Když jsme si přišli povídat s automobilovým závodníkem Karlem Patočkou k němu domů, bylo to tam jako v síni slávy proslulého fotbalového klubu. Prostorné vitríny má plné pohárů a dalších ocenění za nesčetná umístění na stupních vítězů. Nejinak tomu bylo i letošním roce.
Podle výsledků to vypadá, že musíte být s výsledky letošní sezóny závodů automobilů do vrchu maximálně spokojený.
Je fakt, že jsem se po roční pauze opět stal vítězem v Mistrovství ČR v automobilových závodech do vrchu ve třídě M 1600, které říkáme volná formule. Ze dvanácti odjetých závodů, byla plná polovina vítězných. Dále jsem přidal ještě tři druhá a jedno třetí místo.
V dosažení ještě lepších výsledků mi zabránily dvě závažné technické poruchy motoru.
Jsem ale rád, že po druhé příčce v minulém roce se mi podařilo navázat na jeden z největších úspěchů z roku 2005, kdy zůstali všichni soupeři z této divize za mnou dokonce ve 12 ti závodech.
Díky jakému vozu dosahujete těchto úspěchů?
Jezdím na upravené Škodě Felicii Pick-Up, která od doby pohárových závodů prošla dlouhou řadou úprav. Pod kapotou se v současné době skrývá motor o objemu 1600 ccm ,se šestnácti ventilovou hlavou válců, řízen plně elektronickým managementem a to vše je postaveno z komponentů koncernu VW. Motor pracuje ve spolupráci se šestistupňovou převodovkou,rovněž z koncernu VW. Výkon motoru je naladěn na 205 koní při 9000 ot./min. a krouticí moment má hodnotu 177 Nm při 6000 ot/min.Omezovač otáček motoru je nastaven na hranici 9200 ot./min.
O tom, že nejde o běžný motor, svědčí jeho cena, která se pohybuje kolem 400 000 Kč.
Který závod byl letos pro vás nejnáročnější a jaké tratě vám nejlépe sedí?
Určitě to bylo ve Vsetíně, kde mne jeden ze soupeřů pořádně proháněl a celou dobu mi obrazně dýchal na záda. Vždyť konečný rozdíl v cíli činil necelou sekundu. Přitom kopec, kde jsem jel průměrnou rychlosti kolem 120 km/hod, měřil 3,8 km.
Je ale pravdou, že mám raději delší tratě. Tou nejoblíbenější je zcela jistě slavná trať Ecce Homo ve Šternberku, kde je cíl od startu vzdálen 7800 m. Jde o vůbec nejdelší závod do vrchu v Česku.
Jezdíte v uvozovkách pouze mezinárodní mistrovství ČR. Nechtěl byste si zkusit také evropský šampionát?
Samozřejmě,že znám atmosféru a příchuť evropských tratí,ale závodění do vrchu není nijak levná záležitost. Můj roční rozpočet činí kolem 700 000 Kč a to v případě, že se nic závažného nestane. A to můj mechanik Rudolf Záveský se mnou jezdí jen tak, zadarmo. Tuto činnost bere jako koníčka. Mistrovství Evropy by mne stálo minimálně o 600 000 Kč víc a také je časově podstatně náročnější. V minulosti jsem si to všechno užil, když jsem čtyři sezóny jezdil závody tahačů.
Znamená to, že bez sponzorů nejde závodit ani na domácí půdě?
To určitě ne. Proto jsem nyní vděčný také společnosti Auto Kelly, která přispěla letos poprvé do našeho rozpočtu jako jeden z menších sponzorů. Já se ji za to odměňuji tím, že mám její logo umístěné jak na vítězném závodním voze, tak na autobusu, kterým závodní stroj přepravuji na místo konání závodu. V příštím roce, kdy chci letošní prvenství obhájit, bych moc rád naši vzájemnou spolupráci dál rozšířil.
Chronologie závodění Karla Patočky:
1981 – začíná závodit do vrchu v kategorii N 1300 se Škodou 120 LS (obsazuje „bednu“ hned ve třech závodech a jeden ze závodů dokonce vyhrává)
1982 – přechází do třídy s větším počtem povolených úprav - A 1300,stále se stodvacítkou
1985 – k závodům do vrchu přibyly závody na okruzích
1986 – přesedlá do Š 130 L,rovněž v úpravě „A“
1990 - volí Ladu Samaru,opět v „áčku“
1991 – 4 bojuje v Evropském poháru tahačů (3 roky s vozem Liaz) (mj. 1. místo v belgickém Zolderu,třetí místo na okruhu Paul Ricard ve Francii, po prvním roce zařazen do reprezentace ČR. a zaznamenal mnoho dalších významných úspěchů)
1995 –2002 - jezdí z pohárovým vozem Škoda Felicia pick - up závody na okruzích i do vrchu. V r. 97 – 99 je vyhlášen nejlepším jednotlivcem v těchto pohárových závodech.
2002 – 2003 ke svým pohárovým závodům přidává několik závodů M.E. se závodní technologií BMW. V německém Trieru vítězí ve třídě SP a ve Valleca Monice v Itálii také.Potom došly finance.
od 2003 – specializuje se na automobilové závody do vrchu v rámci Mistrovství ČR s vozem Škoda Felicia pick-up ve třídě M – 1600. (v této době čtyřikrát ve třídě zvítězil a jednou byl druhý)
2006 vůz prošel kompletní přestavbou,včetně nových agregátů a od této doby vozu říkáme
Škoda VW CADDY 1.6 16V.