ZAV EDDA CUP, Bečov n. T.-Krásno, 17.-18.10. 2022, komentář
Předposlední letošní závod nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup se uskutečnil na trati z Bečova nad Teplou do Krásna. Po dvouleté přestávce se promotérovi Edovi Paterovi podařilo projít složitým povolovacím procesem a získat potřebná povolení, byť za cenu kompromisního zkrácení trati o 300 metrů, i tak ale zůstalo ještě 4 200 metrů kvalitního asfaltového povrchu k dispozici.
Bohužel meteorologická předpověď pro závodní víkend nebyla příliš příznivá, což je tedy eufemismus pro to počasí, které po oba dny panovalo a tak se dost původně přihlášených jezdců omluvilo. Nakonec prošly pátečními přejímkami 2 závodnice a 60 závodníků, kteří měli srdce a mokré obutí na to, závodit na této dlouhé a rychlé trati i v náročných povětrnostních podmínkách. Mezinárodní charakter závodu dodala účast čtyř německých závodníků.
Závodní program během celého víkendu provázela zima, poryvy studeného větru a dešťové přeháňky. Za těchto podmínek si největší poklonu a díky vysloužili traťoví pořadatelé, kteří obětavě po celou dobu kontrolovali dění na trati. Jezdci, tedy kromě Jiřího Šťástky na otevřeném speciálu Legr S2, byli přece jen ve svých autech schovaní, ale traťáci se schovávat nemohli. Přesto vydrželi a díky nim probíhaly závody i přes několik kolizí bez zbytečných zdržování a komplikací.
Hned obě sobotní tréninkové jízdy naznačily, že závodění o předposlední body do pořadí ve třídách i v celkovém hodnocení EDDA Cupu bude i v menším počtu startujících napínavé. Časy z tréninků naznačily, že napínavé a vyrovnané to bude tradičně na špici Saxo cupu, ve dvoulitrových produkčních autech, ve třídě nejsilnějších závodních speciálů, mezi historiky se očekával napínavý souboj mezi Porsche 911 a Audi Quattro S1E2. Dvě odpolední závodní jízdy přinesly odpověď a po sečtení časů mohly být předány poháry nejrychlejším v jednotlivých třídách. Potvrdilo se, že mezi vítězným Jiřím Kaščakem a rodinou Vaňkových to bude jiskřit, ve dvoulitrových produkčních autech Michal Nouzák s naftovou Fabií čelil Janu Spitzovi na Acuře a rychlému Cliu Jana Kovácse a Martina Jandy. V nejsilnějších závodních autech Martin Lev v produkčním Subaru Impreza na mokré trati těsně stíhal nejrychlejšího Tomáše Kučeru na speciálu Mitsubishi lancer EVO IX, který ustanovil i nový rekord zkrácené tratě. V historických autech i přes smáčenou trať, která by teoreticky měla víc vyhovovat pohonu 4x4, než silné zadokolce, v nejsilnější kategorii zvítězil Miroslav Černý na Porsche 911.
V neděli si zopakoval vítězství v N 1400 Jakub Gangur, který hned po projetí cílem spěchal z psího počasí za teplem do Středomoří, ne teda v závodní Suzuce Swift. N 1600 suveréně ovládl Martin Zelenka v Citroenu Saxo. V prořídlém poli Saxo cupu byl opět nejrychlejší J. Kaščak. Své postavení ve třídě závodních dvoulitrů potvrdil dalším vítězstvím David Černý na Pick-upu Kawasaki. V nejsilnějších závodních speciálech po ostoupení T. Kučery z technických příčin zvítězil s produkčním Subaru Impreza absolutně nejrychlejší M. Lev. V historických vozech zopakoval své vítězství ve třídě nejrychlejší historik M. Černý. Třída historiků bez rozdílu objemu hodnocených podle koeficientu patřila Petru Flosmanovi na Škodě Favorit.
I přes náročné podmínky závody proběhly bez větších komplikací, tentokrát nejvíc zmordovaný z Bečova odjížděl tým promotéra Edy Patery, když sám promotér v sobotu obrousil bok VW Scirocca o svodidla, Peugeot 205 GTI skončil s nefungující převodovkou, BMW 325 H2 projelo škarpou, a aby toho nebylo málo, tak poryv větru odnesl týmový stan, který ještě zanechal stopu na civilním vozidle. Paradoxně jediné auto, které přežilo bez úhony, byl týmový otloukánek pohárové Saxo.
Nyní už závodníky EDDA Cupu čeká o prvním říjnovém už jen závěrečný závod v Jemníkách.
Jarda Malík