ZAV EDDA CUP, HOSTR Prix Liberec 2019, 22.,23. června, komentář, 2. část
N 1400
Dana Urbánková na modrorůžovém Citroenu Saxo a dalších pět závodníků se postavilo na start třídy nejmenších produkčních aut. Jenom v sobotním závodě startoval a taky jasně jej vyhrál Jiří Bobek na VW Polo. Nejrychlejší Suzuki Swift řídil Michal Nouzák, který skončil druhý, když si poradil s dalším VW Polo Martina Bendla na třetím místě. V neděli zvítězil M. Nouzák, za ním skončil M. Bendl a jeden pohár za třetí místo si z Liberce odvezl také Jakub Gangur na Suzuki Swift. Dana Urbánková byla v neděli nejúspěšnější v Dámském poháru.
N 1600
Šestnáctistovky ovládl zkušený Ladislav Kopelent s Peugeotem 106 16S, nedal soupeřům šanci a dvakrát zvítězil. O druhé místo se celý víkend přetahovali Vladimír Kvasnička na Peugeotu 106 a Martin Zelenka na Citroenu Saxo. Hned po první sobotní závodní jízdě, v které byl V. Kvasnička o celých devět setin sekundy rychlejší, než M. Zelenka bylo jasné, že tihle dva s malými auty udělají velký závod. Druhou sobotní jízdu lépe zvládl M. Zelenka a celkově o osm desetin vybojoval druhé místo. Třetí tak skončil V. Kvasnička s náskokem před čtvrtou Bárou Holickou, která s Citroenem Saxo zvítězila v Dámském poháru. V neděli za prvním L. Kopelentem tentokrát V. Kvasnička v obou jízdách dokázal být o půl sekundy rychlejší než nakonec třetí M. Zelenka a zaslouženě získal druhé místo.
Saxo Cup
Pohárovou třídu vyhrál v sobotu i v neděli Tomáš Arnošt závodící na Peugeotu 106, po oba dny byl za ním vždy druhý Jan Vaněk na stejném voze. Z promotérem nasazovaných vozů byl nejlepší ten, který řídil Petr Kumpošt, který si v Liberci dvakrát přišel na stupně vítězů pro pohár za třetí místo. I pod stupni vítězů se napínavě závodilo, Jiří Černý na promotérském Saxu s Karlem Dvořákem na Citroenu C2 VTS se spravedlivě rozdělili a jedny body za čtvrté místo si zapsali oba.
N 2000
V sobotu jasně zvítězil Jaroslav Vaňátko na Acuře RSX, s kterou dlouhou dobu v EDDA Cupu závodila legenda Tomáš Hank. Druhý za ním skončil Martin Čábela s letitou, ale stále rychlou Hondou Integra. Třetí místo vybojoval Jan Šenold na Toyotě Celica. Nedělní závod byl v této třídě byl parádní. Mezi dvěma nejrychlejšími J. Vaňátkem a M. Čábelou po bezchybných prvních jízdách byl rozdíl pěti desetin ve prospěch J. Vaňátka. Druhá jízda a necelých šest desetin pro M. Čábelu! Celkově tedy zvítězil M. Čábela o devět setin sekundy,
svým časem by M. Čábela byl na bedně i závodních speciálech, a J. Vaňátko skončil druhý. Třetí místo opět obsadil J. Šenold.
N +2000
Do třídy nejsilnějších produkčních aut nastoupili tři závodníci. Lukáš Kubíček na Mitsubishi Lancer EVO IX si hned v první sobotní závodní jízdě vytvořil náskok, který se už Martinu Levovi se Subaru Impreza nepodařilo dohonit a tak zvítězil L. Kubíček. V neděli už si nenechal M. Lev v první jízdě L. Kubíčka tolik odskočit a vypadalo to na vyrovnaný závod, než se v druhé jízdě L. Kubíček dokázal zrychlit ještě o dvě sekundy a bylo rozhodnuto o jeho dalším jasném vítězství. Třetí místa obsadil po oba dny stále se učící Matyáš Homola s Mitsubishi Lancer EVO IX po Jiřím Hákovi, který pod Ještědem během čtyř závodních jízd ukázal slibný progres.
E 1400
Tomáš Novák na Pick-upu Kawasaki vybojoval dvojité vítězství, v sobotu se mu podařilo porazit velkého soupeře Tomáše Omelku s VW Polo, který skončil stříbrný, hlavně skvělou druhou závodní jízdou. V sobotu i přes nepovedenou druhou závodní jízdu třetí skončil na špičkově připravené Škodě 120 LS Pavel Jiras, jeho čas ovšem přišel v neděli, kdy si bezchybnou jízdou vybojoval druhé místo za neporazitelným T. Novákem. T. Omelka se musel spokojit s třetím místem. Soupeření této trojice patřilo k vrcholům EDDA Cupu na HOSTR Prix a je příslibem dalších napínavých závodů v této třídě.
E 1600
Už v tréninku přišla o jednoho z předních závodníků Jaroslava Fikotu. Dvojitým vítězstvím potvrdil roli favorita třídy obhájce titulu Miroslav Černý na Škodě 130 L. Za ním v sobotu druhý skončil Jakub Astl na Hondě CRX a třetí Jindřich Křístek s Hondou Civic. V sobotním závodě po první jízdě druhému Zdeňkovi Tichému v se v druhé jízdě porouchala převodovka a závod nedokončil. Večer se rozhodl, že z Prahy přiveze novou a v noci jí vyměnil a ráno stála Puma zase v plné síle, jen Z. Tichý trochu zíval, ale nudou to rozhodně nebylo. Odměnou za vynaloženou námahu mu bylo třetí místo v nedělním závodě. Druhý v neděli skončil Jan Reiss se Škodou 130 RS, kterému na rozdíl od soboty vyšly bezchybně obě závodní jízdy.
E 2000
Celý víkend vydržela technika Davidu Černému, jeho Pick-up Kawasaki fungoval ve všech čtyřech jízdách a svými časy nedal D. Černý nikomu ze soupeřů šanci a v obou závodech zvítězil. V sobotu mu dělali největší starosti Otakar Zenkl ml. s Fordem Fiestou, kterou stále zkouší naučit správnému závodnímu chování a Vratislav Cinkl na Škodě Octavia. Ten po první jízdě držel druhou příčku, ale ve finiši jej zdolal O. Zenkl ml., který nakonec v součtu o půl sekundy druhé místo získal. V neděli už v tréninku přišla třída o jednoho z předních jezdců, jehož výkon by mu možná přinesl leda tak diplom na dřevorubeckém přeboru Libereckého kraje. Nedělní stříbrná příčka patřila Škodě Octavii pilotované V. Cinklem a na třetí místo se vyhoupl Václav Valášek s jediným naftovým autem na startu Audi A3 TDI.
E +2000 WD
Zkušený Vladimír Liška na BMW M3 zvítězil v obou závodech velmi rychlou a vyrovnanou, čtyři závodní jízdy zajel v desetinovém rozdílu, jízdou. Za ním o další příčky bojovali Ondřej Kaše na BMW a Honza Hlavička na Škodě Octavia, nakonec si každý z Liberce odvezl jeden pohár za druhé a jeden za třetí místo.
E +2000
Po tom, co se Tomáš Kučera nešťastně vyřadil ze závodu v hned v sobotním tréninku, zůstali ve hře jen dva závodníci. Jasným favoritem na absolutně nejrychlejšího závodníka víkendu byl Tomáš Košek s Mitsubishi Lancer EVO VII, který svou pozici potvrdil a dvakrát zvítězil. Druhým jezdcem na startu i v pořadí byl vážený host EDDA Cupu Štěpán Vojtěch s rallyovým speciálem Peugeot 206 WRC, který přijel pobavit hlavně diváky i sebe, což se mu obé beze zbytku podařilo.
H 1150
Dvě jasná vítězství přinesl liberecký závod Josefu Čermákovi na Škodě 1000 MB. V sobotu za ním na druhém místě skončil Martin Homola na VW Polo, se stejným vozem v neděli skončil druhý Martin Jetmar. Třetí místo po oba dny získala legenda autosportu Josef Srnský na historicky věrné Škodě 110 R coupé.
H 1300
V historických třináctistovkách bylo po oba dny stejné pořadí. Se škodovkou, která má v Liberci svůj původ, neboť původně patřila místnímu borci Vlastimilu Tomáškovi, dvakrát zvítězil obhájce třídního titulu, německý závodník Antti Hoheisel. Za ním dvakrát druhý skončil Jaroslav Vosmek na Škodě 130 LR a se Škodou 1000 MB dvakrát třetí skončil Luboš Krameš.
H 1600
Povinná dvě vítězství si z HOSTR Prix odvezl Josef Srnský ml. stále závodící s provizorní Škodou Rapid. Druhý skončil dvakrát liberecký exprimátor Tibor Batthyany na Škodě 130 LR z HOSTR rating teamu Petra Strnada.
H 2000
Po dlouhé době se na startu závodu EDDA Cupu opět objevil Ivo Král. Jeho VW Golf podstoupil dlouhou a náročnou rekonstrukci, při které získal i nový vzhled. Ale bylo vidět, že vůz i jezdec budou ještě pár závodů potřebovat, než se dostanou zpět do odpovídající formy. I. Král vybojoval dvě druhá místa, vždy za jasně vítězným Eduardem Paterou závodícím na VW Scirocco. Třetí místo dvakrát obsadil Marek Kalika na Peugeotu 205 GTI.
H +2000
Až překvapivě jasně dvakrát zvítězil Josef Panožka na Porsche 911 SC RS a dvakrát druhému Jiřímu Figlovi s Audi Sport Quattro S1E2 ukázal, kdo je pod Ještědem doma. Třetí
skončil dvakrát Tomáš Píša s Opelem Ascona, který tentokrát vydržel v EDDA Cupu závodit oba dny.
H 2
Vítězství ve třídě H +2000 namlsalo J. Panožku tak, že ovládl i třídu pro mladší historiky i zde dvakrát s dalším Porsche 911vyhrál a s celkem čtyřmi vítěznými poháry se stal nejúspěšnějším závodníkem HOSTR Prix bez rozdílu vah. A věku. Druhý dvakrát skončil Jan Valenta na Mercedesu 190 AMG. Třetí v hodnocení třídy podle koeficientu skončil Petr Flosman se Škodou Favorit.
třída F
V mimořádně vypsané třídě startovali pravidelní hosté libereckého závodu z Německa. Rychlejší byl dvakrát Ronny Urland s Trabantem s motorem z Hondy Accord ST před Ricco Meuslem na Škodě 130 RS s motorem uprostřed.