ZAV EDDA CUP, Bečov n. T.-Krásno, 16.-17.9. 2023, komentář
Předposlední letošní závod nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup se uskutečnil na trati z Bečova nad Teplou do Krásna. Po dvouleté přestávce se vloni promotérovi Edovi Paterovi podařilo projít složitým povolovacím procesem a získat potřebná povolení pro náš tradiční a velmi oblíbený kopec, byť za cenu kompromisního zkrácení trati o 300 metrů, i tak ale zůstalo ještě 4 300 metrů kvalitního asfaltového povrchu k dispozici.
Bohudík meteorologická předpověď pro závodní víkend byla letos příznivá, což byla po loňské sibérii skvělá zpráva. Nakonec se na podniku prezentovalo 85 závodníků a závodnic. Mezinárodní charakter závodu dodala účast pětice německých závodníků.
Hned obě sobotní tréninkové jízdy naznačily, že závodění o předposlední body do pořadí ve třídách i v celkovém hodnocení EDDA Cupu bude velmi napínavé. Časy z tréninků naznačily, že dramatické a vyrovnané to bude letos tradičně v N1400, ve dvoulitrových produkčních autech, ve třídě nejsilnějších závodních speciálů, mezi historiky se očekával souboj mezi Porsche 911 a Audi Quattro S1E2. Dvě odpolední závodní jízdy přinesly odpověď a po sečtení časů mohly být předány poháry nejrychlejším v jednotlivých třídách. V nejsilnějších závodních autech se sešla výborná konkurence, poprvé jsme viděli v Edda Cupu Ford Fiesta Proto, překvapivě dorazil i Karel Trojan se skvěle připravenou Fábií R5, Martin Lev v produkčním Subaru Impreza se také nenechal zahanbit, nejrychlejší ovšem byl Tomáš Kučera na speciálu Mitsubishi Lancer EVO IX, který bojoval o nový rekord na zkrácené trati. A to s vítězem dvoukolových speciálů Miroslavem Černým na Porsche 911 GT2. V historických autech byl nucen v sobotu odstavit své Porsche 911 Miroslav Černý a vítězem se tak stal Eda Patera na VW Scirocco a v neděli Jiří Figl na Audi. Velmi pěkné souboje probíhaly ve třídě H1300, kde se sympaticky prezentoval host seriálu Kurt Kunz na pečlivě připravené Š130RS. Vítězství ovšem bral matador Luboš Krameš.
Skupina novějších historiků H2 bez rozdílu objemu hodnocených podle koeficientu patřila Petru Flosmanovi na Škodě Favorit, jeho největší soupeř Petr Beran na rychlém Fordu Sierra Cosworth bohužel odstoupil již před sobotním obědem.
Velký obdiv diváků si získal Josef Čermák junior na Oselle, se kterou si začíná rozumět, nakonec z toho byl nejrychlejší čas, ovšem skupina E2 se nezapočítává do celkového hodnocení seriálu Edda CUpu a ani do oficiálních statistik rekordů.
V Dámském poháru se prezentovaly pouze tři ženy / Zuzka Horáková, Hana Vaňková a Martina Kašparová/, ale všechny podaly velmi kvalitní výkony a zaslouženě si odvezly poháry za umístění ve svých třídách.
I přes náročné podmínky na ultra rychlé trati závody proběhly bez větších komplikací, tentokrát nejvíce pořadatele potrápil únik oleje jednoho z vozů, který znamenal hodinový zásek a úklid 400m tratě, ale nakonec se vše zvládlo díky spolehlivým hasičům z místního SDH a závod byl dokončen dle harmonogramu podniku. Domníváme se, že nemůže být jezdce, kterému by se proběhlé závody nelíbily.
Nyní závodníky EDDA Cupu čeká o druhém říjnovém už jen závěrečný závod v Jemníkách.