ZAV EDDA CUP, Autodrom Most, 28. 3. 2020, komentář, 1. část
O posledním březnovém víkendu se prvním závodem přece jen rozjela další sezóna nezávislé série závodů automobilů do vrchu EDDA Cup. Jak je známo, vinou pandémie koronaviru panují různá opatření a nařízení, která omezují normální fungování společnosti a s kterými se museli organizátoři vypořádat, aby se mohl závod uskutečnit.
Sice jsou uzavřena všechna sportoviště, ale jak víte, mostecký autodrom byl vybudován v dobývacím prostoru povrchového velkodolu Vrbenský a kupodivu v katastru a pozemkových knihách je stále areál veden jako povrchový důl, resp. jeho součást. A protože opatření vlády ČR pro zamezení šíření koronaviru činnost povrchových dolů nijak neomezují, i k velkému překvapení zaměstnanců mostecké hygienické stanice, nebylo možné nepovolit konání akce.
I s dalšími požadavky se organizátoři vypořádali. Z důvodů omezení shromažďování více osob na veřejnosti nebyl závod dopředu nijak propagován, přesto si dost diváků cestu do Mostu našlo. Naštěstí je divácký svah nad okruhem dost rozlehlý a tribuna velká, takže diváci byli bezpečně rozptýleni ve dvojicích ještě s většími rozestupy, než jsou předepsané 2 metry. Věřím, že ti, kdo přišli, si to užili, celý den se bylo na co dívat! Po skončení akce dokonce přišli poděkovat organizátorům obyvatelé domů ze sousedství okruhu za skvělou podívanou po dlouhé zimní přestávce. Proti minulým létům tak pro diváky byla jediná změna, s ohledem na ochranu zdraví závodníků organizátoři zodpovědně znepřístupnili pro veřejnost depo a vlastně celý vnitřní areál.
Co se týká povinného nošení roušek, v EDDA Cupu je stejně už několik let povinná nehořlavá kukla, takže s tím jezdci problém neměli a mechanici si také dokázali poradit a dezinfekce na bázi C2H5OH se v EDDA Cupu používá snad od začátku.
Nakonec se do Mostu sjelo 73 závodníků, těm z přihlášených, kteří se předem omluvili z důvodu pozitivity na Covid 19 bude samozřejmě vráceno startovné. Jezdce čekal tradiční autodromový program. Tedy dva závody v jeden den. Harmonogram se i díky menšímu počtu jezdců podařilo i s nutnými přestávkami na stavění rozhozených retardérů a zasypávání fridexových stop z uvařených škodovek s rezervou naplnit. Po celý den panovalo krásné slunečné a bezvětrné počasí, které také přispělo ke skvělé atmosféře závodu.
Samotnému závodění v jednotlivých třídách bude věnována druhá část komentáře, teď bych jen zmínil opět velmi vysokou a vyrovnanou špičku třídy závodních šestnáctistovek, vyrovnané závodění v pohárovém Saxo cupu, kde se prvních pět vešlo do sedmi desetin sekundy. Oživením a posunutím kvality byl ve třídě 2WD+2000 start kvarteta Porsche 997. Velmi zajímavá byla i účast hostů, kteří využili možnost startu, v nové třídě F se tak spolu utkali například WRC s exDTM speciálem. Jen trošku nudná byla třída nejsilnějších produkčních aut s okoukanou Imprezou a fádními Lancery. Absolutním vítězem se stal na Lamborghini Huascarán nováček EDDA Cupu slovinský gentleman driver třídy LMGT Primo Lirpa.
Jarda Malík