Další podnik nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup se uskutečnil v zahraničí. Naši jezdci využili nabídky slovenské legendy, multišampióna, mistra sportu Josefa Studeniče a startovali v rámci jím pořádané Mezinárodní jízdy do vrchu Baba 2020. Trať na pezinskou Babu má oprávněně mezi závodníky výbornou pověst vybudovanou v dobách, kdy zde startovala evropská esa. Jezdci EDDA Cupu měli i přes velký zájem domácích závodníků ve startovní listině garantováno 80 míst a tento počet se zaplnil ještě dlouho před uzávěrkou přihlášek, čímž se podařilo rozptýlit obavy organizátorů po zkušenostech z prvního startu EDDA Cupu, kdy byla naše účast slabší. I to svědčí o posunu v přístupu k závodění v seriálu. Slovenská startovní listina se také rychle plnila a za 72 hodin měl pořadatel naplněnou kapacitu. Nakonec o víkendu na Babě startovalo kolem 150 závodníků. Všechny jezdce čekala 5 100 metrů dlouhá, náročná trať s vyspravovaným povrchem. Pro některé závodní speciály s krátkou kopcovou převodovkou byla trať rychlá až moc, motory dlouho trpěly v maximálních otáčkách na nejvyšší rychlostní stupeň.
Do depa a parkoviště závodních vozů umístěném v bývalém kamenolomu se karavana EDDA Cupu začala sjíždět už ve čtvrtek a v během pátku po martyriu na D1, zpestřeném prohlídkou výstavy stavebních strojů (celoroční vstupenka 1 500,- měsíční 440,-), se nakonec až na pár na poslední chvíli omluvených dostavili přihlášení k technické a tentokrát dvoustupňové administrativní přejímce. Po skončení přejímek byla vydána konečná startovní listina. Po obvyklé večerní zábavě v depu, kde občerstvení zajišťoval podobný stánek, na jaký jsme zvyklí i u nás, s pivem za 1,50, což pamětníky vrátilo asi o 40 let zpátky, se všichni odebrali ke klidnému spánku. Ten ovšem netrval dlouho, neboť se zvedl takový vichr, že cvičil s karavany o létajících stanech a dalším mobiliáři ani nemluvě.
Sobotní ráno tedy bylo depo jako vymetené. V osm hodin čekala všechny závodníky rozprava, start byl naplánován na půl devátou, to se však dodržet nepodařilo i vinou tureckého řidiče kamionu, který nehledě na trvalý zákaz vjezdu těžkých náklaďáků, si tudy v noci zkracoval cestu a v půli tratě zůstal stát nepojízdný. Chudák Kemal, kdyby se mu to stalo kterýkoliv jiný víkend, možná by mu to prošlo, takhle vyfasoval 1 000 € pokutu a až během polední přestávky se podařilo jeho soupravu zpojízdnit a odstranit z tratě. Početný organizátorský tým pod vedením J. Studeniče se snažil operativně řešit každou nenadálou situaci, v týmu bylo několik pořadatelů i jiných závodů na Slovensku, přesto byla vidět na legendě slovenského motosportu nervozita, vyplývající z velké odpovědnosti při pořádání rovnou tak velkého podniku po více než desetileté pauze. Tréninky tak začaly se zpožděním, nicméně díky disciplinovanosti jezdců zpoždění už během dne nenarůstalo, a podařilo se absolvovat celý naplánovaný harmonogram závodu EDDA Cupu. Ředitel závodu J. Studenič se dohodl s promotérem EDDA Cupu Edou Paterou, že jezdci EDDA Cupu pojedou komplet v jednom svozu, což si vyžádalo modifikaci jinak obvyklého systému dablérů. Během soboty se podařilo sladit rozdíly ve zvyklostech a postupech EDDA Cupu a představami a požadavky
slovenských organizátorů a závodníci se mohli soustředit hlavně na závodění. Po popolední přestávce a startu první závodní začalo pršet, přezouvalo se na mokré pneumatiky. Všichni závodníci si zaslouží pochvalu, neboť se s nástrahami mokré tratě vypořádali bez bouraček, čímž přispěli ke klidnému průběhu závodu. Pršet vydrželo až do vyhlašování vítězů jednotlivých tříd. Před samotným vyhlášením v proslovu J. Studenič poděkoval panu Ladislavu Jungovi za velkou pomoc při pořádání, zmínil záštitu ministra vnitra SR a pozdravný dopis organizátorům a závodníkům od paní prezidentky Z. Čaputové. Co se týče vztahů s nositelem národní autority pro motosport, připomínalo nám to dobu ze začátků EDDA Cupu. Sobotní večer už nebyl tak bujarý jako páteční, jednak byli všichni po náročném dni dost utahaní a promoklí a vyfoukaní.
V neděli se závod vyloupl do jasného dne, sobotou poučení pořadatelé neponechali nic náhodě a trénik začal podle harmonogramu v půl deváté. Jezdci EDDA Cupu se dohodli, že si chtějí více zazávodit, promotér jim vyšel vstříc a nedělní závod se jel na tři závodní jízdy s jedním tréninkem. I v neděli se všem vyhýbaly těžší havárie, nedošlo k žádnému úniku provozních kapalin na vozovku, což vždycky znamená značnou časovou ztrátu a závody za velkého zájmu diváků, kteří oblehli celou trať. Na J. Studeničovi bylo vidět, jak z něj postupně opadá nervozita a začíná si užívat pocit z dobře vykonané práce. Po třech závodních jízdách byli vyhlášeni nejlepší závodníci ve všech vypsaných třídách a jezdci EDDA Cupu se po úspěšném víkendu vydali na cestu do svých domovů. Závod na Babě vesměs hodnotili velice kladně s přáním vrátit se sem, na kvalitní trať s přátelskými a vstřícnými organizátory zase za rok.
Samotnému závodění se budeme podrobně věnovat v pokračování komentáře, teď jen ve zkratce. Časomíru a zpracování výsledků měl i na Slovensku na starosti Karel Sajdl se svým týmem a ten změřil, že v sobotu byl absolutně nejrychlejší pravidelný hosta kamarád EDDA Cupu slovenský reprezentant vítěz třídy N +2000 Peter Jureňa na Mitsubishi Lancer. V nejsilnějších závodních speciálech byl nejlepší Tomáš Kučera ze Svijany racing také na Lanceru, toho však zradila v neděli technika a po první závodní jízdě nedokončil. V produkčních šestnáctistovkách Ladislav Kopelent porazil Martina Zelenku, závodní šestnáctistovky vyhrál před Zdenkem Tichým Miroslav Černý. V silných dvoukolkách se dařilo hostujícímu Martinu Rybníčkovi, když na Škodě Octavia zvítězil. Asi nejdelší cestu pro medaili za první místo ve třídě urazil vítěz třídy H 1300 německý závodník Antti Hoheisel. Vyrovnané závodění podle koeficientu ve třídě H potvrdilo sobotní vítězství Petra Flosmana s Favoritem nad Janem Valentou na Mercedesu, kteří si v neděli pořadí vyměnili. V neděli byl absolutně nejrychlejší vítěz třídy E +2000 Tomáš Košek na Mitsubishi Lancer EVO VI. Po tuhém boji v závodních čtrnáctistovkách vyhrál na VW Polo Tomáš Omelka nad Tomášem Novákem v Pick-upu Kawasaki. Ve třídě E 2WD +2000 mohl konečně na suché trati využít potenciál Lamborghini Huracan Martin Jerman a zvítězil. Promotér EDDA Cupu E. Patera si tentokrát užíval jen závodění bez starostí se zabezpečením závodu a ve své třídě získal dvě vítězství.
Závody na Babě se povedly jak pořadatelům, tak závodníkům, jezdci EDDA Cupu předvedli v zahraničí svou sportovní, technickou i společenskou úroveň a přispěli tak i ke spokojenosti mnoha příznivců motoristického sportu, kteří se na Babě sešli.
Na Babe do videnia o rok! Vďaka Dodo!
Jarda Malík