ZAV EDDA CUP, RABYNĚ, 9.-10. Října 2021, komentář
I předposlední podnik sezóny nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA CUP se uskutečnil na nové trati, tentokrát na Rabyni nad slapskou přehradou. Po usilovném snažení se podařilo promotérovi seriálu Edovi Paterovi získat všechna nutná povolení k pořádání závodu na trati od Slapské přehrady k cíli ve Stromči. Pořadatelé byli do poslední chvíle napjati, zda se závody nakonec podaří uskutečnit, protože v době kdy už sice byla vydána všechna povolení, byla stanovena objížďka, která vedla i po trati závodu. Je jasné, že není možné dělat objížďku objížďky, ale naštěstí se našlo řešení, které vyhovělo jak veřejnému provozu, tak závodnímu režimu s povinnými přestávkami v pravidelných intervalech po celý víkend. I s tímto logistickým hendikepem se pořadatelé vyrovnali, k čemuž pomohl i, ve srovnání s obvyklým stavem, slabší počet přihlášených, a po oba dny proběhly závody podle harmonogramu, v sobotu se dvěma závodními jízdami, v neděli se třemi.
Jak už bylo napsáno, zájem o start nebyl takový, jaký promotér očekával, k závodu se přihlásilo sedm desítek závodníků včetně tří žen, pořadatelé očekávali větší zájem o novou kvalitní trať i proto, že v původním jarním termínu bylo přihlášených skoro 140 jezdců. Ale konec závodní sezóny spolu s nahuštěným kalendářem přinesl takovouhle účast. Ti, kteří se nakonec na start závodu postavili, byli s výjimkou pár smolařů, kterým zkazila náladu trucující technika, nebo nesoulad jejich jízdní stopy s topografií silnice, si trať pochvalovali a závody si užili. V nevyhlášeném souboji o víkendového krále smolařů se utkali Petr Flosman závodící s Favoritem ve třídě H2 a Michal Roll na Mitsubishi Lancer EVO X R4. M. Rollovi zkolabovala technika v sobotním tréninku, do závodu tak nenastoupil a pracoval na odstranění závady, aby měl stroj připravený pro nedělní závod, do kterého nastoupil, bohužel už v první tréninkové jízdě vůz odstavil a měl po závodech. P. Flosman v sobotu úspěšně bojoval se špičkou třídy, bohužel se mu v závěrečné závodní jízdě Favorit zastavil a cíle nedosáhl. S mechanikem Láďou Rakem vyrazil hned večer do dílny v Praze pro náhradní díly a Favorita se jim podařilo zprovoznit. V neděli se v tréninku zdálo, že Favorit funguje, ani v první závodní jízdě nic nenaznačovalo, že je něco špatně, naopak P. Flosman držel první místo ve třídě. Pohroma přišla ve druhé jízdě, kdy se opět Favorit zastavil a do depa se vrátil samospádem. P. Flosman ještě neházel flintu do žita a snažil se závadu, i díky půjčeným náhradním součástkám od Luboše Krameše, odstranit, bohužel se Favorita do konce třetí závodní jízdy a celého závodu přivést k životu nepodařilo. Došlo i několika kolizím, které ovšem závažněji vypadaly, než ve skutečnosti dopadly. Jeden jezdec sice přišel o celý přední kryt svého rychlého speciálu, ale na závodní funkci to vliv nemělo, další bourající výtečník díky dalším dvěma bezchybným jízdám vybojoval i s pomuchlaným faceliftem ještě místo na stupních vítězů.
Sobotní závodění v produkčních autech přineslo další vítězství ve třídě N 1400 Jakubovi Gangurovi na Suzuki Swift před v závěru sezóny zlepšujícím se Ladislavem Rosičkou ve VW Lupo. Desetiny sekundy rozhodovaly opět o vítězi Saxo cupu, kde zvítězil Jiří Kaščak na Saxu nad Tomášem Arnoštem na P 106. Páté místo obsadila vítězka dámského poháru Hana Vaňková. Nejrychlejším na promotérském Saxu byl Zdeněk Ferko. Ke špičce produkčních dvoulitrů se zařadili Jan Kováč a Martin Janda, kteří na Renaultu Clio obsadili místa na stupních vítězů za vítězným Janem Spitzem na Acuře RSX. V závodních speciálech vyhrál dvoulitry vítěz juniorského poháru David Černý na Pick-upu před Michalem Slováčkem s Hondou Civic a Petrem Fišerem na dalším Pick-upu. Třídu nejsilnějších závodních speciálůs jednou poháněnou nápravou opanoval David Nešpor na Porsche 997, mezi nejsilnějšími závodními speciály 4x4 byl nejlepší v absolutně nejrychlejším čase Martin Lev na produkčním Subaru Impreza. Pro historiky stanovil rekordní čas Jiří Figl na Audi Sport Quattro S1E2. Nejsilněji obsazenou třídou byly dvoulitry, které vyhrál Eda Patera na VW Scirocco.
I v neděli pokračovaly napínavé závody, systém škrtání nejhoršího ze tří časů skýtal i určitý prostor pro taktizování a několik jezdců jistých si svým postavením ve výsledkové listině ani do třetí jízdy nenastoupilo. Ve třídě N 1400 se L. Rosička ještě zrychlil a dokonce zvítězil. V šestnáctistovkách zopakoval sobotní vítězství Martin Zelenka na Citroenu Saxo stejně jako J. Kaščak v Saxo cupu. Ve třídě E 1600 oplatil Jan Reiss na Škodě 130 RS sobotní porážku Robertu Hanžlovi na Citroenu C2. Třídu E2WD v neděli vyhrál Lukáš Suchomel na Lotusu Elise před Viktorem Doležalem na BMW 130. A M. Lev opět vyhrál třídu NE +2000. V historikách obhájili svá sobotní vítězství ve třídách Luboš Krameš na Škodě 1000MB, E. Patera, J. Figl a Petr Beran na Fordu Sierra Cosworth 4WD.
Premiérové závody na Rabyni se vydařily jak po sportovní, tak po organizační stránce, uvidíme, jestli se v budoucnu tato trať stane pravidelnou součástí kalendáře EDDA cupu.
Před závodníky je nyní už jen několikrát odložený závod na mosteckém Autodromu, který sezónu 2021 uzavře.
Jarda Malík