ZAV EDDA Cup, Svijany Prix Radotín, 24.8. 2019, komentář
Po delší letní odmlce se na tradiční trati v Radotíně od cementárny na Zadní Kopaninu sešli jezdci nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup, aby na této náročné trati svedli další boje o poháry a body za umístění do celkové kvalifikace.
Závod v Radotíně patří tradičně k vrcholům sezóny a nejinak tomu bylo i letos. O jeho oblíbenosti svědčí zájem jezdců o start. Přejímkami prošli 102 závodníci, mezi nimi i čtyři dámy, čímž se radotínský závod zařadil k těm letos nejlépe obsazeným. Zajímavý pohled a srovnání se naskytl v parkovišti závodních strojů, kde naproti sobě stáli již pravidelný host, hokejový internacionál a automobilový závodník, Stanislav Hajdůšek s unikátní historickou Tatrou 603 GT a přes uličku premiérově v EDDA Cupu rozložil svůj stan Karel Trojan s nejmodernější technikou Škodou Fabia R5. Na start se postavili i dva němečtí závodníci, kteří jinak startují pravidelně ve Kdyni, Gustav Abele s Opelem Kadet a velmi rychlý Karl-Heinz Thiel s NSU. Ten měl v pátek technické problémy, které se mu však za kolegiální pomoci českých jezdců podařilo vyřešit. Startovali i všichni přední jezdci EDDA Cupu, chybět nemohl ani reprezentant titulárního sponzora závodu Tomáš Kučera z Pivovaru Svijany. Páteční přejímky probíhaly za horkého počasí, i předpověď na sobotu slibovala teplo, naštěstí se nevyplnila hrozba možných bouřkových přeháněk.
Sobotní ráno zahájili školením traťových pořadatelů hlavní traťový komisař Jan Ejem a vedoucí tratě Martin Štorkán. Mezi vesměs zkušenými traťovými pořadateli se opět objevili známé revivalové tváře Petr Fürst, Vojtěch Matoušek, Václavové Hlinomazové. Výjimku tvořil nováček Zdeněk Chýnovský, který prožil den plný premiér. Využil nabídku Karla Trojana a absolvoval jednu tréninkovou jízdu v horkém sedadle Fabie R5, pak pro závod po zaškolení zaujal pozici traťového pořadatele, ovšem největší adrenalin zažil jako spolujezdec na skůtru při přesunu na svůj pořadatelský post.
Organizaci radotínského závodu značně ztěžuje nutnost umožnit průjezd autobusům pražského Dopravního podniku přesně podle jejich jízdního řádu. Naštěstí se podařilo vyladit harmonogram tréninkových a závodních jízd s průjezdy autobusů tak, že si vadily minimálně. Ani dvě kolize a odstraňování jejich následků, díky rychlé reakci traťových pořadatelů neznamenaly velké zdržení a tak závody proběhly bez zbytečných prodlev podle harmonogramu.
Ze samotného závodění patřil k nejzajímavějším souboj o vítězství ve značkovém Saxo cupu mezi Danem Tomkem a Tomášem Arnoštem, kdy oba na nejsériovějších vozech EDDA Cupu závodili jako život, šest desetin rozhodlo o vítězství D. Tomka. V nejsilnějších produkčních vozech zvítězil Lukáš Kubíček na Mitsubishi před Subaru s Martinem Levem za volantem. V závodních speciálech se tradičně vyrovnaný boj odehrál ve čtrnáctistovkách, kde Tomáš Omelka těsně porazil Tomáše Nováka, v šestnáctistovkách se za vítězným Janem Reissem srovnali jeho pronásledovatelé v sekundových rozestupech. Atraktivní souboj v nejsilnější třídě mezi Fabií R5 a Lancerem skupiny E1 těsně vyhrál pilot Mitsubishi Tomáš Košek.
V historických vozech stojí za zmínku opět dvojité vítězství pro Josefa Panožku a Porsche 911. Cenu za nejlepší zvuk a vysoké body za umělecký dojem by jistě získal S. Hajdůšek, průjezd jehož „šestsettrojky“ způsobuje husí kůži nejednoho fanouška motorismu.
Závody Svijany Prix Radotín 2019 se vydařily, po sportovní i organizační stránce a závodníci, organizátoři i diváci se mohli spokojeně rozjet do svých domovů.
Dalším závod seriálu EDDA Cup se uskuteční na nové trati v Krkonoších mezi Štěpanicemi a Beneckem 7.a 8. září.
Jarda Malík