Historie závodů do vrchu v Katovicích / dříve bývalo zvykem pojmenovávat kopce dle pořádajícího AMK. Trať je z obce Makarov do Kraselova/. Tip na tuto trať nám dal Václav Sova.
Automotoklub Katovice patřil v v minulosti mezi velice agilní organizace v pořádání motoristických podniků. Velkou podporu měli autoklubáci v místním JZD. Vedle branně orientačních soutěží (BOAS) připravili jeho členové v čele s Miluší a Jindřichem Kadulovými, Radoslavem Podskalským a dalšími několik ročníků závodu motokár ulicemi obce, silničních závodů motocyklů nazvaný Strakonický trojúhelník, autokros a v neposlední řadě i automobilovou Rallye Otava (uskutečnilo se sedm ročníků), která byla v letech 1993 a 1994 součástí Mistrovství České republiky a mezi její absolutní vítěze se zapsali i Ital Pier Georgio Deila, Jiří Bistiak st. nebo Václav Sedmidubský.
S nadšením připravované soutěže jsem se zúčastnil v roce 1993 jako spolujezdec a předtím dvakrát jako divák a vím, že mě fascinovalo třeba úpéčko v parku uprostřed obce, vyhlašování výsledků v místním kulturním domě i samozřejmě velice náročné erzety vedoucí úzkými silničkami téměř „zapomenutých“ obcí.
Automotoklub Katovice však připravil také závody automobilů do vrchu, a to celkem čtyřikrát. Závodilo se na trati u Makarova dlouhé 2150 metrů. Vždy jako oblastní závod skupiny A. Poprvé se zde jelo v roce 1974. Ze vzpomínky jezdců jsem zjistil, že druhé místo ve třídě A2 1000 vybojoval Vlastimil Josef z AMK Bytex Vratislavice s vozem Škoda 100, který byl i třetí absolutně. A to startovalo 102 jezdců. Závody se na této trati konaly i v letech 1975 a 1976 (9. května). Divákem tří ročníků byl i pravidelný účastník revivalů Jiří Uhlík: „Když se po letech dívám na své amatérské fotografie, nechci uvěřit svým očím. Diváci na hraně silnice, posedaní u příkopů. Pamatuji si, jak třeba těsně vedle nás přistála v příkopě škodovka. Jestli jsme si v té době neuvědomovali to nebezpečí? V porovnání s dneškem, nemyslytelné.“
V následujícím roce se organizátorům přihlásilo téměř devadesát jezdců v čele s Milanem Dolákem, Jaroslavem Vorlem, Jaroslavem Endrychem, Václavem Šlajchrtem, Miroslavem Šrachtou a na trať s krásným „esíčkem“ se vydaly vedle klasických vozů i formule. Bohužel tento ročník byl poslední. Před závody totiž došlo k nešťastnému střetu „trénujícího“ závodníka na neuzavřené trati s motorkářem, který při havárii zahynul.
Pavel Vydra
Foto: Petr Blaha