20.11.2022 10:00:05 | edda | přečteno: 5349x
Jan Raichl: "Neboj, to auto vždycky nějak zastaví..."

Vzpomínka

Jan Raichl: "Neboj, to auto vždycky nějak zastaví..."

 

Vznik téhle vzpomínky urychlil soutěžní jezdec Vašek Donát, který volal z Vietnamu Honzovi Krečmanovi, že je "sakra nutné na Honzu Raichla vzpomenout, vždyť von přeci něco v české rally znamenal".

Nemá cenu vypočítávat všechny jeho úspěchy, kterých v letech 1974  - 1994 dosáhl. Pak ještě startoval až do roku 2005, ale už jen sporadicky. Bylo jich spousta, a to jak na domácích, tak i na zahraničních tratích. Nejdříve s bratrem Miroslavem a poté se spolujezdci Zuzanou Wenzlovou, Zdeňkem Peterou, Jiřím Klímou, Janem Krečmanem, Šárkou Nečadovou, Ivanem Škaloudem. V několika startech jej navigovali i Věrka Pečenková, Miloš Hůlka, Petr Čečil, Renáta Mourková, Vladimír Tichý nebo Miroslav Hanzlík. Startoval především se škodovkami, od stovky přes eresu až po favorita a felicii. Několikrát se svezl s nissany, peugeotem i silným Fordem Escort.

"Mé první vzpomínky na Honzu jsou z roku 1987 z Rallye Sachsenring. Letěli jsme na nějaké erzetě z kopce a poprvé tady zazněla Honzova oblíbená hláška: "Neboj, to auto vždycky nějak zastaví." A opravdu to fungovalo, on se mnou jako jeden z mála nikdy nepraštil. S Honzou jsme jeli poprvé taky favoritem, a to hned na sněhu na Boucles de Spa v Belgii. Nikdy nezapomenu na Honzův úporný boj na jednom sjezdu proti hřbitovní zdi, aby následně v cíli erzety nadával, který blb vymyslel učit se jet s předokolkou na sněhu. Ale jak bylo u Honzy zvykem, vše dobře dopadlo a Škodu Favorit si nakonec oblíbil. Na Honzu vzpomínají v dobrém i moji mechanici Pepa Olša, Olda Nývlt, Aleš Kmínek a Karel Matyska, kteří s ním prožili mnoho legrace," vzpomíná na spolupráci Jan Krečman.

Jan Krečman s Janem Raichlem odjel více jak deset soutěží, většinu z nich v zahraničí - v Belgii, Maďarsku, Polsku, Rakousku nebo Německu. A právě při zmiňované Rallye Sachsenring si zajeli nejlepší společný výsledek, když je porazil v absolutním pořadí pouze Milan Dolák.

Ve třech soutěžích, vždy při Rallye Bohemia, navigovala Honzu Raichla Věrka Pečenková. Dvakrát v Nissanu Micra a jednou ve felicii. A v roce 1997 dojeli s nissanem třetí ve třídě A5, což by před startem nikdo netipoval.

"Je to už dávno, co jsem naposledy jela s Honzou soutěž, ale naše přátelství vydrželo dodnes. Tedy přesně do 8. listopadu. O závodění s ním by se daly psát dlouhé články, ale to si nechám pro sebe. I když přestal závodit, nadále jsme jako diváci jezdili po soutěžích, pravidelně jsme se setkávali třeba na pražském rallysprintu. Společně jsme komentovali výkony jezdců a dávali si něco dobrého k jídlu nebo pro zahřátí. Občas se u mě zastavil na čaj, když se vracel vymrzlý z nedalekých závodů v Milovicích. Často jsme si volali. Zastavil se, když jel okolo, nebo jen tak. To, co se stalo 8. listopadu, mě moc zasáhlo. Už se nikdy nezastaví na kávičku nebo na čaj."

Nejoblíbenější soutěží Jana Raichla byla Rallye San Marino, kterou absolvoval celkem čtyřikrát, v roce 1993 dokonce s vozem Ford Escort zapůjčeným od Václava Sedmidubského. I když soutěž nakonec nedokončil, byl to pro něj silný zážitek.

Na Honzu Raichla krátce vzpomněl i další z jeho bývalých soupeřů a kamarádů, českodubský Vladimír Mužák: "Zatím smutním za Honzou Raichlem, je toho v poslední době nějak moc, jsou to šoky. Znali jsme se řadu let. Jeho krédo bylo - mít dobrý rozpis, to je pro rallye základ."

Jan Raichl sice svoji aktivní kariéru skončil v roce 2005, kdy odstartoval do své poslední soutěže. Ale na rallye nezanevřel a jako prodejce sportovních dílů a doplňků se objevoval pravidelně na soutěžích a závodech po celé ČR. Od roku 1994 měl výhradní zastoupení firmy OMP pro Českou republiku.

 

Největší úspěchy Jana Raichla (výběr):

3. místo při Rallye Českým rájem Jičín 1974

3. místo při Rallye Plzeň 1977

3. místo při Rallye Teplice 1982

6. místo v celkovém pořadí M ČSSR 1982

3. místo při Rallye Příbram 1983

5. místo v celkovém pořadí M ČSSR 1983

2. místo při Rallye Sachsenring 1987

5. místo při Rallye Šumava 1989

1. absolutně při Rallye Otava 1991

3. celkově v A 1300 v M ČR 1993

Trojnásobný vítěz prestižního závodu automobilů na dlouhé ploché dráze v Mariánských Lázních

 

Foto: Jiří Rohlena, Bořivoj Chaloupka, archiv Jana Krečmana, Věrky Pečenkové a autora

 

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007