aktualizováno | 09.08.2021 16:39:56 | edda | přečteno: 5634x
ZAV Zbraslav - Točná, komentář

  ZAV EDDA CUP, Zbraslav-Točná, 7.-8.8. 2021, komentář, 1. část

 Další závod nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup se uskutečnil v Praze na trati pod Točnou.  Závod na této trati byl do kalendáře zapsán jako náhrada za partnerským pořadatelským autoklubem odřeknutý závod v Prachaticích. Naštěstí se podařilo promotérovi vyjít vítězně ze souboje s byrokracií a se správně orazítkovaným povolením vydat zvláštní ustanovení závodu a otevřít přihlašovací formulář pro zájemce o start. Největší potíží tohoto závodu není samotná trať, ale zázemí pro parkoviště závodních týmů. Už posledním použitelným místem je jedna nezpevněná plocha pod startem, na druhé, kterou EDDA Cup v minulosti používal také, je nyní skládka stavebního materiálu. Plochu pro depo museli pořadatelé s E. Paterou v týdnu před závodem vyklestit, posekat, srovnat povrch a pak se už jen modlit, aby nepršelo. Protože ale žijeme v jedné z nejateističtějších zemí na světě, tak to moc nezafungovalo.

 A tak během pátku začaly najíždět závodní týmy na místo, depo se pomalu zahušťovalo, někdo s lehčím vybavením si mohl ještě vybírat sušší místo, někdo musel zůstat tam, kde se mu zahrabal naložený kamion. Nakonec se všichni nějak zařídili a rozložili zázemí pro svůj tým. Bohužel snaha a námaha promotéra s uspořádáním závodu nebyla odměněna větší účastí a přejímkami na oba závody prošlo celkem 82 závodníků.

 Sobotní ranní rozprava tradičně zahájila závodní program. Během ní byli nováčci na startu seznámeni se zásadami bezpečnosti, organizací svozů a pravidly chování na trati a v depu, stálí účastníci se jen ujistili, že platí všechno, na co jsou zvyklí a podle čeho EDDA Cup jezdí a čím se řídí na každém podniku. Kromě jediného incidentu, kdy jeden jezdec vjel nepochopitelně se závodním vozem na otevřenou trať v přestávce mezi svozy, za což byl vyloučen, se všichni chovali disciplinovaně, čímž přispěli k bezproblémovému průběhu celého závodního víkendu. Po rozpravě odstartoval v půl deváté startér první vůz do první ze dvou měřených tréninkových jízd. Byť časy z tréninků nejsou úplně vypovídající, už alespoň naznačovaly, kde hledat favority a v kterých třídách se po polední přestávce dají očekávat napínavé závody. I přes slabší účast se potvrdila úroveň EDDA Cupu a v obou závodních jízdách bylo možno vidět zajímavý sport. Po projetí posledního vozu cílem druhé závodní jízdy vydali časoměřiči oficiální výsledky a nejrychlejší v jednotlivých třídách se mohli těšit na poháry. Ty jim předával radní pro sport Městské části Prahy 12 pan Jiří Brůžek, kterému závodníci potleskem poděkovali za podporu a pochopení zastupitelstva Městské části, bez toho by se závod neuskutečnil.

 Po předání pohárů se v depu rozproudila večerní zábava, kterou narušil prudký déšť, po kterém by se v depu mohla začít s úspěchem pěstovat rýže. Na chuti závodit to ale nikomu neubralo a v neděli ráno, bláto, nebláto v půl deváté odstartovala první tréninková jízda ještě na mokré trati. Vzhledem k tomu, že ani obvyklým vyvolávačům deště jejich aplikace ve smartphonech neukazovaly žádné „za dvacet tři minut je tu slejvák jako kráva“ (a pak nic), naopak svítilo sluníčko, bylo jasné, že se závod pojede na suchu. S depem už to bylo trochu horší, suchá místa se sice rozrůstala, ale bláto se vzdát nechtělo a některá auta se mu tak líbila, že je nechtělo pustit, nakonec ale vždycky všichni z depa vyjeli.

 Vzhledem k celkem bezproblémovému průběhu tréninku, jeden havarovaný vůz skončil úplně mimo trať, takže zdržení bylo minimální, měli i traťoví pořadatelé přestávku na oběd delší než obvykle, kdy musí řešit vyprošťování, odtahy, úklid tratě.

 V půl jedné pak, přesně podle harmonogramu, byla odstartovaná první závodní jízda s opět napínavými souboji, kdy úspěšní ze soboty chtěli obhájit své pozice a jejich soupeři na ně útočili ve snaze zlepšit své sobotní umístění. I přes drobné kolize i nedělní závod proběhl bez mimořádných událostí, bez zdržování a v půl čtvrté už byly předány poslední ze šestnácti sad pohárů a organizátoři spolu se závodníky mohli konstatovat, že mají za sebou další úspěšný závodní víkend. Pořadatelům ještě zbylo uklidit trať její okolí, z depa vytáhnout pár zapadlých souprav a bylo po závodech.

 Z výkonu a výsledku měl velkou radost Jakub Gangur, který po loňské nezaviněné smůle letos svou třídu dvakrát vyhrál. V Saxo cupu si v sobotu třetí místo vybojovala nejrychlejší závodnice dámského poháru Hana Vaňková, v neděli v něm zvítězil Tomáš Arnošt po rychlém přesunu z rallysprintu ve Fulneku, kde také stál na stupních vítězů. V kategorii historických aut zaujal souboj v nejsilnější třídě mezi Tomášem Píšou a Janem Panožkou. V sobotu zvítězil T. Píša, neděle přinesla zadostiučinění J. Panožkovi, když po hektickém týdnu, ve kterém mu při ladění shořel motor, nakonec v černém Porsche 911 vyhrál. Ve třídách H2 a F, které se v EDDA Cupu hodnotí podle koeficientu, se povedlo najít pro tuto trať tak dokonalý „balance of performance“, že se Petr Flosman na Favoritu a Petr Beran na Fordu Sierra Cosworth 4x4 honili v desetinách sekundy a zrovna tak Tomáš Pujman v Mini R 1000 a Martin Kožmín na svém speciálu Fabia. Absolutně nejrychlejším byl pak vítěz sloučené třídy EN +2000 Lukáš Kubíček na Mitsubishi Lancer EVO IX.

 EDDA Cup pokračuje za 14 dní nedělním dvojzávodem v Bělé pod Bezdězem.

 Jarda Malík

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007