X. Rallye Berounka Revival 2019, komentář
Máme za sebou již jubilejní 10. ročník sportovně-společenské akce pro legendy našeho motoristického sportu a příznivce historických závodních a sportovních automobilů Rallye Berounka Revival. Formát podzimní Berounky je už ustálený, letos přibyl nový slalomový úsek na bývalé trati závodu do vrchu nad Makarovem u Katovic. Start a cíl byl stále tradičně v učilišti v Radotíně a do hotelu na Starou Živohošť už revivalisté také jezdí jako domů. To, že většina míst je sice známa, neznamená, že účastníky čekala bezstarostná vyjížďka. V itineráři, který vedl posádky po tratích spojovacích etap, bylo třeba pečlivě sledovat každý údaj, úseky, kdy se muselo jet reálně bez vyznačených křižovatek, se nevyplatilo přehlédnout jedinou dopravní značku. Jízdní doba byla stanovena tak, aby nebloudící a neváhající posádka přijela do následující časové kontroly bez penalizace. Při empiricky určované jízdní době se počítalo i s tím, že úseky s nezpevněným povrchem v řádu stovek metrů budou projížděny pomalu, rozhodně organizátor nenutí řidiče na těchto kouscích pospíchat. Pokud ovšem posádka zabloudí a rozhodne se, že ztracený čas bude dohánět i zde, je to její rozhodnutí a ne vina stavitele trati. Dodržování předepsané trati a dopravních předpisů, hlavně rychlostních limitů, sledují krabičky ONI systému, které si každá posádka veze s sebou od startu do cíle. Bohužel, v sobotu nebyly krabičky funkční u všech posádek, přes usilovnou snahu obsluhy se je ani během dne nepodařilo zprovoznit a tak se nemohly hodnotit ani údaje z těch, které data zaznamenávaly.
Ale zpátky na start. Přejímkou prošlo 145 posádek. Úderem deváté hodiny v minutových intervalech jedna za druhou opouštěly startovní bránu a mířily na první Show Section v lomu Kožlí. Hned první měřený úsek prověřil kvality řidičů a pár vozů získalo první šrámy. Jeden vůz zůstal zaparkovaný v příkopě, vyprostil ho až další účastník Matěj Šrajer se žlutým vozem ARO. S ním budil pozornost po celé trati a na všech Show Sections, kde zejména jeho jízda v zatáčkách po třech kolech způsobovala divákům mrazení v zádech. Tohle ARO je ovšem jedinečné svým původem. Jedná se o speciál, který pro Rallye Dakar připravoval a startoval s ním Jean Louis Schlesser. Je vybavený motorem z amerického svalovce Dodge Charger a automatickou převodovkou. Nejlépe se v lomu vedlo posádkám Hubálek – Hašek (BMW), Suk jr. – Suková (Swift), Ballek – Ballek (Legacy) a manželům Fürstovým (Audi). Z kamenitého povrchu zavedl dále revivalisty itinerář poprvé na nový asfalt motokárové dráhy v Písku – Hradišti, kde už na posádky čekali Václav Kudrle, šéf místního AMK a starostlivá duše Milan Brož. Již známé posádky Hubálek – Hašek, sourozenci Sukovi, otec a syn Ballekovi ukázali, že jsou rychlí na asfaltu, ten chutnal o poznání lépe než kamení i Triumphu TR7 Silovských, nebo Sieře Beranových. Z Písku následoval přejezd do Makarova, kde mezi kužely proti kopci došlo k dalšímu měření času. Tady všem vytřel zrak účastník historických maratónů O. Coufal se špičkovým Datsunem 240 Z, až za ním se srovnali Ballekovi, Hubálek s Haškem, Sukovi a Silovští.
Po tomto prvním kolečku následovalo druhé se stejnými Show Sections a dojezd do cíle prvního dne na Staré Živohošti. Výsledky revivalu ovšem netvoří pouze body z měřených úseků, ale také dojezdy do časových kontrol. Tak nakonec ze všech kontrolních bodů nasbírané údaje daly sumu bodů, podle které se posádky seřadily. Nejspokojenější byl Pavel Šofr a i trochu překvapený, celý den se jen divil „my jsme všude přijeli včas?!“, jeho spolujezdkyně Eva Trantová odvedla výborný výkon, Pavel to za volantem umí stále, takže se mohli do víru sobotní zábavy mohli vrhnout jako nejlepší revivalová posádka.
Večer probíhal v tradičním stylu, jedna historka střídala druhou, špičkování mezi bývalými soupeři a stálými kamarády, hecování do dalšího dne a další hodnotná zábava nebrala konce. Tedy nakonec skončit musela, byť díky změně času na ní bylo o hodinu více času.
V neděli dopoledne už čekal na revivalisty jen přejezd do Sedlčanské kotliny, tam dva průjezdy ve dvou variantách tratě s vloženou orientační etapou. Tentokrát suchý, až prašný povrch tratě vytrestal nebývalé množství posádek. Jedna posádka krásného Rapidu, skončila v minimální rychlosti na střeše, kam jí poslala vnitřní bariéra v jedné ze zatáček. Největšími smolaři se stali T. Píša s Z. Tulkovou, resp. jejich Ascona. Po loňském rozpačitém výkonu si letos již počínali jako zkušení revivalisté, přesto se T. Píša při posledním průjezdu kotlinou nevyvaroval chyby a skončil nepojízdný na bariéře mimo ideální stopu. Bohužel to nebylo všechno, jeden ze soupeřů kolem něj v prvním kole projel bez problémů a nepochopitelně v druhém mu najel do kufru. Výsledkem bylo zdemolované solidní německé auto a japonský útočník po opravě lepicí páskou dojel do cíle. Nutno dodat, že svou vinu uznal i s příslušnou finanční kompenzací za způsobenou škodu. V kotlině opět zaujal svou jízdou Jan Šrajer na ARO/Dodge, opět na hranici fyzikálních zákonů. Časově na tom byli nejlépe již notoricky úspěšní Hubálek – Hašek, Ballekovi, mladí Sukovi, tentokrát se k nim přidali Kukelka – Ryšánek (Audi Quattro), Kolář – Kolář jr. (Škoda) a Bistiak – Adamec (Škoda)
Kdo je Kopelent?
To byla nejčastější otázka po vyvěšení výsledků. Když se totiž posádky ze Sedlčan vydaly do Radotína, tam se teprve začaly sčítat všechny body. V revivalu nestačí být nejlepší jen v jedné oblasti. Úspěch přináší vyrovnané výkony na měřených úsecích, pečlivá práce navigátora na přejezdech, harmonická spolupráce posádky, disciplinovaná jízda po trati a neselhávající technika. To všechno v součtu přinese sumu bodů a posádka, která získá tu nejnižší je absolutně nejlepší. Byť se oficiálně absolutní pořadí nevyhlašuje, přesto má absolutní prvenství svou prestiž. A letos překvapivě všem horkým favoritům vypálila rybník posádka dlouholetého zkušeného soutěžáka a nyní pravidelného účastníka EDDA Cupu Ladislava Kopelenta a Vladimíra Rajnocha na Škodě 130 RS. Pořadí v jednotlivých třídách je zde:
Letošní revival se opět vydařil, neutuchající zájem o tyto akce dokládá fakt, že do pěti dnů po skončení jednoho revivalu se naplnila startovní listina toho dalšího 201 jménem a muselo být přihlašování uzavřeno. Další revival se uskuteční koncem dubna příštího roku. X. Rallye Berounka Revival skončil, ať žije X. Rallye Praha Revival 2020! Sláva vítězům, čest poraženým, díky organizátorům a všem všechno dobré!
Jarda Malík