01.06.2020 19:06:10 | edda | přečteno: 5647x
ZAV EDDA Cup, Kdyně – Koráb, 30.- 31. 5. 2020, komentář pod rouškou

 

O posledním květnovém víkendu se konečně rozjela další, již třináctá sezóna našeho nezávislého seriálu závodu automobilů do vrchu EDDA Cup. V západočeské Kdyni se na kultovní trati na Koráb, jediné trati, která nechyběla v žádném ročníku EDDA Cupu, sešlo 101 přihlášených závodníků, aby se konečně po dlouhé přestávce mohli poměřit se svými soupeři a bojovat o poháry pro nejlepší.

Organizace závodu byla tentokrát ztížena nutností vypořádat se s podmínkami stanovenými úřady pro pořádání veřejných akcí vzhledem k pandemii. Závodníků se dotklo omezení počtu přijatých přihlášek a, pravidelně a úspěšně ve Kdyni startující závodníky ze sousedního Bavorska zastavila uzavřená hranice. Divákům kvůli kontrole počtu byly vydávány číslované vstupenky, ale v lese kolem trati bylo těžké odlišit diváky a turisty mířící třeba na rozhlednu na vrcholu. Naštěstí les obklopující trať skýtá dost prostoru, aby nedocházelo ke kritickému shlukování většího počtu osob. V diváckých místech byly vytyčeny koridory tak, aby fandové mohli dodržovat předepsané rozestupy a zároveň nerušeně a bezpečně sledovat dění na trati. Pořadatelé a závodníci byli už v sobotu potěšeni početnou návštěvou, možná největší za poslední roky. Inu i fandové motoristického sportu byli po dlouhém půstu vyhladovělí a přijeli a přišli v hojném počtu. Za jejich zájem se jim závodníci v celkem osmi závodních jízdách víkendu odvděčili kvalitními výkony a hezkou podívanou. Mezi diváky bylo možno spatřit i mnohé legendy motoristického sportu, organizátory vždy potěší návštěva domažlické legendy Marcela Tučka.

I když parkoviště závodních strojů se oficiálně zřizuje až v pátek, už ve čtvrtek na parkovišti před kdyňskou plovárnou budovaly některé nedočkavé týmy své zázemí. Tentokrát bez jindy také včasného Ivo Krále, kterému se ve čtvrtek rozpadl nový motor do zamýšlené nové třídy a tak do páteční noci vracel do vozu loňský dvoulitrový motor. V pátek promotér E. Patera s pomocníky vyznačil kolem tratě divácká místa, zakázané zóny, stanoviště traťových pořadatelů a další nutné záležitosti. Protože závod ve Kdyni byl první letošní, musely technickou přejímkou projít všechny vozy, techničtí komisaři Mirek Pažout a Petr Petrák procházeli depo a po náležité kontrole potvrdili jezdcům technické karty, s kterými se posléze vydali k Nikol Čechotové ke vstupní administrativní přejímce. I v obtížné situaci proběhly přejímky plynule a bez problémů, čímž byl pro organizátory povinný páteční program naplněn.

V sobotu ráno ředitel závodu Jan Ejem proškolil a včas rozestavil na určená místa traťové pořadatele, takže po ranní rozpravě, tentokrát rozdělené pro Depo 1 a Depo 2, se mohli první závodníci v předepsaném čase vydat do tréninkové jízdy. Po kompletním tréninku, během kterého J. Ejem doladil spolupráci s traťovými pořadateli, již mohl startér odmávnout prvního jezdce první závodní jízdy.

Premiéru si v roli startéra EDDA Cupu odbyl dlouholetý úspěšný soutěžní jezdec Zdeněk Heřman, který se během let, kdy navštěvoval kdyňský závod, vypracoval z diváka, přes pomocníka startéra až na pozici startéra a šéfa startovního prostoru ale hlavně proviantního

náčelníka, když přivezl obří hrnec slepičí polévky, kotel guláše a přepravku koláčů, vše domácí výroby a prvotřídní kvality.

Po první závodní jízdě, která proběhla bez větších problémů i úspěšně skončila i druhá jízda, když i nováčci se rychle vpravili do systému dvou svozů a v EDDA Cupu bezpodmínečném dodržování startovního pořadí, což ulehčuje jezdcům orientaci v čase, organizátorům zabezpečuje plynulý průběh a informovaným divákům přináší přehled v dění na trati.

O polední přestávce se občerstvili traťoví pořadatelé včetně rychlé zdravotnické i technické pomoci a s novými silami se mohli podílet na bezproblémovém zabezpečení dvou zbývajících sobotních závodních jízd. Kdyňský závod do vrchu je asi jediný známý vytrvalostní závod v této jinak sprinterské disciplíně, kdy se během víkendu odjede osm závodních jízd a všechny se započítávají do konečného výsledku. Takže po úspěšném absolvování čtyř sobotních jízd sice mohou být jezdci rádi, ale zároveň vědí, že to ještě nic neznamená, že druhý den je čeká stejná porce a sebemenší zaváhání může pořádně zamávat s vydobytou pozicí.

To ovšem neznamená, že by si zájemci neužili tradici sobotního večerního opékání špekáčků na táboráku vedle parkoviště. Poprvé neměli ohněstrůjci problém s dřevem, neboť bohužel i stromy na Korábu zachutnaly kůrovci a lesní porost značně prořídl a nabídka klestí bohužel byla víc než bohatá. Zábava kolem ohně si držela decentní úroveň naprosto odpovídající naturelu účastníků EDDA Cupu, tedy jen slušné historky, o nepřítomných žádné dehonestující poznámky a jemný dámský smích vydržely až do pozdního večera.

Na neděli všechny možné meteo servery předpovídaly déšť, což jen přispívá k dramatičnosti závodu. Nedělní program začal přesně podle plánu J. Ejema těsně před devátou, i díky disciplinovanosti všech závodníků, mezi které se zařadili i ti, kteří v sobotu museli odstoupit, ale stihli do nedělního rána své stroje zprovoznit, proběhly dvě dopolední závodní jízdy v rychlém tempu a traťoví pořadatelé se dočkali luxusní hodinové přestávky. Po obědě se začaly naplňovat předpovědi slibující srážky. Na poslední závodní jízdu většina závodního pole už startovala na mokrých pneu. Zkušení závodníci se vyrovnali i se změnou přilnavosti a celý závodní program proběhl bez havárie, s výjimkou jediného odstoupení kvůli poškozenému zavěšení při výletu mimo trať, ostatní odstoupení byla zaviněna technickými závadami, nebo rodinnými důvody.

Závodění v jednotlivých třídách se bude podrobněji věnovat pokračování komentáře, teď jen krátce k několika zajímavým momentům. Poprvé na stupně vítězů vystoupal v Saxo Cupu Karel Dvořák s „Cé dvojkou“. Těsný boj o vítězství v závodních dvoulitrech po osmi jízdách rozhodlo necelých 5 desetin sekundy ve prospěch Davida Černého před Michalem Slováčkem. Nejsilnější závodní speciály vyhrál na domácí s velkým náskokem Antonín Úškrt. Ve třídě vozů s objemem nad 2 litry a jednou poháněnou nápravou si nejlépe vedl zkušený soutěžák Radek Nešpor, sice se mu do poslední jízdy na mokru moc nechtělo, ale bylo úžasné sledovat, jak Porsche na kluzkém asfaltu krotí zase v nejrychlejším čase jízdy. Mezi historiky byl nejrychlejší Eda Patera na dvoulitrovém VW Scirocco. A absolutně nejrychlejší byl Lukáš Kubíček na produkčním Lanceru.

První závod letošní sezóny EDDA Cupu tedy proběhl k naprosté spokojenosti organizátorů. Nyní čeká všechny účastníky EDDA Cupu závod na náročné trati v Praze-Radotíně v sobotu 13. června.

 

Jarda Malík

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007