ZAV EDDA Cup, Horní Jiřetín, 21.,22. září 2019, komentář, 2. část
N 1400
Sobotní závod se stal kořistí Jakuba Gangura na Suzuki Swift, po tom, co jeho největší soupeř Michal Nouzák také na Swiftu po velmi povedené první jízdě ze závodu odstoupil. Druhé místo vybojoval Martin Bendl s VW Polo. V rodinném souboji na ibalginovém Citroenu Saxo třetí místo před manželkou Danou uhájil Stanislav Urbánek. V neděli už M. Nouzák vítězně absolvoval kompletní závodní program. Za ním se o druhé místo rozhořel velký boj, ve kterém nakonec rozhodly dvě setiny sekundy ve prospěch M. Bendla, hlavně zásluhou výkonu ve druhé jízdě. Na J. Gangura tak zbylo místo třetí.
N 1600
V produkčních šestnáctistovkách se bohužel sešli na startu jen tři závodníci. Dvojité vítězství vybojoval Martin Zelenka na Citroenu Saxo a před posledním podnikem v Bečově si tak drží průběžné první místo a největší šanci na titul mistra třídy. Jeho největší soupeř v průběžné kvalifikaci Ladislav Kopelent na Peugeotu 106 skončil dvakrát druhý, po vlažnější sobotě se v neděli už dostal do těsného souboje s vítězem. Třetí místo patřilo po oba dny Ladislavu Rosičkovi na VW Lupo.
Saxo Cup
Osm závodníků a jedna závodnice tvořili startovní pole pohárové třídy. Oba závody vyhrál Daniel Tomek na promotérském Citroenu Saxo. V sobotu za ním na dalším promotérském voze skončil Jakub Šimek, kterému se nelíbila kondice spojky, bohužel v neděli už vypověděla činnost úplně a po krásně rozjetém závodě a vedení po první závodní jízdě musel odstoupit. Třetí místo v sobotu vybojoval Tomáš Arnošt na Peugeotu 106, před stále zlepšujícím se a zrychlujícím čtvrtým Karlem Dvořákem, který musí bojovat s váhovým hendikepem svého Citroenu C2. Nedělní závod pak udělali D. Tomek a T. Arnošt. Jeden a půl sekundový náskok z první jízdy T. Arnošt neudržel, D. Tomek opět svým mrazení vyvolávajícím stylem druhou jízdu vyhrál o skoro dvě sekundy a celkově vítězství o necelé čtyři desetiny. Škoda, že J. Šimek nemohl absolvovat celý závod. Třetím místem si spravil chuť po nepodařené sobotě Jan Vaněk na Peugeotu 106.
N 2000
V sobotu se stal vítězem Martin Čábela na Hondě Integra, jednom z nejdéle startujích vozů v EDDA Cupu. Za ním skončil na druhém místě Radim Klokočka na Renaultu Clio, třetí místo obsadil na stejném voze Jan Vild. V neděli se potvrdila vyrovnanost špičky této třídy, kdy se sice na stupních vítězů ocitla stejná trojice, ale s proházeným pořadím. O půl sekundy zvítězil J. Vild před M. Čábelou, třetí skončil R. Klokočka.
N +2000
Sobotní závod přinesl vyrovnaný souboj mezi Lukášem Kubíčkem na Mitsubishi Lancer EVO IX a Martinem Levem na Subaru Impreza, ze kterého vítězně vyšel pilot Mitsubishi. Třetí místo obsadil Oskar Beneš na Lanceru EVO X. V neděli už na trati zůstali jen první dva ze soboty a tentokrát s větším náskokem své sobotní vítězství obhájil L. Kubíček před M. Levem.
E 1400
V sobotu byl ve třídě nejmenších závodních speciálů nejrychlejší Tomáš Omelka s VW Polo, který za sebou dokázal udržet svého největšího soupeře v boji o titul Tomáše Nováka na Pick-upu Kawasaki, byť ten se do posledního měřeného metru nechtěl vzdát. Třetí skončil Pavel Jiras na Škodě 120 L. Ten se ale na neděli vyspal nejlépe, asi mu pomohlo i to, že mechanik Petr Utratil poctivě po každé jízdě ostrouhal všechna kola, takže se P. Jirasovi krásně jelo a dvěma nejrychlejšími časy získal zasloužené i překvapivé vítězství. Za ním se zase o desetiny tahali Tomášové Omelka a Novák, jako v sobotu jen pár desetinek rozhodlo ve prospěch T. Omelky.
E 1600
Aktuálně vedoucí závodník průběžného celkové hodnocení EDDA Cupu Miroslav Černý na Škodě 130 L potvrdil roli favorita a v této třídě, která patří k ozdobám EDDA Cupu vybojoval v Jiřetíně dvě vítězství, zejména nedělní závěrečná jízda byla hodná mistra. Za M. Černým získal na předposledním závodě dvě druhá místa Jan Reiss na Škodě 130 RS. O bronzovou příčku se bojovalo v rodině Tichých, kterou nezastavila ani obligátní výměna převodovky. Trať lépe sedla mladšímu z rodiny, Dominik Tichý skončil dvakrát třetí před otcem Zdeňkem Tichým.
E 2000
Ve třídě závodních dvoulitrů bylo po oba dny stejné pořadí na prvních čtyřech místech. David Černý na Pick-upu potvrdil, že jeho asi největším soupeřem je jeho vlastní technika, a ta když funguje, těžko hledá ve třídě konkurenci. Dvakrát zvítězil s bezpečným náskokem před Vratislavem Cinklem na Škodě Octavia, na kterého sice v každé jízdě dorážel Aleš Hemerka s Alfou 147, ale nakonec se musel spokojit s třetími místy. Čtvrtý dojížděl Michal Slováček na Hondě Civic.
E +2000 2 WD
Bohužel smutné rodinné okolnosti překazily start rychlému Radkovi Nešporovi na Porsche 997 GT3 a tak závodníci v této třídě přišli o velkého soupeře. Dvakrát zvítězil vedoucí jezdec průběžné klasifikace třídy Vladimír Liška na BMW M3. Za ním skončil v sobotu druhý Ondra Kaše na BMW, bohužel porucha diferenciálu jej v neděli ze závodu vyřadila. Třetí v sobotu skončil Josef Klotz na Audi. Ten si v neděli polepšil a vybojoval druhé místo. V neděli, po nepovedené sobotě, skončil třetí Viktor Doležal na BMW.
E +2000
Nejrychlejším závodníkem víkendu se dvěma vítězstvími se stal Tomáš Košek na Mitsubishi Lancer EVO VII, za ním v sobotu druhý skončil Zdeněk Syrový. Druhý smolný závodní víkend v řadě čekal jednoho z favoritů Tomáše Kučeru. Ten v tréninku přecenil mezi adheze a přidělal práci mechanikům. Ti se sice snažili, přesto se Lancer nepodařilo uvést do původního stavu a tak T. Kučera absolvoval zbývající závodní jízdy víkendu trošku krabím krokem. V sobotu z toho byly body a pohár za třetí místo a v neděli po odstoupení Z. Syrového za druhé.
H 1150
Spadlý ventil vyřadil v sobotu Roberta Jordána na Škodě 120 S, porucha motoru nepustila do závodu ani Torstena Reichardta s Wartburgem a tak závodili jen dva jezdci. Z nich byl lepší Josef Čermák na Škodě 1000 MB. Martin Homola s VW Polo skončil druhý. Na neděli si dohodl střídání na „embéčku“ R. Jordán a vyneslo mu to druhé místo za opět vítězným J. Čermákem. M. Homola skončil třetí.
H 1300
Dva poháry za dvojité vítězství odvezl z Jiřetína do Německa Antti Hoheisel na Škodě 130 L. O druhé místo bojovali Martin Foukal na Škodě 110 R a Jindřich Kalousek na Škodě 130 RS. Ze souboje vyšel vždy vítězně dvakrát stříbrný M. Foukal, J. Kalousek skončil na třetích místech.
H 1600
Josefu Srnskému ml. jezdí nové auto Škoda 130 LR stejně výborně jako předešlé a i v Jiřetíně z toho byla dvě vítězství. V sobotu za ním skončil na druhém místě Pavel Maier na Fordu Escort Mk.I, třetí místo vybojoval s Ladou 1300 MTX Pavel Nytl. Ten si v neděli ještě polepšil a vyhoupl se místo druhé, když třetí za ním dojel Tomáš Kubr na Škodě 120 LS.
H 2000
Dvě vítězství a rekord tratě pro historické automobily vybojoval Eduard Patera na VW Scirocco. Dvě druhá místa, v sobotu ovšem s více než uctivým odstupem získal Ivo Král s VW Golf. Třetí v sobotu skončil Václav Šejda na Renaultu 5 GT, v neděli patřila třetí příčka Paolo Moscatovi závodícímu na VW Golf.
H +2000
V sobotu jasně zvítězil Josef Panožka na Porsche 911 SC RS. Dramatický závod se odehrával o druhé místo. Miroslav Černý na černém Porsche a Tomáš Píša na bílém Opelu Ascona se utkali ve velmi vyrovnaném duelu, nakonec pouhé dvě desetiny rozhodly ve prospěch M. Černého. V neděli uvolněná poloosa nepustila na druhé jízdy, do té doby nejrychlejšího ve třídě, J. Panožku. Vyhrál s Porsche M. Černý, který ve druhé jízdě zajel jasně nejrychlejší čas ve třídě. T. Píša si v neděli polepšil a přivezl Asconu do cíle na druhém místě. Na třetím místě skončil také Opel, tentokrát Kadet GT/E pilotovaný Miroslavem Hodanem.
H 2
Ve třídě mladších historiků hodnocených koeficientem podle objemu, který jak se ukázalo i zde v Jiřetíně, funguje lépe na kratších tratích, zvítězil dvakrát Josef Panožka na svém druhém Porsche 911. Za ním závodili vyrovnaně o druhé místo Jan Valenta na Mercedesu 190 AMG a Stanislav Urbánek ml. na BMW 325. V sobotu vybojoval stříbro J. Valenta, S. Urbánek ml. skončil třetí, v neděli si pořadí vyměnili. S jedinou třináctistovkou v poli objemnějších pohonných jednotek, Škodou Favorit obsadil Petr Flosman dvakrát čtvrté místo.
F
V připravované skupině F startoval jen jediný závodník Jaroslav Čermák s Octavií. Přes rozdíly v technických předpisech a bez přímých soupeřů zajížděl časy na úrovni špičky třídy E 2WD.
Jarda Malík