ZAV EDDA Cup, Benecko, 5.-6. Září 2020, komentář, 1. část
O uplynulém víkendu se uskutečnil další závod nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup v Krkonoších na trati ze Štěpanic na Benecko. Trať, po které se v historii proháněly soutěžní automobily při Rallye Vltava a Rallye Škoda a před EDDA Cupem zde pořádal závody do vrchu Otakar Krámský, eso evropských kopců. Bylo radostí pro diváky a poctou pro organizátory, že i letos s úžasnou Osellou, s kterou O. Krámský přivezl nespočet pohárů, závodil i letos Otakar Krámský ml.
Každý závod pro organizátory začíná dlouho před plánovaným startem prvního závodníka složitým procesem získávání všech povolení. Závod na Benecku má štěstí, že jeho pořádání podporuje starosta ing. Jaroslav Mejsnar, ale i tak měl promotér seriálu Eda Patera s neocenitelnou pomocí místní motorsportovní legendy Miroslava Wohanky dost starostí. Jistotu startu získali až týden před startem, kdy se KRNAP vypořádal s peticí s 11 (z nichž 4 patřily místním) podpisy odpůrců pořádání závodu. Většina zastupitelů kvituje, že závodní víkend přinese profit i pro místní provozovatele ubytovacích a stravovacích zařízení po skončení hlavní letní turistické sezóny.
Centrální parkoviště na Benecku, kam byla situována základní část parkoviště závodních aut a zázemí závodu se začalo plnit už během čtvrtka a do pátečního večera přetekla záplava servisních a obytných aut, stanů, tvořících zázemí jednotlivých jezdců s jejich závodními aparáty, i na přilehlé komunikace a prostranství. Nakonec se do horského městečka natěsnalo 106 závodníků s nezbytným doprovodem. V pátek pořadatelé zajistili trať, vyznačili zakázaná místa, upravili divácké prostory, k trati na obzvlášť nebezpečná místa navezli balíky slámy. V neděli se zjistilo, že jeden balík schází, v dnešní době je sláma cenná komodita, takže se pořadatelé už smiřovali s tím, že balík někdo zcizil, když se zjistilo, že balík se nachází o zatáčku dál. Nikoliv ovšem směrem dolů, ale nahoru! Asi někdo trénoval na strongmana. Ono vůbec ze soboty na neděli levitovalo víc věcí, posunovačův skůtr, který měl připravený rekonvalescent Jiří Novák k odvozu ze zábavy se také záhadně přemístil o 300 metrů, naštěstí tak, že o něj při návratu zakopl sám promotér a J. „Piňďa“ Novák si nemusel volat Uber. Ale zpátky k pátku. Přípravné práce probíhaly za mírného deště, přesto se podařilo trať připravit na požadované úrovni. Úderem páté hodiny začaly přejímky, vzhledem k velkému počtu nových jezdců měl dost práce s technickými přejímkami technik Petr Petrák, kterého později doplnil i Mirek Pažout. Nakonec všichni absolvovali jak technickou, tak administrativní přejímku a seznam přejatých se zastavil na čísle 106.
V sobotu se depo probudilo do chladného rána, ale zatím s nebem bez dešťových mraků. To ovšem neodradilo amatérské „Zákopčaníky“, aby neustále přicházeli s očima na displeji tzv. chytrých telefonů s na minutu přesnými předpověďmi deště, kteréžto předpovědi místní přijímali se shovívavým úsměvem, neboť věděli, že na horách se počasí mění a změní během
pěti minut, bez ohledu na to, co zjistí radar někde v Norsku, nebo kde. Což se také během dne potvrdilo. Nicméně tréninky začaly podle harmonogramu a bez větších problémů a zdržení se je podařilo dokončit tak, že traťoví pořadatelé měli v poledne skoro hodinku na oběd a krátký odpočinek. Ještě před jednou hodinou startér Pavel Jeřábek vyslal prvního závodníka na trať ještě suchou. Během druhé jízdy začalo pršet, nejdřív jen v cíli, pak po celé trati, když už stála voda na trati, jezdci od startu vyjeli opatrně do depa přezout na mokré pneu. Po této krátké manipulační přestávce se opět rozeběhly závody a za střídání sluníčka a přeháněk, s jednou pár minutovou opravdovou průtrží se sobotní závodní program beze zbytku naplnil. Čekání na vyhlášení oficiálních výsledků se trošku protáhlo, neboť probíhala technická kontrola s měřením obsahu vítězných vozů v H 1150 a H 1300. „Embéčko“ Luboše Krameše prošlo kontrolou se ctí a pohár za vítězství v historických třináctistovkách si tak zasloužil bez jakýchkoliv pochybností. Během soboty technik zkontroloval bez nálezu i vítězný vůz J. Kaščaka. Prohlédl i Mitsubishi Lancer Lukáše Kubíčka, protože už bylo neúnosné poslouchat „zaručené“ informace o tom, co všechno v tom autě je a nemá tam být a není a má tam být. Vůz po kontrole prošel s konstatováním, že odpovídá řádům a žádné z podezření se nepotvrdilo. Po dokončení technických kontrol a předání pohárů se část osazenstva přesunula na hasičskou zábavu. Zábava za doprovodu kapely 2dle měla říz a šťávu! Od piva za dvacku, taneční produkci až po ukázku MMA, každý si přišel na své.
V neděli vytáhlo z postelí závodníky smějící se sluníčko, které dohlíželo na dění na trati po celý den. Hezkého počasí využily zástupy diváků, které vytvořily kolem trati výbornou atmosféru. Z bohaté účasti mají jezdci velkou radost, organizátoři samozřejmě také, byť stejně velkou, jako radost, jim přináší i starost o jejich bezpečí. Naštěstí výborná parta traťových pořadatelů, z nichž většina jsou zkušení borci ze sdružení dobrovolných hasičů Horní Štěpanice pod vedením Zdeňka Honců, výborně spolupracovala s hlavním traťovým komisařem Janem Ejemem a vedoucím tratě M. Wohankou a organizace běžela jako na drátkách a disciplinovaní diváci se mohli kochat děním na trati. Obě závodní jízdy se odjely za sucha, po jejich skončení byly předány všechny sady pohárů a závody na Benecku v úžasné atmosféře se sladkou tečkou v podobě vynikajícího borůvkového koláče paní Wohankové mohly skončit.
Z výsledků, kterým se bude podrobněji věnovat pokračování komentáře, stojí určitě za zmínku sobotní vítězství legendárního Tomáše Hanka, legendy kterou netřeba představovat. Při pohledu na dravou jízdu jeho Acury, by asi nikoho nenapadlo, že v autě sedí osmasedmdesátiletý pán, ale Tomáš každou návštěvou závodů omládne a soupeřům dá na frak. Sobotním vítězstvím ve třídě E +2000 a nejrychlejším časem oslavil Tomáš Kučera na Mitsubishi Lancer EVO IX své narozeniny, v neděli ztratil vedení v závodě na posledních desítkách metrů před cílem a zvítězil Tomáš Košek na Mitsubishi Lancer EVO VI. Ve třídě E 2WD +2000 Martin Jerman dvakrát vítězně dovezl do cíle Lamborghini Huracán. Návrat do EDDA Cupu po kratší pauze oslavil dvojitým vítězstvím a rekordním časem mezi historiky Jiří Figl na Audi Sport Quattro S1 E2.
Všem (nebo aspoň skoro všem) se na Benecku líbilo, doufejme, že EDDA Cupu zachovají i nadále místní autority přízeň a za rok se zase se starými známými sejdeme. Benecko, díky!
Jarda Malík