EDDA Cup nezastavil ani koronavir
Eduard Patera a jeho tým spolupracovníků dokázali, přes letošní komplikovanou a nestandardní situaci ohledně pandemie koronaviru, uspořádat téměř kompletní seriál závodů do vrchu EDDA Cup. Naopak populární Revivaly se neuskutečnily. Právě ty jsou prvním tématem povídání s promotérem těchto podniků a stále úspěšným aktivním závodníkem Edou Paterou.
„Praha a Berounka nebyly zrušeny, ale odloženy na příští rok. Pokud epidemiologická situace akce umožní, zachováme tratě, které byly plánované letos. Třeba Prahy měla letos premiérově zavítat na Liberecko a sobotní etapa čítat 375 kilometrů. Jejího odložení moc litoval například John Haugland. Moc se těšil na velmi zajímavé a tradiční tratě včetně Návarova, na kterých najezdil při Rally Bohemia spoustu kilometrů. Nejatraktivnější speciálka by se měla konat ve Sportovním areálu Vesec. Tam lze na lyžařských tratích namotat mnoho kilometrů bezpečných úseků. Zajímavou speciálkou bude také nedělní kopec přímo z Liberce směrem na Českou Chalupu, nacházející se v krásném prostředí na okraji liberecké městské části Rudolfov.“
Můžeme se těšit na nějaká nová známá jména?
„Zajímavým nováčkem by měl být francouzský soutěžák Jean-Louis Clarr. V sedmdesátých letech býval továrním jezdcem automobilky Opel a v roce 1974 se dokonce stal absolutním mistrem Francie.“
Nyní přejděme k EDDA Cupu. Ten se podařilo odjet téměř kompletní.
„Vše proběhlo téměř podle plánů. Pouze musely být přeloženy Jemníky z jara na podzim. Sezónu měl původně otevírat Most. Jenže pandemie způsobila jeho přesunutí na říjen, kdy kulminovala druhá vlna. Uskutečnit tento závod tudíž nepřicházelo v úvahu.“
Za celou sezónu jsem nezaregistroval žádný velký karambol. Byli jezdci opatrnější a zodpovědnější kvůli pandemii?
„To si nemyslím. Byla to spíše náhoda. Prostě se to dobře sešlo. Přispívá k tomu náš výběr tratí, kdy se vždy snažíme, aby jejich podstatnou část lemovala svodidla. Každopádně mě těší, že v tomto ohledu proběhla sezóna naprosto dokonale a bezproblémově. Dosud nikdy se nestalo, aby nepřišla nějaká vážnější havárie. Letos nedošlo k žádnému zranění. Proběhly jen ťukanečky.“
Kdo z jezdců tě zaujal svým výkonem?
„Koho pochválit (přemýšlí)? Jednotlivce bych nechtěl takhle vypichovat. Určitě bych pochválil špičku třídy E1600. Líbila se mi také skupina H2. Její jezdci předváděli krásné souboje o vteřinky. Rovněž mě potěšil nárůst účastníků ve třídě H1150.“
Ty nicméně nejsi pouze promotér, nýbrž stále aktivní závodník. Jak jsi se svoji sezónou spokojen?
„Naprosto. Auto nám funguje dokonale. Kromě jednoho závodu, kde mi v první jízdě prasklo rameno, a po provizorní opravě jsem skončil třetí, se mi podařilo všechny závody vyhrát. Také konečné čtvrté místo v absolutní klasifikaci mě potěšilo. Za celou historii seriálu se mi poprvé podařilo probojovat do první pětky.“
Zaslechl jsem, že příští rok má dojít ke sloučení dvou nejsilnějších kategorií.
„Kdykoliv a kdekoliv jsem od počátku své kariéry závodil, třída nejsilnějších "sériových vozů" byla vždy problémová. Její vítěz byl vždy částí depa označován podvodníkem. Když letos navíc byla účast ve třídě N+2000 tristní, došla nám trpělivost. Rozhodli jsme tedy sloučit tuto kategorii s E+2000. Na konci sezóny nicméně bude vyhlášen i enkový šampión, pokud
odjede dostatečný počet závodů. Přece jen enko má proti éčkám pořád handicap. Nicméně jsme se v rámci vyrovnanosti rozhodli předpisy pro enka uvolnit.“
Jaké jsou plány pro nadcházející sezónu?
„Předně doufejme, že už nás nebude omezovat Covid-19. Připravujeme čtyři nové tratě. Samozřejmě nic nemohu garantovat stoprocentně. Ke každému závodu je potřeba zajistit hodně povolení a razítek. Stačí jeden anti-fanoušek ve státní správě, který motorsportu nefandí a pěkně vybraný a nadějný kopec přijde vniveč.“
Pokud se anti-fanoušci neobjeví, které nové tratě jsou v plánu?
„Prvním přírodním kopcem by měla být Rabyně u Slapské přehrady. Ta nabízí široké úseky na kvalitním asfaltu. Vyloučen není ani atraktivní start přímo na přehradě. S jeho zajištěním nám pomáhá dlouholetý soutěžák a tamní rejdař Pavel Šofr. Hned poté by měl následovat Makarov na Strakonicku. Ten není mnohým neznámý. Vrchy se tam jely už v sedmdesátých letech, při loňské Berounce se zde konala speciálka a letos tudy vedla rychlostní zkouška Invelt Rally Pačejov. Zde máme velkého pomocníka v osobě soutěžácké legendy Standy Taliána. Ale neopomínejme i další vrchy.“
Můžeš být konkrétní?
„Loni se všem účastníkům moc líbil evropský vrch na slovenské Babě. Tuto rychlou, pětikilometrovou trať, si nemohli vynachválit. Rovněž nás moc těší návrat Prachatic po roční pauze. Tím spíše, že se Autoklub ČR rozhodl nepořádat nadále své závody společně s ostatními seriály a prachatičtí před nimi upřednostnili nás. Můžeme se tak na tuto krásnou trať v Pošumaví vrátit. O dvou posledních podnicích v kalendáři bych zatím nerad informoval.“
Chtěl bys závěrem něco vzkázat a popřát přátelům a fanouškům motoristického sportu?
„Že se na všechny moc a moc těšíme. Zejména u Revivalů je setkávání a vzpomínání kořením akce:-). A popřát všem fandům úspěšný nový rok bez Covidu:-).“
Vlastimil Resl
Foto: Robert Balcar