ZAV EDDA Cup, Makarov –Kraselov, 8.5. 2021, komentář
Konečně se po několika změnách, odsouvání a přesunech v původním kalendáři podařilo uspořádat první závod EDDA Cupu sezóny 2021.
Samotnému závodu předcházel složitý proces získání povolení od Ministerstva zdravotnictví. Po, nutno zdůraznit naprosto korektním, jednání s Národní sportovní agenturou, když organizátoři pochopili podmínky a dokázali, že splňují požadavky nutné k udělení výjimky pro pořádání hromadné sportovní akce, přišel nakonec od NSA souhlas a po něm ministerské povolení s přesně stanovenými podmínkami konání podniku. Celý proces přece jen trval nějakou dobu a tak definitivní souhlas obdržel promotér jen pár dní před závodem.
I za těch pár zbývajících dní se ale podařilo zajistit pořádání z personálního hlediska, i když tentokrát shánění pomocníků ztěžoval fakt, že o víkendu se v regionu jela i Rally Šumava/Vltava rally. Organizační tým tak přišel o velkou osobnost, místního matadora Stanislava Taliána, který měl velký vliv v přípravném procesu před závodem, ale o závodním víkendu byl vytížen činností na rallye, ke které má přece jen jako dlouholetý úspěšný soutěžák přece jen blíž. Naopak pořadatelský tým posílil zdíkovský klan Sovů, kteří dvěma revivalovými auty pendlovali na trase mezi cílem a depem a bezpečně eskortovali závodní stroje k přípravě na další start. Toto byla zvláštnost makarovského závodu, že se závodní auta nevracela do depa po trati a tak bez svozových přestávek měl závod hladší průběh a jezdci delší čas na přípravu mezi jízdami.
Depo bylo umístěno v uzavřeném zemědělském areálu v Pracejovicích, čímž byla splněna i jedna z protiepidemických podmínek. Tam se v pátek začali sjíždět účastnické týmy, na příjezdu odevzdávali čestná prohlášení za každého člena týmu a předkládali potvrzení o negativním PCR testu. Nakonec přejímkami prošlo 73 závodníků, včetně pěti účastnic dámského poháru.
Sobotní závodní program začal tradičně rozpravou, hned po ní, když vedoucí traťových pořadatelů Jan Ejem definitivně potvrdil zabezpečení tratě, se první jezdci vydali do první tréninkové jízdy. Pro všechny, s jedinou výjimkou, to zde byla premiéra. Tou výjimkou byl Ivo Král, který zde závodil již v sedmdesátých letech na počátku své dlouhé a úspěšné závodnické kariéry. Učení se nové tratě se v průběhu tréninku neobešlo bez kolizí, naštěstí všechny kolize skončily bez zranění, dále několik jezdců nedokončilo svou jízdu kvůli technické závadě, jedno kuriosní odstoupení v druhé závodní jízdě zavinil nedostatek benzínu, kdy jeden jezdec po slibném umístění v první závodní jízdě prokalkuloval s úsporou hmotnosti minimálním dotankováním.
Samotné závodní jízdy probíhaly ve stejném rytmu jako tréninky a tak už krátce po čtvrté hodině odpolední mohl být závod ukončen a vyvěšeny celkové výsledky. Slavnostní ceremoniál předávání poháru se bohužel nemohl konat, jezdci si mohli pouze rozebrat poháry pro tři nejlepší v každé vypsané třídě.
Premiérový start v Makarově se i ve složité době organizačně povedl, trať u závodníků většinově sklidila pochvalu, takže doufejme v založení nové tradice a příští rok už snad v normálních podmínkách se sejde ještě větší účast už na dvoudenním podniku.
Z výkonů na trati lze vyzdvihnout souboj o vítězství ve třídě E 2WD +2000, kde Lukáš Suchomel na Lotusu Elise a Martin Winkler s Nissanem 200 SX zajeli v součtu na setinu stejný čas, podle regulí EDDA Cupu se vítězem stal L. Suchomel, který zajel absolutně nejrychlejší čas. Ve sloučené třídě nejsilnějších aut po souboji s Ctiborem Černým zvítězil Tomáš Kučera na Mitsubishi Lancer EVO IX, s nejrychlejším produkčním autem obsadil Martin Lev třetí místo. V kategorii produkčních aut byl nejzajímavější a nejnapínavější boj ve třídě N 1400, kde zvítězil zaslouženě Jakub Gangur na Suzuki Swift s půlsekundovým náskokem na pronásledovatele Lukáše Cvejna a Ladislava Rosičku. Kategorii historiků opanoval vítěz dvoulitrové třídy Eda Patera na VW Scirocco. V Saxo cupu potvrdil roli favorita vítězstvím Tomáš Arnošt a dámský pohár získala po vítězství ve třídě E 1400 Zuzka Horáková.
Jarda Malík