aktualizováno | 06.09.2021 22:44:55 | edda | přečteno: 6036x
ZAV Benecko, komentář

                    ZAV EDDA CUP, Benecko, 4.-5. Září 2021, komentář, 1. část

 Nezávislý seriál závodů do vrchu EDDA Cup má za sebou další závod. Tentokrát se vrchaři sešli na Benecku, aby na zdejší trati již potřetí bojovali o poháry pro nejrychlejší a body do celkového hodnocení EDDA Cupu.

 Zdejší trať je mezi jezdci velmi oblíbená, seznam přihlášených se naplnil dlouho před uzávěrkou přihlášek. První z přihlášených využili krásného počasí a přijížděli do horského střediska již ve čtvrtek, aby si taky užili přírodních krás v klidu před hektickým víkendem. Během pátku se postupně zaplnilo parkoviště, kam se vešla zhruba polovina týmů, zbytek se rozložil na navazující silnici. V brzkém odpoledni narazil sudy a rozpálil pánve i Landy Grill a zázemí EDDA Cupu bylo kompletní. Úřední program podniku zahájily technické přejímky vozů, které chtěly startovat v EDDA Cupu letos poprvé, a vozů se zapsanými závadami z minulého startu. Jezdci s řádně vyplněnými technickými kartami pak začali tvořit frontu před EDDA kamionem, pro tuto chvíli přeměněným na kancelář. Ivana Kotašková, která měla na starost veškerou administrativu, nakonec potvrdila start 118 jezdcům, na které čekala bezmála tříkilometrová trať, na jejímž zabezpečení se pracovalo již od čtvrtka. Byla vybrána divácká místa, zabezpečeno křížení turistických tras, označení diváckých prostor. Během pátku byly k trati ještě navezeny balíky slámy do nebezpečných míst bez svodidel tak, aby trať byla co nejbezpečnější v případě kolize. To, že motosport je nebezpečný si při pietním aktu u pomníčku závodníka Pavla Kůrky, který zde v r. 1998 tragicky havaroval, připomněl promotér EDDA Cupu Eda Patera s legendami motosportu Miroslavem Wohankou a Tomášem Hankem a členy pořadatelského týmu. Prioritní snahou organizátorů závodu je zajistit maximální možnou bezpečnost jezdců a diváků při mimořádných situacích. Snaha se všem vyplatila, neboť při několika víkendových kolizích nedošlo ani k žádnému zranění jezdců, ani k ohrožení diváků.

  V sobotu se Benecko probudilo do krásného rána a jasné počasí předznamenalo celý průběh závodu. V osm hodin na rozpravě se nováčci seznámili a stálí účastníci si připomněli zásady, kterými se řídí dění na trati a v depu. V devět hodin startér Pavel Jeřábek s asistentem Patrikem Srnským odstartoval jako prvního Jakuba Gangura do první ze dvou tréninkových jízd. Trénink proběhl bez větších zdržení, jediné způsobilo odstraňování mastných následků kolapsu motoru Jindry Šmieda. I tak se obě tréninkové jízdy stihly tak, že traťoví pořadatelé měli čas se naobědvat před samotnými závodními jízdami. Ta první odstartovala ve třináct hodin a proběhla plynule bez problémů korunována jízdou talentované Terezy Machové pilotující prototyp Norma M20F, pečlivě sledovanou tatínkem Radimem Machem někdejší velkou hvězdou EDDA Cupu. R. Mach nebyl jediný pyšný otec závodící dcery, také exreprezentant v závodech do vrchu, dlouhodlouholetý závodník Jaromír Malý sledoval výkony dcery Kristýny Malé na závodním Renaultu Clio.  To ale nebyly jediné ženy za volantem závodního auta, z pětice startujících byla v Dámském poháru oba dny nejúspěšnější Hana Vaňková. I druhá závodní jízda proběhla bez komplikací a mohly být vydány konečné výsledky, které byly prohlášeny za platné po tom, co všechny vybrané vozy prošly závěrečnou technickou kontrolou, u nejlepších tří vozů Saxo cupu se kontrolovala i sériovost vaček a ani zde nenašel technický komisař Mirek Pažout cokoliv závadného. Na následujícím slavnostním ceremoniálu byly na stupních vítězů předány třem nejlepším v každé ze sedmnácti vypsaných tříd poháry.

 Po ceremoniálu a večeři se už část osazenstva chystala na tradiční večerní hasičskou zábavu tentokrát s country skupinou. Publikum se sice nedočkalo bigbítu a „Mámy, táty“ od Jasné Páky, ale s ubíhajícím časem už přestávalo vadit, že místo rocku hraje country a ve finále se skladba Kousavá deka zakousla do povědomí posluchačů a v neděli pak rezonovala depem.

 I v neděli provázelo závody krásné počasí. Tréninky narušilo několik havárií, jeden Lancer si to rozdal se svodidly.  Další kolizi přivolal vlastně sportovní komisař, když se nechal unést klidným průběhem jízd a ještě před jejich koncem vyhlásil čas startu první závodní jízdy a ještě než stačila uschnout fixa na vývěsce, už se z vysílaček ozvalo „auto mimo trať“, kdy se jezdec před zatáčkou nedočkal kýžené odpovědi na sešlápnutí brzdového pedálu a skokem se vydal na louku sekat otavu. Naštěstí stroj přečkal výlet do botaniky bez podstatné újmy, ani jezdec se nenechal takovou prkotinou vyhodit ze závodního módu a odpoledne ještě vybojoval umístění na stupních vítězů. Takové štěstí neměl už pilot dalšího Lanceru, kterému kolize v závodní jízdě vystavila definitivní stopku. Jinak závody probíhaly klidně za velkého zájmu spokojených diváků. Zdá se, že se EDDA Cup na Benecku zabydlel, přece jen celá karavana EDDA Cupu přinese ještě místním, které živí návštěvníci, na závěr letní sezóny nějaký profit. (dovolím si osobní poznámku, za celý víkend jsem se nesetkal s jediným nerudným řidičem, nebo turistou, který by se rozčiloval, že nemůže zrovna teď projet, že otravujeme, kdo že to mohl povolit, že máme jít jezdit jinam, nebo rovnou do …)

 Když pak v pozdním odpoledni opět i T. Machová ve své placce podruhé proletěla cílovou fotobuňkou, mohla časomíra vydat konečné výsledky, podle kterých se rozdělily poslední sady pohárů. Nejrychlejším závodníkem víkendu byl Tomáš Košek na Mitsubishi Lancer EVO VI, ale v nižších třídách probíhaly také sportovně hodnotné a napínavé závody. Ve značkovém SAXO Cupu si nic nedarují Tomáš Arnošt s Jiřím Kaščakem, kteří mezi sebou v setinách vybojovali každý jedno vítězství. V produkčních dvoulitrech v neděli sklidil velké ovace na třetím místě Tomáš Hank, který i na prahu osmdesátky v depu mezi přáteli pookřeje a za volantem úřaduje jako za mlada. Na startu nemohla chybět ani další legenda, přes kopec domácí Josef Srnský, který představil krásnou tyrkysovobílou Škodu 130 RS, kterou si sám pro ukrácení dlouhé chvíle postavil. Ve třídě F hodnocené podle koeficientu zdatného soupeře v Tomáši Housovi ve Fabii získal Tomáš Pujman na Mini R1000, který jinak osamocen hledá soupeře na dálku v jiných třídách. Protože jsou oba kvalitní závodníci na kvalitních závodních strojích, přitahovalo jejich soupeření pozornost celý víkend, nakonec si těsně rozdělili každý jedno vítězství a jedno druhé místo s náskokem před zbytkem třídy.

 Závody EDDA Cupu na Benecku se vydařily, závodníkům se líbily, diváci odcházeli spokojeni, organizátoři byli rádi, že víkend skončil úspěšně, bez problémů, takže se snad i v roce 2022 na Benecku s EDDA Cupem sejdeme. Velký dík za možnost závodit na Benecku patří Miroslavu Wohankovi místnímu patriotovi a bývalému špičkovému spolujezdci

 Další závod EDDA Cupu se uskuteční v neděli 19. září na nové trati v Řevnicích.

 

 Jarda Malík

 

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007