ještě v neděli po první jízdě vedl, i když jen s minimálním náskokem na M. Leva na Subaru Impreza, kterému bylo po sobotě jasné, že musí zmobilizovat všechny rezervy chce-li pomýšlet na příčku nejvyšší. Závod byl dramatický až do konce ve finálové jízdě M. Lev prokázal, že není úřadujícím mistrem třídy pro nic za nic, zajel nejrychleji ze všech a M. Roll už svůj výkon zopakovat nedokázal. M. Lev tak po sobotním druhém místě v neděli vybojoval vítězství a M. Roll se musel spokojit s druhým místem. Vrchařská legenda Jiří Hák s Mitsubishi Lancer EVO IX skončil po oba dny vždy na třetím místě.
E 1400
I v nejmenších závodních speciálech závodili jen dva soupeři. Po oba dny zvítězil a zároveň získal prvenství v juniorském poháru Otakar Zenkl jr. na Škodě pick-up před Ladislavem Krupičkou na Fiatu Seicento.
E 1600
Sobotní závod dopadl nejlépe pro Miroslava Černého, který na Škodě 130 L zvítězil, když porazil druhého Jana Reisse závodícího se Škodou 130 RS a třetí skončil na Pick-upu Kawasaki šťastný Petr Fišer , protože jeho stroj, na kterém se střídal s Petrem Januškou, v jeho jízdách fungoval na rozdíl od jízd dablérových. V neděli se na start postavil i obhájce třídního titulu Jiří Vrkoslav, kterého trucující Citroen C2 v sobotu na start nedovezl. V neděli už fungoval jak má a J. Vrkoslav také a tak zvítězil. Druhý skončil bezpečně M. Černý a se třetím místem se musel spokojit J. Reiss. Spolehlivě jedoucí Jakub Astl na Hondě CRX skončil dvakrát čtvrtý.
E 2000
Sobotní závod se stal kořistí Michala Slováčka na Hondě CTR, v neděli už tolik štěstí neměl a po technické závadě skončil mimo trať a závod nedokončil. Toho využil v sobotu druhý David Černý na Pick-upu Kawasaki turbo, který prachatický závod pojal jako nepřetržitou práci na závodním stroji jen s krátkými odskoky na závodní jízdy a v neděli tedy zvítězil. V sobotu skončil na třetím a v neděli na druhém místě Aleš Hemerka s Alfou Romeo 147. Nedělní třetí místo vybojoval Martin Kovář na BMW318 Is.
E +2000
Rychlá trať, rychlé auto a hodně rychlý jezdec znamenalo v Prachaticích ve třídě nejsilnějších závodních speciálů dvakrát jasné vítězství Tomáše Koška na Mitsubishi Lancer EVO VI s velkým náskokem na konkurenci. O druhé místo probíhal po oba dny napínavý a vyrovnaný souboj, z kterého vyšel vždy vítězně Michal Kužel s Lancerem EVO IX, když v sobotu těsně o tři desetiny sekundy a v neděli už s větším náskokem dokázal porazit Lukáše Kubíčka na dalším „devítkovém“ Lanceru. Čtvrtý po oba dny s rallyovým speciálem Subaru Impreza exSolberg dokončil závod Martin Kožmín.
E 2WD +2000
První závod jasně opanoval tradičně v EDDA Cupu jen v sobotu závodící exmistr Evropy rallye historiků Miroslav Janota s vrchařským speciálem Porsche 997. Druhý skončil další exreprezentant Vladimír Liška na BMW M3, před dalším BMW s Karlem Maříkem doposud vedoucím průběžné hodnocení třídy. Toho bohužel v neděli opustila štěstěna a po nedělní havárii, naštěstí bez zranění, s hodně poničeným strojem závod nedokončil. V neděli zvítězil V. Liška před nováčky na stupních vítězů Martinem Winklerem s Nissanem 200 SX a Martinem Beranem na BMW M3.
H 1150
Josefu Čermákovi se Škodou 1000 MB se nedostavil žádný soupeř, takže se musel spokojit jen se soubojem s chronometrem a na dálku se soupeři z ostatních tříd kategorie historiků a poslední z nich rozhodně neskončil.
H 1300
Sobotní závod přinesl vyrovnaný duel o vítězství, z kterého vyšel lépe Pavel Jiras na Škodě 130 RS před Lubošem Kramešem se Škodou 1000 MB. Třetí skončil loňský mistr třídy německý závodník Antti Hoheisel na Škodě 130 L. S umoudřenou technikou absolvoval v neděli Roman Petr celý závodní program a nakonec o jednu sekundu i zvítězil. Druhý skončil zase L. Krameš se čtyř desetinovým rozdílem před třetím P. Jirasem.
H 1600
Na start nastoupili sice tři jezdci, ale po kolizi Jaroslava Němce s Fiatem 128 už v sobotu zůstali ve hře jen dva a protože se jinak nic zvláštního nestalo, zvítězil dvakrát Josef Srnský ml. na Škodě 130 LR před Pavlem Maierem na generačně a technicky nesouměřitelném Fordu Escort Mk.I.
H 2000
Po kdyňské havárii I. Krále přišla třída o jednoho z favoritů a tím i o náboj. Povinné dvojité vítězství si připsal na VW Scirocco závodící Eda Patera před vítězem poháru Youngtimer Václavem Šejdou na Renaultu 5 GT. První poháry v EDDA Cupu si za dvě třetí místa odvezl z Prachatic Patrik Mareš také s Renaultem 5.
H +2000
Nejsilnější závodní historické vozy přinesly i v Prachaticích velmi napínavé a vyrovnané boje o vítězství. Zajímavé srovnání přináší tato třída i v oblasti techniky, kde o vítězství bojuje 4x4, klasická koncepce s motorem vpředu a pohonem zadní nápravy i “vše vzadu“. Kvalitní a rychlá trať nezvýhodňovala žádné ze jmenovaných technických řešení a piloti těchto vozů jsou špičkoví, z čehož vykrystalizovaly napínavé a vyrovnané závody. V sobotu se vítězné trio vešlo do jedné sekundy! Zvítězil Jiří Figl na Audi Sport Quattro S1 E2, který musel ve druhé jízdě zatáhnout, když chtěl porazit po první jízdě vedoucího Roberta Kacálka na BMW 635. Těsně na třetím místě skončil Josef Panožka na Porsche 911 SC RS. Ten v neděli po první jízdě za vedoucím J. Figlem držel druhé místo, ale R. Kacálek se ve druhé jízdě polepšil a obhájil sobotní druhé místo a J. Panožka zase skončil třetí.
H2
Tady se honili jen dvě Škody Favorit, tu rychlejší řídil a dvoje body za vítězství si odvezl Václav Roll Jiří Jelínek skončil dvakrát druhý.
E2
Výjimečně byla vypsaná třída E2 vlastně jen pro jednoho závodníka. Z Bavorska přijel s Normou 20F Philipp Wilhelm a po oba dny zajel absolutně nejrychlejší časy.
Foto Jaromír Beneš