Máme za sebou druhý závod seriálu Českého mistrovství ZAV, který se tentokrát konal na území hlavního města. Na trať mezi Zbraslaví, kolébkou automobilových závodů v Čechách, a Točnou jsme zavítali již potřetí. Bohužel povrch části tratě stále trpí těžkým provozem způsobeným výstavbou pražského okruhu. Jestliže na závodníky čekala řidičsky náročná trať, pořadatelé v čele s ředitelem závodu Romanem Linhartem se připravovali na logisticky nejnáročnější závod sezóny. Naštěstí nevěděli dopředu, co je čeká, v opačném případě by buď utekli někam hodně daleko, nebo Edův rozpočet utratili za prášky na hlavu.
Na páteční rozpravě kromě obvyklých bezpečnostních a organizačních informací se jezdcům dostalo i výzvy promotéra, aby si jezdci uvědomili náročnost tratě, ještě znásobenou očekávaným raním chladem a prosby, aby opravdu nepřeceňovali své schopnosti, hlavně aby první trénink nehonili čas, ale snažili se hlavně o ideální stopu. Jak se v sobotu ukázalo, kdyby Eda házel na zeď luštěninu, vyšlo by to nastejno.
Páteční technickou a administrativní přejímkou nakonec své závodní stroje provezlo 119 jezdců. Někteří ještě na místě dolaďovali poslední detaily, ti zodpovědnější, nebo šťastnější měli své vozy připraveny již z domova.
V sobotu ráno se ke svozu k první tréninkové jízdě připravili jako první jezdci sériových vozů. První trénink se jel bez oficiálního měření času, jezdci byli vyzváni k opatrné jízdě, a přesto začala kalvárie, která bohužel vydržela až do večera, do ukončení závodů. Jen v prvním tréninku bylo osm kolizí, jeden vůz Saxo cupu je po nárazu do stromu na odpis. Nejhůře dopadl řidič Hondy Civic kategorie E1, který hned v první(!!!) zatáčce ránou do nemovitosti Hondu zrohlíkovatěl a Pražákovi zboural sloupek a vrata. Rána to byla velká a tak byl jezdec převezen do nemocnice na pozorování, ale už na vyhlašování výsledků jsme měli zprávu, že bude zdráv. Jan Souček sice svůj Focus poškodil, ale podařilo se mu jej do startu první závodní jízdy opravit. To se, bohužel, nepovedlo Petru Bořkemu, kterému oprava nádherné historické Škody 200 RS bude trvat asi poněkud déle, ale všichni věříme, že se Petr se svou krasavicí u nás na startu objeví co nejdříve. Ani druhá tréninková jízda nepřinesla zklidnění, její průběh byl neustále přerušován kvůli menším, či větším kolizím. Přesto se do oběda podařilo tréninky dokončit.
První závodní jízda tak mohla jen se zanedbatelným zpožděním proti oficiálnímu rozvrhu odstartovat. Mysleli jsme si, že po tak velkém počtu havárií v tréninku se již všichni ti, kteří v sobotu měli havarovat vyeliminovali a vlastní závod už proběhne víceméně v klidu. Nestalo se tak. Bohužel zlý sen pokračoval. Své vozy ještě dokázali rozbít Roman Hovorka a Michal Slováček. Při sundávání bavoráka Michala Skalického ze svodidel vytekla na trať kompletní náplň chladícího systému. Diváci se asi nenudili, spíš nevycházeli z údivu, ale čas neúprosně ubíhal a program se stále více natahoval. V závěru prvního svozu druhé závodní jízdy dal, po nezvládnutí šikany, paradoxně se snad nejslabším vozem startovního pole Škodou 110, největší ránu Luboš Skalický. Protože jezdec potřeboval transport do nemocnice a sanitka by se nestačila včas vrátit, musely být závody ukončeny a výsledky vyhlášeny za čas z první závodní jízdy.
Slavnostního předávání pohárů se zúčastnil také starosta Prahy 12 Petr Hána, fanoušek našich závodů, a senátor Tomáš Grulich, kteří předávali vítězům tříd poháry. Závody na Točné tedy máme za sebou. Nyní se všichni těšíme do Hronova, kde pro nás všechny chystají závod Petr Tolárek a Vláďa Novák.
Hodnocení tříd
SE 1400
Zřejmě nejlépe připravenou Suzukou disponují v rodině Sukových. První místo s ní vybojoval před svým otcem Vlastimil Suk jr., zároveň mu patří i první místo v poháru juniorů. Třetí místo, těsně o dvě setiny sekundy před Petrem Tolárkem, uhájil Jakub Mészáros. Na start se postavilo 16 závodníku, mezi nimi i dva na pozornost budícím Trabantu, a všichni dojeli do cíle.
SE 1600
Jeden z mála, komu nevadilo předčasné ukončení závodu byl Petr Crhák. Po první jízdě první o čtyři desetiny, ve druhé se svým Saxem havaroval, ale po jejím nezapočítávání na nejvyšším stupínku zůstal. Druhý skončil tedy Antonín Široký, kterému by jinak vítězství patřilo, před Františkem Kouřimským, oba startovali s Peugeotem 106. V této třídě se zvlášť vyhlašuje Saxo cup. Ten se stal kořistí Aleše Hodouše, za ním druhý skončil oblíbený Roman Skamene. V této třídě startovala vítězka Dámského poháru ing. Eva Kleintová.
SE 2000
Velká a napínavá bitva o stupně vítězů strhla pozornost všech. Ladislav Klokočka ukázal, kdo je na Točné pánem a na domácí trati, kde před dvěma roky prožil svou nesmělou závodní premiéru, zvítězil. I když za svou Alfou měl těsně, jen dvě destiny, Hondu Martina Čábely. Na třetí místo se na další Hondě vyhoupl Jan Semlbauer.
SE +2000
První dvě místa patřila vozům Lancer EVO IX, rychleji trať projel Jan Kvasnička před Jiřím Hákem. Nejrychlejší Subaru patřilo třetímu Martinu Lvovi. Dalšího adepta na přední příčky Martina Moravce vůbec na start nepustilo prasklé horní uložení tlumiče.
E1 1400
Radim Mach rychle na Most zapomněl a jasně skoro o deset sekund zvítězil. Druhý skončil hezky jedoucí Jiří Krob s Peugeotem, třetí skončil na Felicii jedoucí Petr Zátko. Na čtvrtém místě dojel Michal Šmíd s pěknou Škodou 130 RS, ovšem s neoriginálním motorem.
E1 1600
Poněkud nešťastně a ne vlastní vinou přišel Petr Krejza o celkem velkou naději a možnost bojovat o vítězství. V závodní jízdě jej zbrzdilo dojetí pomalejšího vozu, pořadatelé jej okamžitě poslali do opravné jízdy, v té mu došel benzín a vzhledem k předčasnému ukončení programu už Petr další šanci k reparátu nedostal. I přes ono zpomalení vybojoval Petr Krejza na Hondě druhé místo za vítězným Radkem Chamolou. Třetí dojel Luboš Čadek na škodováckém Pick-upu.
E1 2000
Dvoulitrové závodní vozy opanoval Petr Mužík na Renaultu Clio. Za ním skončil se starším a rallyovým Cliem zbraslavský střelec Josef Čermák. Pohár za třetí místo ve třídě a vítězství v poháru Diesel si ve své Fabii odvezl Tomáš Zelenka.
E1 +2000
Absolutně nejrychlejší a jediný kdo se na 3 600 m dlouhé trati dokázal dostat pod dvě minuty, byl Eda Patera na Subaru Impreza. Druhé místo vybojoval velmi dravým výkonem David Nešpor na Mitsubishi Lancer EVO IX. Další Lancer na stupních vítězů patřil rallymanovi Martinu Kožmínovi. Těsně pod stupni vítězů skončil Jan Vávra s naftovou Fabií 4x4. Zajímavostí ve třídě byl Favorit René Kramáře s oturbovaným motorem.
H 1300
Škodu 130 LR v barvách legendárního Barum týmu pilotoval Petr Kolář jr. Tak dobře, že skončil na nejvyšším stupínku. Stejný typ vozu, tentokrát v barvách továrního týmu AZNP dovedl na druhé místo Josef Srnský jr. Běloskvoucí Škoda 130 RS na bronzovém stupínku patřila Antonínu Muzikantovi. Známá krasavice této třídy modrá Alpine A110 Tomáše Cmírala dostala konkurenci, Vladimír Vrabec přivezl překrásnou Lancii Fulvii v originálním továrním designu. Všichni se kochali a pamětníci vzpomínali, jak zrovna takovouhle viděli na Rallye Vltava se Sandro Munari za volantem.
H 1600
Historické šestnáctistovky vyhrál usměvavý Tomáš Drásta na Ladě VFTS. Druhé místo vybojoval David Patera s Citroenem Visa Gti. Jen dvě setiny za Davidem skončil Ladislav Rosička sr. S Toyotou Corolla AE 86.
H 2000
To že trať velmi vyhovovala soutěžákům potvrdilo i vítězství Jiřího Horáka na známém radotínském, soutěžním Opelu Kadet. Ten při soutěžích sice sedává ve vedlejším anatomickém sedadle, ale zřejmě vedle diktátu má čas i na pozorování svého řidiče a zdá se, že toho odkoukal hodně. Druhý skončil tradiční host na Točné, BMW Doležalových, tentokrát s mladším z rodiny za volantem. Pohár za třetí místo si odvezl další reprezentant týmu Martina Kožmína s Audi Coupe.
H +2000
V nejsilnějších historikách zvítězil Ondřej Lorenz na Audi Quattro a zároveň opanoval klasifikaci Youngtimer poháru, za ním se umístil Michal Semorád na Mercedesu 190 E, ke druhému poháru za třetí místo pro Scuderii Strašnice dovezlo BMW 325 Pavla Baumgartnera.
Jarda Malík