V sobotu 21. srpna se pod Ještědem uskutečnil další podnik Českého mistrovství ZAV. Závod do vrchu na trati na Ještěd je velmi populární, startovní listina se naplnila již dlouho před uzávěrkou přihlášek. Nakonec se na přejímkách prezentovalo přes 120 závodníků. Závod pořádal mladý liberecký závodník Lukáš Suchomel a hned začátek sobotního programu jej a jeho spolupracovníky vystavil velké zatěžkávací zkoušce. Nakonec se mu vše podařilo zvládnout, pořadatelé se vyrovnali i s vyšší než obvyklou frekvencí autobusové dopravy, pro kterou vinou pozáplavové situace v oblasti, nebylo možné zajistit náhradní trasu. Jezdci a jejich týmy byli tedy po poněkud chaotickém začátku vystrašeni, jak se závod zvládne, ale sami se svým naprosto disciplinovaným přístupem zasloužili, že samotný závod odstartovaný ve dvě hodiny odpoledne probíhal bez sebemenší komplikace a plánovaný program byl naplněn beze zbytku. Nakonec se závod díky pořadatelům a jezdcům vydařil a doufáme, že nás Lukáš příští rok zase pozve. I diváci museli odcházet spokojeni jak s výkony závodníků, tak s dojmy ze zajímavých závodních aut.
Závod na Ještědu si připsal i jeden unikátní jev. Za celý den nedošlo k jediné kolizi. Těch pár odstoupení měly na svědomí technické problémy, jeden z pilotů Porsche 911 musel odstoupit z časových důvodů, když pospíchal domů.
Diváci tak měli možnost sledovat napínavé boje. V některých třídách se bojovalo opravdu o zlomky sekund a do posledního průjezdu cílovou fotobuňkou neměli jezdci své konečné umístění jisté. Kromě stálých účastníků seriálu se na startu objevilo i několik zajímavých hostů. Zpestřením byl start dvou porsche 911 GT 3. Bojovat o nejvyšší stupínky a nejrychlejší časy přijel i Pavel Ulman se silným BMW a jeden z nejrychlejších pilotů formulí na českých kopcích Aleš Mlejnek na formuli Opel Lotus.
Vzhledem k přírodní katastrofě, která oblast Liberecka postihla, se jezdci seriálu Českého mistrovství ZAV rozhodli vyjádřit s postiženými solidaritu a pomoci jim. Sbírka mezi jezdci vynesla 48 000 KČ, připojili se i činovníci závodu. O určení a předání daru budeme informovat.
Hodnocení tříd
SE 1400
Ze šesti startujících byl nejrychlejší Tomáš Mészáros, jeho bratr Jakub, i přes zrychlení ve druhé jízdě, získal za svůj čas pohár za třetí místo. Na druhou pozici se mezi bratrské duo vklínil Jan Packa. Všichni tři řídili Suzuki Swift.
SE 1600
Špička sériových šestnáctistovek se do sebe pustila ve velkém stylu. Po první jízdě byli první čtyři v jedné sekundě a druhá jízda dávala tušit veliký boj. Náskok z první jízdy stačil na vítězství pilotovi Hondy Civic Mojmíru Pribulovi. Druhý o třináct desetin sekundy skončil František Kouřimský na Peugeotu 106. Na stejném typu vozu zabojoval zbraslavský jezdec Antonín Široký po první jízdě čtvrtý, ve druhé jízdě nejrychlejším časem poslal dosud třetího Petra Crháka do brambor.
SE 2000
Martinu Čábelovi na Hondě Integra se tentokrát vyhnuly technické problémy a dvěma jasně nejrychlejšími časy si zajistil vítězství. Ve druhé jízdě zabojoval Michal Slováček na Nissanu Sunny a rychlým časem odsunul na třetí místo dosud druhou Alfu Romeo Ladislava Klokočky. Čvrté místo patřilo Tomáši Hankovi na opravené Hondě Acura.
SE +2000
Třída nejsilnějších sériovek přišla o horkého favorita, když se Janu Kvasničkovi na Rally Železné Hory podstatně poškodila karoserie jeho EVO devítky. O uvolněný nejvyšší stupínek se strhla velká bitva. Po první jízdě na tom byl nejlépe Martin Moravec sledovaný Jiřím Hákem, oba na Mitsubishi Lancer Evo IX. Ovšem po první jízdě třetí Viktor Kunst na šesté evoluci stejného typu ve druhé jízdě zabojoval, předvedl zrychlení o jednu a půl sekundy a oba soupeře na mladších vozech porazil. Druhý tedy o necelé čtyři desetiny skončil Martin, dalších sedm desetin za ním skončil Jirka.
E1 1400
Další vítězství si na svůj štít připsal Radim Mach na Suzuki Swift. Druhý skončil také velmi rychlý Jan Holeček na Škodě Favorit. Třetí místo zbylo na jeho syna Jana Holečka mladšího. Ten byl po první jízdě až pátý, ale v druhé jízdě se nedařilo dosud třetímu Milanu Andruchovičovi a čtvrtý Petr Horna si dokonce připsal penalizaci a tak se oba nechali mladým Holečkem přeskočit.
E1 1600
Nejrychlejším byl a vítězství získal Vítek Novotný na Škodě pick-up, těsně sledovaný stříbrným Petrem Krejzou na Hondě Civic. Dalšího Civica na třetí místo přivezl vyrovnanými časy Roman Stilec.
E1 2000
S velkým náskokem zvítězil na renaultu Clio startující Petr Mužík. Druhé místo i přes pomalejší čas ve druhé jízdě udržel Pavel Milan Černý na Hondě ITR. O třetí místo se rozpoutal velký boj. Zájem měli dva střelci. Šťastnější byl nakonec o dvě desetiny Jan Souček na Fordu Focus, čtvrtý skončil další jezdec ze Zbraslavi startující na Renaultu Clio, přece jen trochu handicapován úpravou vozu pro skupinu N v rallye.
E1 +2000
Pavel Ulman přivezl na start velmi silné, špičkově připravené BMW E36 a s tratí si poradil výtečně. Dosavadní rekord tratě Aleše Komárka dokázal zlepšit bez devíti setin o celé dvě sekundy a jasně zvítězil. Druhý skončil Eda Patera na Subaru Impreza WRC 98, který také překonal rekordní čas Aleše Komárka, ale na Pavla Ulmana nestačil. Třetí nakonec skončil Lukáš Suchomel, který po nervech s pořádáním akce se dokázal soustředit na závodní výkon a hlavně rychlým časem ve druhé jízdě odsunul svého otce Petra Suchomela na čtvrté místo. Oba se střídali Lotusu Elise.
H 1300
I o vítězství v této třídě se strhl velký boj. Po první jízdě vedl Antonín Muzikant na Škodě 130 RS před Josefem Srnským mladším na Š 130 LR. Ten ovšem v druhé jízdě zakontroval a o necelou půlsekundu svého rivala porazil, nutno dodat, že i Tonda v druhé jízdě zrychlil oproti první, na uhájení prvního místa to však nestačilo. Třetí skončil s další Škodou 130 LR Jaroslav Vosmek.
H 1600
Tomáš Drásta se vrátil s opravenou Ladou VFTS a jasně zvítězil. Druhé místo bezpečně držel Pavel Maier na Fordu Escort MK I. Další Ladu, tentokrát typ VAZ 2103, dovedl na stupně vítězů třetí Jan Sussman.
H 2000
Ivo Král po kladné zkušenosti z Bečova i tentokrát využil služeb Jana Kočiše a s jeho pomocí měnil v časové tísni poloosu, start do první jízdy stihl a tak mu nic nestálo v cestě k zisku dalšího vítězství. Zřejmě už doma na autě nic dělat nebude, Honza mu to udělá expres na místě. Druhé místo vybojoval na dalším VW Golfu nováček na startu Michal Pokorný. Třetí místo před Petrem Bořke na Škodě 200 RS vybojoval Martin Slezák na BMW 2002.
H +2000
Ani v této třídě nebyl boj o vítězství bez napětí. Po první jízdě vedl Martin Švarc na BMW 635 před Ondřejem Lorenzem na Audi Quattro. V druhé jízdě řidič šestpětatřicítky vedení neudržel a smál se o pouhých sedmnáct setin sekundy pilot audiny. Třetí skončil Václav Koreš na BMW E 30.
E2 2000
V tomto závodě byla vypsána i kategorie dvoulitrových formulí. Aleš Mlejnek na formuli Opel Lotus předvedl standardně špičkový výkon, zvlášť jeho čas z první jízdy 1:34,896 zaslouží poklonu. Druhý na startu se objevil Jaroslav Buchar, který, ovšem se slabší formulí Ford, také předváděl hezký sport.
Jarda Malík