aktualizováno | 02.07.2021 16:23:13 | edda | přečteno: 5871x
ZAV EDDA Cup, Svijany Prix Radotín, 26.6.2021, komentář

ZAV EDDA Cup, Svijany Prix Radotín, 26.6.2021, komentář

Nezávislý seriál závodů automobilů do vrchu EDDA Cup má za sebou další úspěšný závod. Na jedné z nejnáročnějších tratí se sešli vrchaři, aby ve Svijany Prix Radotín 2021 bojovali o vavříny celkem v 16 vypsaných třídách pro produkční, závodní a historické automobily. Samotnému pořádání závodu předchází rok od roku náročnější proces získávání potřebných povolení. Letošní největší komplikací bylo uzavření areálu cementárny z provozních důvodů, kde v minulosti měla nemalá část závodníků své zázemí. Nakonec se podařilo zdánlivě nemožné a díky disciplinovanosti a ohleduplnosti všech týmů se všichni poskládali i do okleštěného prostoru před startem.

Během pátečního odpoledne a večera s dešťovými přeháňkami prošla přejímkou necelá stovka závodníků včetně několika německých jezdců, kteří dali akci mezinárodní punc. Letos se poprvé dostavil k závodu jeden z nejrychlejších závodníků Tomáš Košek se speciálem Mitsubishi EVO VI, všichni měli radost, že po rekonvalescenci se do EDDA Cupu vrátil několikanásobný vítěz celkového pořadí Miroslav Černý na Škodě 130 L a když v depu zabublala oranžová maratónská Tatra 603 tradičního váženého hosta Svijany Prix Radotín Stanislava Hajduška, bylo jasné, že se sešla kvalitní sestava slibující v sobotu napínavé dění na závodní dráze a zajímavou podívanou pro diváky. Těm pořadatelé vytýčili tradiční divácké místo na „stadionu“, kde si zřídil i detašovaný stánek Landy Grill, který se tradičně stará, aby v EDDA Cupu nikomu nekručelo v břiše a nevyschlo v krku.

V sobotu ráno se depo probudilo do promoklé atmosféry, ale předpověď slibovala den bez srážek, takže se dalo předpokládat, že nejpozději během prvního tréninku trať oschne i v zastíněných úsecích. Po rozpravě se jezdci podle startovního pořadí začali šikovat před přípravnou čarou. Harmonogram tréninkových a závodních jízd v Radotíně určuje grafikon autobusů MHD, ideální je, když se mezi průjezd autobusů povede vypravit celý jeden svoz i s návratem do depa. Opět se potvrdilo, že trať mezi Radotínem a Zadní Kopaninou je velmi těžká, na jezdce klade velké nároky, charakter zatáček se neustále střídá, do většiny zatáček se najíždí naslepo, není vidět výjezd, na trati není ani pár metrů, kde by si mohl závodník oddechnout, letos dokonce přišlo nebezpečí i shora, na závodní stroj Ladislava Rosičky spadla rázovou vlnou ulomená silná větev, způsobila jezdci předinfarktový stav, autu rozbila přední okno a promáčkla střechu a třída N 1400 přišla o jednoho kvalitního závodníka. O kolize nebyla celý den nouze, svodidla se prohýbala, jeden nešťastník dokonce naplnil noční můru všech pořadatelů, že závodní auto může skončit i na těch nejnemožnějších místech a za cílem se zastavil až o stojící Berlingo vedoucího tratě, ještě že kolize neměla vliv na funkci a pořadatelský vůz mohl dosloužit až do konce závodu. Vesměs všechny kolize skončily bez zranění, jen se škodami na materiálu. Tradičně největší zdržení pak znamenala až skoro na samém konci likvidace půl kilometru dlouhé antifreezové stopy, přes nasazení hasičů z Mníšku a traťových pořadatelů to přece jen chvíli trvalo, ale i tak se podařilo dokončit závod bezpečně před povolenou dobou uzavírky. Tradičně se pořadatelé museli také vypořádat s příjezdem a kontrolou hlídky Policie ČR, která přijela na udání o konání nepovolené akce a po předložení všech povolení a razítek zase odjela.

Z výkonů na trati zaslouží vyzvednout napínavý souboj ve třídě E 1600, kdy M. Černý a Jan Reiss se Škodou 130 RS dosáhli na setinu stejného času a o vítězství M. Černého rozhodla absolutně nejrychlejší jízda. Těsný byl i souboj ve třídě E 2WD +2000, kde o 5 setin sekundy zvítězil Ondra Kaše na kompaktu BMW před Lukášem Suchomelem v Lotusu Elise. A 9 desetin sekundy rozhodlo v dalším těsném souboji o vítězství Petra Flosmana ve Škodě Favorit nad Petrem Beranem v koeficientem zatíženém Fordu Sierra Cosworth. V historických vozech byl nejrychlejší Josef Srnský na Škodě 130 LR startující ve třídě H 1600. Ve třídě nejrychlejších závodních speciálů potvrdil roli favorita T. Košek a zvítězil před reprezentantem titulárního sponzora závodu Tomášem Kučerou závodícím v Mitsubishi Lancer EVO IX. Na opačném konci výkonového spektra v Saxo cupu vyhrál Tomáš Arnošt, ocenění pro nejrychlejšího závodníka na promotérském Saxu si odnesla na čtyřech kolech hostující hvězda freestylového motokrosu Filip Podmol. V dámském poháru vybojovala vítězství Hana Vaňková, nejrychlejším juniorem byl David Černý, který vyhrál třídu E 2000.

Svijany Prix Radotín 2021 je minulostí, závody se vydařily, nyní čeká závodníky EDDA Cupu delší prázdninová přestávka, po zklamání s prachatickými pořadateli se další závod uskuteční na náhradní trati 7.-8. srpna.

 

Jarda Malík

rosi | 02.07.2021 18:33:59
Zde je zmiňovaný incident(je to cca ctvrta zatáčka za ,,skalou")...https://www.youtube.com/watch?v=-daFllfX4K0
Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007