„Loni jsem si při pádu na rally v Řecku zlomil obratel. Sice dál jezdím na motorce, ale závodit na ní by teď nebylo dobré. Proto se zrodil nápad na stavbu pro Dakar Classic,“ vysvětluje Martin Čábela důvody, proč přijal novou výzvu v podobě startu v závodě pravidelnosti historických vozidel, který se od letošního roku koná paralelně s Rally Dakar. „Volba padla na Matru Murena, protože k ní mám výjimečný vztah. Bylo to mé vysněné auto a když mi bylo pětadvacet, bylo to také první sportovní auto, které jsem si koupil.“
Matra Murena se vyráběla na počátku osmdesátých let minulého století a objevila se i na závodních tratích, včetně Rally Monte Carlo 1981.
O obsazení druhého místa v posádce rozhodly podle Čábely především předchozí závodnické zkušenosti Olgy Lounové, která působila v klasické rally krátce jako navigátorka, a více než sedm sezon usedala také za volant soutěžního vozu. V současnosti se účastní závodů do vrchu v rámci Edda Cupu.
„Je pravda, že ve chvíli, kdy mám vedle sebe mít dva týdny navigátora, volím raději ženskou než chlapa. Olgu znám z dřívějška, ale rozhodující jsou opravdu její zkušenosti. Při Dakar Classic totiž na rozdíl od většiny jiných disciplín, kde startují dvoučlenné posádky, nezáleží tolik na pilotovi, ale spíš na navigátorovi,“ míní Čábela. „Já to nějak odjedu, to nebude problém, ale pro Olgu to bude náročnější, protože navigace je základem ‚klasiků‘. Proto se během roku společně zúčastníme několika revivalových rally, abychom se v autě sehráli a v lednu to dali na první dobrou.“
Olga Lounová o nejslavnější maratonské rally světa přemýšlela již několik let a má jasnou představu, co ji čeká.
„Na Dakaru jsem se byla podívat v době, kdy se jezdil v Jižní Americe. Vím, že je fyzicky i psychicky velmi náročný a napoprvé to asi nebude sranda. Jenže jsem závodnice tělem i duší a nechci jen dojíždět. Když bude šance, chceme se pokusit o skvělý výsledek, ale uvědomujeme si, že při prvním společném startu se budeme hlavně seznamovat se specifickými pravidly a budeme se učit velmi složitou navigaci. Během každého dne se toho stane tolik a posádky jsou v takovém vypětí, že chybu uděláte snadno. Ale doufám, že jich bude co nejméně,“ říká Olga Lounová, pro kterou by start na Dakar Classic neměl být jednorázovou záležitostí. „Domluva je taková, že první rok budu navigovat, a pokud dojedeme, tak druhý rok přesednu za volantem. Jen doufám, že se Martin nebude bát.“
Olga Lounová navíc k dakarskému projektu přizvala známou módní návrhářku Blanku Matragi, která navrhne design unikátního vozu.
„Pokud by se nám náhodou úplně nedařilo, tak snad budeme mít alespoň nejkrásnější auto,“ usmívá se Lounová. „Jako ženu mě design samozřejmě zajímá. Matra je sama o sobě krásná, ale navíc jsem ještě oslovila Blanku Matragi, jestli by nám chtěla navrhnout grafické řešení. Blanka je velice kreativní a miluje adrenalin, proto souhlasila a okamžitě začala vymýšlet. Myslím, že se máme na co těšit.“
Tým Orion – Moto Racing Group se Rally Dakar 2022 zúčastní také s trojicí motocyklistů. Vedle Martina Michka a Milana Engela se poprvé představí Jakub Hroneš. Tým Ervína Krajčoviče také nadále spolupracuje s Václavem Fejfarem na stavbě a přípravě buginy, ovšem návrat do kategorie side-by-side odkládá o další rok až na Dakar 2023.