David Černý: „Rozhodla Kdyně!“
Jednou z nejvýraznějších osobností seriálu závodů do vrchu EDDA Cup posledních let je David Černý. „Letos jsem se snažil vyhrát počtvrté v řadě absolutní pořadí, nicméně se mi to nepodařilo. Vítězem se stal můj jmenovec Míra Černý a já skončil druhý,“ začíná naše povídání pražský závodník.
Druhé místo je v dané konkurenci krásné, nicméně se nabízí otázky, proč se nepodařilo obhájit prvenství?
„Rozhodla Kdyně. Na tamním kultovním Korábu se závod jede rallyovým systémem, kdy se časy všech ostrých jízd obou dní sčítají. Mně hned v prvním sobotním tréninku prasklo kolo v převodovce. Tedy to motorkové, aby si někdo nemyslel, že mi praskla špičkově připravená a upravená převodovka od Kalmar Motorsport (úsměv). To znamenalo, že jsem musel okamžitě zapřáhnout vlek a letět do Prahy pro červeného Pick-upa. Stihl jsem však až třetí jízdu a do konce víkendu se mi již nepodařilo ztrátu dohnat. Právě tento moment rozhodl boj o konečné absolutní vítězství ve prospěch Míry Černého.“
Miroslav Černý startoval hned ve dvou kategoriích.
„Míra je výborný jezdec a obdivuji, jak dokáže krotit to červené monstrum (úsměv). Jel dvě kategorie, ale o první místo jsem bojoval právě proti tomu červenému.“
Jak hodnotíš současnou konkurenci EDDA Cupu?
„Rychlých pilotů s kvalitní technikou je zde dost. Míru jsme už jako největšího soupeře zmiňovali. Dalšími jsou určitě Tomáš Kučera s Mitsubishi, Lukáš Suchomel s Lotusem a Martin Lev se Subaru. Mimochodem můj kolega Martin už vede k motoristickému sportu své dva čtyřleté syny, dvojčata Martina a Sebíka. Zapomenout nemohu ani na ženy, kde je velmi šikovná Zuzka Horáková s Favoritem. EDDA Cup je velmi široká komunita a je tam mnoho stálých pilotů, ale i těch, startujících sporadicky. Některé ani nestačím poznat už proto, že mám během těch závodů spoustu práce ohledně sebe a svého týmu. Úpně jinde oproti všem je Pepa Čermák mladší.“
Můžeš být konkrétní?
„Pepa před sezonou pořídil úžasnou „placku“ Osella PA20S, se kterou v minulosti jezdili i borci jako Fabio Danti či Renzo Napione. Je to kultovní auto a oproti tomu „plechovému“ je to stroj z jiného světa. A obdivuji Pepíka, že má odvahu s tím letět mezi stromy.“
Tebe by to nelákalo?
„Tohle ne (smích). Možná na okruhu.“
Mezi rychlé piloty patří také promotér EDDA Cupu Eda Patera.
„Rozhodně. Eda je borec po všech stránkách. Je skvělý pilot i organizátor a obdivuji, že pro nás dokáže v dnešní „zelené“ době připravit perfektní seriál s krásnými tratěmi. A ještě bych chtěl zmínit jednoho špičkového jezdce, který bohužel už není mezi námi.“
Kterého?
„Tomáše Hanka. Byl jednou z největších ikon motoristického sportu. Jezdil třídu N/2000 a přes svůj vyšší věk a zdaleka ne ideální zdravotní stav na to všechno vždy za volantem zapomněl a všechny porazil (smích). Poslední roky jezdil vždy jen jeho domácí Benecko a tam neměl konkurenci. Jemu bych se chtěl poklonit.“
Někteří dlouholetí účastníci EDDA Cupu, Tomáš Arnošt, Lukáš Kubíček a Tomáš Omelka, přestoupili do rally. Tebe to neláká?
„Na to nejsou finance, takže o tom ani nepřemýšlím. Každopádně všem třem fandím, sleduji jejich počínání a držím jim palce. Jsem rád, že se coby odchovanci EDDA Cupu prosazují i na této úrovni. Velkou osobností je určitě Ďolík (Roman Linhart), navigátor Lukáše Kubíčka. Ten dlouhé roky řediteloval závody EDDA Cupu, pro který vykonal strašně moc. Byl nekompromisní, zodpovědný a to si přenesl i do soutěží.“
Který letošní závod se ti líbil nejvíce?
„(Přemýšlí). Asi Bozkov – Cimbál. Po poruše zeleného Pick-upa jsem jel zbytek sezony s červeným, kterého připravuje Petr (Januška), na jehož autě s automobilovým motorem máme menší výkon než na mojí zelené „motorce“ s turbem. Na Cimbálu se mi však přesto podařilo zajet stejný čas, jaký jsem zde jel rok předtím se zeleným.“
S Petrem jste se o červeného Pick-upa dělili.
„Petr dojížděl vesměs na druhém místě, takže jsme mívali double a někdy jel pouze sobotní závod. Závody si především užívá a v neděli se jde často raději koukat (úsměv).“
Vedle EDDA Cupu se poslední roky účastníš i populárních Revivalů.
„To jsou vynikající akce. Prahu jsem letos jel s přítelkyní Týnou coby spolujezdkyní a naší Cortinou. V téže sestavě pojedeme nadcházející sobotu Berounku. Akce je sice tentokrát pouze jednodenní, ale nabízí zajímavé „speciálky“. Tradičně jsou tam Sedlčany, nechybí letiště v Panenském Týnci a Speedway ve Slaném. Právě plochá dráha má pro mě speciální náboj. Plochodrážní závody automobilů totiž v padesátých letech jezdil a organizoval můj praděda Zdeněk Cipra. Je mu pětadevadesát let, pořád je čilý a vždy, když vidí pravnuka na ploché dráze, je hrdý.“
Závěrem se nabízí otázka na tvé plány do nadcházející sezony.
„Především doufám, že si více užiji nové tlumiče od firmy Protlum Jindry Křístka, které fungují v mém zeleném Pick-upu skvěle, ale vzhledem k technickému poblému ve Kdyni jsem si jich dosud neužil tolik, kolik bych chtěl.“
Vlastimil Resl
Foto: Robert Balcar