ZAV EDDA CUP, BOZKOV-CIMBÁL, 2.-3. Října 2021, komentář
Na nově zrekonstruované silnici z Podbozkova na vrch Cimbál na Semilsku se uskutečnil další podnik nezávislého seriálu závodů do vrchu EDDA Cup. Zdejší trať hostila již v sedmdesátých letech minulého století několik ročníků závodů do vrchu tehdejších přeborů a mistrovství a po 45 letech se promotérovi automobilových závodů Eduardu Paterovi podařilo s velkou a nenahraditelnou pomocí zástupců místního úspěšného endurového Motoklubu Bozkov a Jiřího Vrkoslava závody zde obnovit. Historii závodu připomněla i návštěva legendy našeho motosportu Tomáše Hanka, vítěze úplně prvního závodu zde v roce 1972.
Na rozdíl od historie, kdy nikomu nepřišlo zvláštní, nebo nepatřičné, že závodní auta měla depo na louce, se dnes depo rozkládalo v areálu zemědělského podniku v Bozkově a svozy závodních aut na start tak probíhaly ve zvláštním režimu se zaváděcím autem s oranžovým majákem. Na novou trať byli všichni zvědaví a tak se depo rychle během pátku naplnilo zhruba devadesátkou závodních strojů. Kvalitní trať přilákala i zajímavé hosty, na rychlých BMW startovali Pavel Kotek a Pavel Ulman, který po sobotní poruše, kterou se s pomocí místních ochotných rukou podařilo během sobotního večera vyřešit, si v neděli vše vynahradil vítězstvím ve třídě v absolutně nejrychlejším čase.
Samotný závodní program začal v sobotu ráno obligátní rozpravou, na které promotér, vzhledem k novosti silnice a jejího příslušenství, ještě důrazněji než jindy žádal všechny jezdce, aby se vyhnuli haváriím. Bohužel v několika případech to vypadalo, jakoby házel hrách na svodidla. Jednomu jezdci prý dokonce hned na místě hodila lano razičská parta Metrostavu, že by se taková hlavička mezi nimi neztratila. Naštěstí všechny kolize skončily bez zranění závodníků a ohrožení diváků, bohužel promotéra čeká náročné jednání o uvedení všech poškození do stavu před závodem.
Již během tréninků se začaly rýsovat šance jednotlivých jezdců, ukazovalo se, jak který jezdec si dokáže najít ideální stopu, , jak kterému stroji vyhovuje charakter trati, který byl zase odlišný od posledního závodu v Řevnicích, kde se také závodilo na novém povrchu. Všichni měli radost z výkonu J. Vrkoslava, který se postavil poprvé na start po dlouhé rekonvalescenci po těžké havárii. Závodil ve značkovém Saxo cupu na promotérském autě a hned s ním zajížděl vyrovnané časy s velmi rychlou špičkou této třídy a v obou závodech vybojoval těsně druhé místo za největším favoritem poháru Tomášem Arnoštem. Ani v dalších třídách nebylo o vyrovnané závody nouze. Ve třídě závodních čtrnáctistovek zčeřil už tak dost divoké vody hostující Václav Dobeš, když v neděli na Favoritu s šestnáctiventilovým motorem porazil i úřadujícího mistra třídy Tomáše Omelku na VW Polo. Moc pěkné závody se odehrávaly i ve třídě závodních dvoulitrů, kde v sobotu v půl sekundě za vítězem, nejrychlejším juniorem, Davidem Černým na Pick-upu skončil druhý o pět setin Michal Slováček na Hondě CTR a pět desetin k vítězství chybělo Vratislavu Cinklovi ve Škodě Octavia. Další úspěšný z juniorského poháru byl Adam Králík v sobotu třetí ve třídě na Seatu Leon a neztratil se ani Adam Kowalski, který po úspěšné motokárové kariéře získává zkušenosti za volantem Peugeotu 106. V produkčních autech byl nejrychlejší Lukáš Kubíček na Mitsubishi Lancer EVO IX. Rekordní čas v historických závodních autech stanovil Jiří Figl na Audi Sport Quattro S1 E2. Ovšem klobouk dolů před výkonem Josefa Panožky ve třídě nejsilnějších historických závodních, který na Porsche 911 získal dvě druhá místa a vylepšil si tak svou bilanci na této trati, když v prvním ročníku v r. 72 zde skončil ve své třídě třetí! I v ostatních třídách jsme byli svědky napínavého závodění a vyrovnaných soubojů a to nejen na prvních místech.
Závody na Cimbálu i přes těch několik nehod skončily úspěšně, traťoví pořadatelé s odstraňováním jejich následků dokázali poradit bez zbytečného otálení. Závodníkům se trať vesměs líbila, doufejme, že co nejdříve nebude poznat, že se mezi Podbozkovem a Cimbálem nějaké závody jely a místní samospráva zachová EDDA Cupu i nadále přízeň, aby se tento nezávislý seriál závodů automobilů do vrchu i v příštím roce do Bozkova vrátil.
Jarda Malík