Devátý v absolutním pořadí skončil vrchařský matador, exreprezentant ČR v ME ZAV, Vladimír Liška, zde je rozhovor s ním.
Kdy jsi přičichl k motorismu?
Ahoj všem, auta mě provázejí od dětství. Táta nás nechal řídit jeho Fiata 600D od šesti let a když mně bylo asi deset, poznali jsme na Babyloně kam jsme jezdili k babi na prázdniny tehdy žijícího Leo Pavlíka. V té době začínal jezdit soutěže s tisícovkou. Jednou nás s bratrem Milanem svezl ve Škodě 110 rallye A2 na jeho šotolinové zkušební trati ve vojenském prostoru pod Čerchovem, seděl jsem vzadu na podlaze a dodnes mám v uších rachot kamínků bubnujících o podlahu.. Ještě teď obdivuji jeho odvahu ukázat nám krásu rallyesportu v přímém přenosu, že jsem vzadu nebyl připoután je jasné.. Táta měl v té době Fiata 125p a nutili jsme ho pak aby si předělal spínací skříňku na střední tunel jako to měla škodovka :-) Od té doby bylo jasné že nebudeme s Milanem v budoucnosti hrát šachy ani plavat a bylo rozhodnuto..
Kdy jsi poprvé vyrazil za autosportem?
Jako diváci jsme od počátku sedmdesátých let jezdili do Brna na ME cestovních aut , tehdy byly nejúspěšnější BMW 3.5 CSL s piloty Qusterem, Millerem, Peletierem nebo Granem, v nižších divizích to byly Alfy Romeo, ale také škodovky.. Tyto značky se později ukázaly jako důležité i pro mě.. Obdivovali jsme také rallye, jezdili jsme zejména na Šumavu, Škodu nebo Valašskou zimu..
Který kopec jsi navštívil jako první?
To bylo někdy kolem roku 1970 a kopec se jel ze Zelené Lhoty do Hojsovy Stráže, a dodnes si pamatuji smyky tisícovek, s jednou jel také tehdejší hokejista Plzně Sventek, my ale fandili z pochopitelných důvodů jedinému Fiatu 125p..., možná s ním jel Suchopár ?
A Tvá první aktivní účast?
Jezdili jsme počátkem 80. let s Milanem BOASky, tehdy to byla podmínka před žádostí o licenci, ale o tu jsme ve skutečnosti požádali až později. Kamarád měl soutěžní Škodu 120 LS, pomohli jsme mu ji po havárii opravit s tím že nám ji půjčí na nějaký kopec. Milan jel Luka nad Jihlavou (tam jsem prvně viděl Edu jak v krizi jede příkopem s áčkovou Š 130 L), na mě vyšlo Úterý 1988 a hned ve 2.tr motor opustila ojnice. Kamarád ještě tam nepojízdné auto prodal a já se ani nesvezl. Následovala řada závodů se zapůjčenými soutěžními auty ukončená nákupem užovky od Pavla Jehličky a emka od Ivo Liberdy, ty vystřídal Favorit.. Od roku 1997 je u mě éra bavoráků..
Součástí Edda Cupu jsi od?
Do roku 2007 jsem jezdil MČR a ME, pak mě Eda upozornil na hobby závody Carbonia cupu a jiných pořadatelů, v těch jsme spolu bojovali na konci sezony 2007 v Telnici, Oseku a Jirkově, bylo to fajn, a tam přišel s myšlenkou pořádat vlastní seriál.
Když mně to tehdy u večeře nadšeně líčil, v duchu jsem si říkal že nedá dohromady dostatek jezdců a bude to propadák. V republice nás ale podmínky FASu fakt štvaly a tak jsem se hned od prvního ročníku EDDA cupu účastnil a poznal Edu nejen jako soupeře ale i zdatného promotéra. Proti MČR odpadli nesmyslné výdaje za drahé věci v autě nebo na sobě které byly jeden rok nutné a další zakázané..
Vystřídal si mnoho aut, na které vzpomínáš nejraději?
Zas tolik jich nebylo, rád vzpomínám na škodovky, byly lehké, ovladatelné, dobře zpřevodované a s výkonem lehce nad sto koní jely výborně, BMW mně pak zajistily účast v ME, nejkrásnější období mého závodnického života..
Díky Milanovi který léta jezdil soutěže jsem se svezl s různými evolucemi Mitsubishi při rally, a tak dnes vím na kterých tratích mají čtyřkolky navrch a kdy má šanci BMW..
Bohužel ovšem také vím že neplavou..
Který kopec Ti sedí nejvíce?
Autu i mně vyhovují rychlé tratě jako je Bečov, Prachatice ale teď je z kalendáře nejvýš Jiřetín..
Co bys zlepšil v Edda Cupu?
Vše je v pořádku, snad jen větší písmo v tištěných výsledcích.. :-), a stálý důraz na zajištění bezpečnosti.
Tvůj názor na revivaly?
Mám je rád a patří do programu mé závodní sezony, i zde dělá Eda a jeho tým obrovský kus práce pro blázny co chtějí organizovaně ničit krásná auta..
Máš ještě nějaké nesplněné přání, co se týče autosportu?
Přáním je vydržet co nejdéle ve startovním poli s BMW, a pak si pořídit nějakou škodovku. Škoda že nejsem vnuk Jirky Vovse, už bych ji měl :-)
A na závěr, co plánuješ na příští rok?
EDDA cup a žluté BMW :-)
Zdravím kamarády z řad jezdců, mechaniků, pořadatelů, ahoj na RBR 2019 a na vyhlášení,
a Edo a spol. - DÍKY.