V tomto čísle bude zveřejněn rozhovor s Tomášem Drástou o odebrání licence.... Část zde uvádíme.
Pracovní verze - TÉMA
Kauza Tomáš Drásta
Text: Michal Štěpanovský Foto: Profimedia.cz a archiv
Vinni, nebo ne?
Žalobu má na krku Autoklub České republiky. Podal jí jezdec Tomáš Drásta poté, co mu byla odejmuta závodnická licence.
Aby bylo pro začátek jasno. Nositelem sportovní autority pro automobilový i motocyklový sport je Autoklub České republiky (AČR). Tuto pravomoc deleguje na své organizační složky – Federaci automobilového sportu (FAS AČR) a Federaci motocyklového sportu (FMS AČR).
Když pojedete jinde, tak…
Obě národní federace mají pod kontrolou drtivou většinu závodů organizovaných v České republice a těch se mohou zúčastňovat pouze jezdci a soutěžící, kteří vlastní licenci vydanou FAS nebo FMS. V kauze bude řeč výhradně o činnosti FAS AČR.
Při startech na jiných podnicích než organizuje FAS hrozí těmto „hříšníkům“ trest. Tak jako v případě Tomáše Drásty, který se zúčastňuje seriálu Edda cup, které promotér Eduard Patera také označuje jako mistrovství ČR do vrchu. Jedná se o seriál dvanácti závodů, které nespadají pod FAS. Ten má v oficiálním mistrovství republiky v závodech do vrchu letos zapsáno pouhých pět podniků, z toho dva na Slovensku…
… a já se budu bránit!
Drásta a další účastník „ilegálního“ seriálu Josef Čermák, byli předvolán na disciplinární komisi. Výsledkem bylo odejmutí licence na jeden kalendářní rok.
Drásta si však jednání nenechal líbit a v žalobě na Autoklub ČR se domáhá, aby rozhodnutí o jeho potrestání bylo prohlášeno za nezákonné. Současně podal na Úřad pro hospodářskou soutěž (ÚHOZ) žádost o důkladné prošetření podnětu ve věci možného zneužití dominantního postavení Autoklubu ČR. A současně zaslal stížnost na Ministerstvo vnitra ČR, v němž upozorňuje na nesoulad Stanov AČR s Listinou základních práv svobod.
Možná se divíte, proč se jezdec brání, když byl potrestán za prohřešek, kterého se dopustil. Situace však není tak jednoduchá, jak se může na první pohled zdát…
„Nezpochybňuji výrok disciplinární komise, protože ta k němu dospěla na základě Stanov,kterými se musí řídit. Problém je v některých bodech Stanov Autoklubu, které rozhodně nejsou demokratické,“ tvrdí Drásta.
Monopol není přípustný
Pražský závodník má na mysli bod 2.1.5 Stanov AČR, který zakazuje jezdcům, kteří jsou majiteli licence FAS, aby startovali jinde. Na první pohled to vypadá logicky, ale…
S ohledem na již řečené takřka monopolní pořadatelské postavení v Česku totiž nemáte jinou možnost než si zaplatit licenci, jejímž majitelem však zůstává Autoklub ČR, který vám zakazuje jiné závodnické aktivity než ty, které sám organizuje. Jinými slovy vám třeba zakazuje používat závodní vůz, jehož jste vy majitelem…
„Jak mi může někdo zakazovat a přikazovat, co si dělám ve volném čase a co dělá s autem, které je mým majetkem. Zvlášť, když Autoklub a FAS tahají ze závodníků pořadatelů a soutěžících peníze za všechny možné poplatky, ale pomoci se u nich nedovoláte, spíše jen arogance a trestů,“ tvrdí Drásta.
Právníci hovoří jasně
Redakce má k dispozici právní rozbor Advokátní kanceláře Kořán a Fiřt, který se zabývá postavení Autoklubu České republiky a FAS AČR v tuzemském motoristickém sportu. Jedná se o nezávislý posudek, neboť jeho zpracovatel není žádným způsobem vázán na účastníky zde uvedené.
V uvedeném materiálu se například v bodě 3 hovoří o tom, že AČR postupuje vůči jednotlivým pořadatelům nejednotně a diskriminačně a cituje z jednoho zasedání komise rallye.
„Účast na podnicích typu Volného poháru v rallye či Rallye Cupu sice není v souladu s řády,ale prioritou FAS AČR postihovat účast zde není.“
Je zde ovšem další zajímavá formulace.
„Disciplinární komise však bude řešit každý případ účasti na závodech do vrchu, které nejsou organizovány FAS, resp. Jsou organizovány pod hlavičkou jiného automotoklubu, tedy Edda Cup a Triola Cup. Seriál Berg cup údajně s FAS spolupracuje, zde je tedy účast možná.“
Podle právního rozboru se AČR dopouští porušení Zákona o hospodářské soutěži, neboť „jako dominantní soutěžitel vyzývá a svou silou fakticky nutí své obchodní partnery (držitele licencí, zadavatele reklamy), aby neobchodovali s jinými soutěžiteli, tj., aby se neúčastnili závodů pořádaných jinými, nezávislými pořadateli, resp. Aby nezadávali reklamu ani těmto pořadatelů,ani jezdcům, kteří se účastní těchto podniků.“