PŘEDSTAVUJEME
FORD ESCORT RS COSWORTH
V roce 1992 se začala psát éra jednoho z nejlepších vozů značky Ford v celé historii.
V té době již běžela výroba typu Escort RS(rally sport)2000 ale tento poháněl pouze
atmosférický dvoulitr se 110 kilowaty výkonu na přední kola.
Karoserie byla rozšířena o cca 7cm na každé straně ,přibylo také mohutné křídlo na
třetích dveřích a také výdechy na kapotě motoru.
Motor o obsahu 1998cm3 byl ,,dopován“turbodmychadlem Garret T23 a v seriovém
provedení dával 162kw při 6000ot/min,kroutící moment vrcholil 320Nm při 4200ot/min.
Pohon na všechna kola byl veden přes 5st.manuál
Pozdeji byla uvedena limitovana serie Motorsport s 220kilowaty.
Tento model znamenal obrovský boom ve všech odvětvích světového motorsportu.
Ve světě rally jezdily snad všechny hvězdy co známe!
Dle mého názoru se nejvíce zapsal do paměti francouz Delecour.
Na Evropských kopcích dosáhl Escort Cosworth úplné dokonalosti, co se týká vyladění
jako celku.Ve skupině N dlouhou dobu kraloval Josef Kopecký ,který také s tímto vozem
získal titul mistra evropy a stále(?) snad drží rekord skupiny N na Ecce Homu.Tehdy se ovšem
jelo bez restriktoru.Nevím jestli ho někdo tento rok překonal.
Dalšími jezdci byli např.V.Doubek,Ant.Charouz,P.Vojáček,P.Jureńa,E.Patera a mnoho dalších.
Ve skupině A nemůžu nevzpomenout fenomenálního Jardu Malého.
Po ukončení homologace byli představeny mnohé deriváty tohoto typu.Asi největší zásluhu
na tom má Gunter Gabat,který stále provozuje team na evropských kopcích
Výkon jím vyladěného Escorta ve sk.H nebo chcete-li E1 se blíží 700koním a používá 7st.převodovku!
Tento vůz se stal legendou a věřím že se v podobě nového Focusu vrátí na tratě ve stejné formě
jako jeho starší bratr.
V našem seriálu pojedou minimálně dva vozy Cosworth. S jedním pojede u týmu E. Patery, Jiří Kohoutek, tento vůz, je bývalé špičkové auto sk. N po Janu Trajboldovi postavené u Charouz Motorsport. S druhým pojede bývalý úspěšný soutěžák Pavel Šofr
Ladislav Rosička