Letošní druhý závod nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup tradiční Svijany Prix Radotín se uskutečnil minulou sobotu. Závodníky čekala asi nejnáročnější trať celého seriálu. Na 2 900 metrech není úsek, na kterém by si jezdec mohl na chvíli oddechnout, do žádné ze zatáček není vidět, profil tratě nenabízí mnoho prostoru na korekci byť jen drobného zaváhání. O záludnosti tratě se i letos přesvědčilo několik nešťastníků, kteří skončili s porouchanou karosérií. Do Klubu přátel rčení Tomáše Hanka o havarujících v první tréninkové jízdě vstoupil Dominik Tichý s takvou vervou, že si řekl rovnou o místo v předsednictvu. Naštěstí všechny kolize skončily bez zranění jezdce, nebo ohrožení diváků. Jediný zásah rychlé zdravotnické služby za celý den si vyžádal traťový pořadatel, kterému se udělalo nevolno.
S přípravou a značením tratě začal sám promotér seriálu Eda Patera už ve čtvrtek, v pátek pak se už do práce zapojil celý organizační tým. Miloš Plesnivý s Petrem Flosmanem naváželi těžké, po deštích nacucané, balíky slámy, dokončovalo se značení diváckých zón a zakázaných prostorů. Po otevření areálu cementárny a Pragoelastu, kde bylo umístěno depo, začaly postupně najíždět týmy a budovat svá zázemí. I přes obavy se nakonec podařilo každému najít místo zaručující odpovídající prostor pro přípravu závodního stroje. Na svém tradičním místě stály jako na přehlídce vyrovnané pečlivě připravené historické škodovky týmu Autosport Pegas, který Svijany Prix Radotín každoročně absolvuje v silném složení. V depu se objevili i čtyři němečtí jezdci, mj. dobří známí Karl-Heinz Thiel se špičkovým NSU TTS a Gustav Abele s Opelem Kadet, kteří využili, hned jak to bylo možné, uvolnění režimu na hranicích. V pět hodin začaly přejímky, všichni povinní prošli nejprve technickou, administrativní v týmovém kamionu nakonec v pátek absolvovalo kolem stovky jezdců, další byli očekáváni v sobotu ráno. Když se po šesté hodině objevil na bicyklu osazeným výbušným motorem i Jiří Novák, byl tým EDDA Cupu kompletní a bylo jasné, že sobotnímu závodu již nic nestojí v cestě.
V sobotu ráno začal program pro závodníky v 8 hodin rozpravou, to již byli traťoví pořadatelé vyškoleni hlavním pořadatelem Janem Ejemem a na cestě na své posty. Kromě dalších komplikací provázejících pořádání závodu na radotínské trati způsobuje velkou starost nutnost umožnit každou hodinu průjezd dvěma autobusům MHD a tento interval pokud možno, co nejméně rušivě, zabudovat do průběhu závodu. Proto se zde musí startovat již v půl deváté, což se díky J. Ejemovi a vedoucímu tratě Patrikovi Marešovi na minutu podařilo. Díky disciplinovanosti závodníků a precizní práci traťových pořadatelů se dařilo dodržovat rytmus svozů střídaných průjezdy autobusů až do předposledního svozu, kdy časový harmonogram trošku narušila jedna z dešťových přeháněk, ale díky dostatečné časové rezervě se podařilo závod dokončit kompletně včas.
Jak už bylo řečeno, již v trénincích se ukázala náročnost trati, s kterou se ne každý dokázal se ctí vyrovnat, i někteří kvalitní jezdci měli problémy. Převážná většina startovního pole ale tréninky zvládla a po obědě nebránilo nic tomu začít závodit. Počasí je součást závodu a dvě prudké přeháňky zasáhly i do průběhu Svijany Prix. Pořadatelé se snažili, aby alespoň jednotlivé třídy absolvovaly jízdy za stejných podmínek. Nejvíc změnou povrchu byl ovlivněn Saxo cup, který je v podstatě rozdělen na poloviny v obou svozech a výkony dablujících jezdců. Naštěstí pro pořadatele a většinu jezdců, kromě těch s rybíma očima, obě přeháňky zasáhly závod jen svým okrajem.
Do závodu odstartovalo 116 závodníků v 17 vypsaných třídách. Nejvyrovnanější závod proběhl v produkčních šestnáctistovkách, kde o zlomky sekundy porazil Martin Zelenka na Citroenu Saxo Ladislava Kopelenta v Peugeotu 106. Nejsilnější produkční vozy vyhrál zástupce týmu titulárního sponzora závodu Svijany racing Lukáš Kubíček na Mitsubishi Lancer. V závodních šestnáctistovkách vrátil porážku ze Kdyně Janu Reissovi na Škodě 130 RS Miroslav Černý se Škodou 130 L. Ve třídě závodních speciálů s jednou poháněnou nápravou a objemem nad 2000cm3 zvítězil nováček EDDA Cupu hlavně okruhový jezdec Michal Novák na Porsche 997 nad Josefem Klotzem na Audi A4. Ve třídě nejsilnějších speciálů startoval Karel Trojan na rallyové Škodě Fabia R, ale našel přemožitele v Tomáši Koškovi s Mitsubishi Lancer. V historických vozech zaujal zejména Jiří Navrátil s nádherným a precizně připraveným Fordem Sierra Cosworth RS, který ovládl třídu H2.
Závod Svijany Prix Radotín 2020 před bohatou diváckou kulisou dopadl ke spokojenosti pořadatelů, závodníků i fanoušků, doufejme, že i ke spokojenosti správních orgánů a příští rok se v Radotíně EDDA Cup opět pojede. Nyní závodníky čeká zahraniční závod na trati evropských parametrů na pezinské Babě ve Slovenské republice.
Jarda Malík