Představujeme - BMW M3-E30
Psal se rok 1987 a světlo světa spatřilo,nebál bych se říci,asi největší ikona sportovních vozů
se zadním náhonem BMW M3,s interním E30.
Tento vůz představoval v té době vrchol techniky převodené ze závodních okruhů do běžného
provozu.Byl to potomek a pokračovatel velmi úspěšného modelu 2002 ti a tii,a Turbo,protože modelová řada E21 žádný takový model neměla(když samozřejmě nepočítám úpravy jako Alpina,Schnitzer,Kelleners apod.).
Poháněl ho čtyřválcový motor se 4ventily na válec s obsahem 2.3litru.Plnění motoru zajištovalo
vícebodové vstřikování a každý válec měl svou škrtící klapku.Tento motor měl dva výkony a to 195koní a 205koní.Pozdeji se obsah vyšplhal na 2.5 litru u limitované serie Sport Evolution a 215konmi výkonu.
Pro tento model byla vyvynuta převodovka Getrag,jejíž zvlaštností bylo řazení 1.rychlostního
stupně k sobě a dozadu.Toto řešení pochází ze zkušeností závodního oddělení BMW MOTORSPORT protože na okruhu se pak řadí ostatní rychlosti v klasickém ,,háčku“a jednička
je jen na rozjezd.
Tento model se stal dlouho neporazitelným v Německém DTM.Výkon tohoto speciálu se
pohyboval kolem 380koní při 9500ot/min!
Hlavním rivalem jak na závodních drahách tak i v běžném provozu byl vůz Mercedes Benz
190 E 2.3 16 s výkonem 170koní a později verze 2.5 16 a 2.5 16 EVO1a2 s 235konmi pod kapotou.
Stal se legendou a pro skalní příznivce jedinou pravou ,,emtrojkou“.
Rosička ml.