AUDI QUATTRO
Audi na počátku 80.let moc lidí v motoristickém sportu neznalo. Tento vůz změnil tvář rallye navždy. V lednu roku 1981 se Audi poprvé představilo na mezinárodní scéně na rakouské rallye a pár Wittmann- Nestinger proměnil premieru Quattra ve vítězství. Audi Quattro vzbuzovalo pozornost i v sériovém provedení, kromě náhonu na všechny kola v autě najdete pětiválec o objemu 2,1litru s turbodmychadlem a intercoolerem, výkon v základní verzi 200 koní dával vozu zrychlení z nuly na sto za 7s s doprovodem nezapomenutelného brutálního zvuku pětiválce.
Audi chtělo vůz co nejvíc přiblížit konečným zákazníkům a to nebylo vůbec těžké, představilo vůz v šampionátu rallye, kde se měl ukázat potencial auta na tratích s různými povrchy a při teplotách vzduchu od bodu mrazu až skoro po bod varu. Quattro systém se tak měl šanci předvést na všech terénech a v rozlišných přírodních podmínkách, ale také na tratích po celé planetě. V sezoně 1981 výkonnost Quattra a jeho rivalů, kteří se mu snažili vyrovnat učinila z rallye možná jednu z nejpřitažlivějších motoristických disciplýn na světě. Dalším závodem v historii Quattra bylo Monte Carlo v roce 1981 a jezdcem nebyl nikdo jiný, než létající fin Hannu Mikkola......rychlost v relativně velkém a těžkém Audi šokovala všechny jezdce a manažery soupeřů, zajel osm nejrychlejších časů, ovšem jen do té doby než vylétl ven a rozbil auto. Ale ve švédské rallye už zvítězil. Prozradím, že tu sezonu se audi nepovedl získat titul, takřka pro dětské nemoci vozu, ale podařilo se mu získat srdce spousty fandů. O rok později vyhrálo Audi pohár konstruktérů. V roce 1984 představilo Audi model A2 Evolution, které se vyzančovalo výrazně sníženým rozvorem kol, nižší váhou než jeho předchůdce. Právě Audi A2 zásadně prokázalo funkčnost Quattro systému.
Ke konci roku 1984 se Evo A2 ještě zkrátilo a dostalo nový motor o výkonu 400 koní a 20ventilovou technikou. S tímto vozem jel Stig Blomqvist na pobřeží slonoviny, a jel v takové obrovské formě, takže nebylo pro nikoho překvapením jeho vítězství, a tím potvrdil svůj titul. Další inovace pro sezonu 1985 byl mechanismus, který spojil funkci spojky a řadící páky. Řadící páka tak ovládala spojku a normální spojkový pedál nebyl téměř potřeba – kromě startu. V půli roku 1985 přišla na svět daleko radikálnější verze Quattra – Evolution S1, silnější motor dosahoval výkonu 500koní, aerodynamické prvky vozu neměli ve světě rallye obdoby. Skupina B, ve které toto vozidlo jezdilo, byla nabitá dalšími kvalitními značkami jako Lancia S04, mistrovský Peugeot 205 T16, Ford 200, atd., ale po sezoně 1986 byla skupina B zrušena a Audi stáhla své Quattra ze šampionatu rallye.
Vůz byl na špici, jeho motor pracoval s výkonem mezi 500 až 550 koňmi. Dnes se ze stejného motoru úpravci jako je třeba firma Dahlback Racing dokážou doslova vyždímat magických 900koní a to už je sakra rachot slyšet takovou mašinu.
Audi Quattro v civilní verzi uvidíme v ZAV Beroun 2008 mezi vozy historiků a řídit ho bude Lorenz Ondřej z teamu Auto Kožmín, který zde jel i v loňském podniku. Všem doporučuji si tento hezký kousek prohlídnout a na trati mu budeme držet palce.
Jan Zachata