aktualizováno | 26.04.2023 13:55:06 | edda | přečteno: 3073x
Rallye Prague Revival 21-23.4.2023, komentář

XII.Rallye Praha Revival , 21.-23. dubna 2023

 

Již dvanáctý ročník mezinárodní sportovně-společenské akce Rallye Praha Revival proběhl o minulém víkendu. 160 posádek v historických závodních a sportovních autech se sjelo z celé Evropy do Prahy, aby po si po tři dny užívaly zábavu a snažily se o co nejlepší výsledek při zdolávání skoro 800 kilometrové trasy podle revivalových regulí. Revival je určený pro bývalé závodníky všech motoristických disciplín a pro příznivce historických a sportovních automobilů. Celý revival se odehrával podle osvědčeného formátu, který vymyslel a do života uvedl promotér automobilových závodů a revivalů Eda Patera. Jedinou změnou a novinkou v letošním roce byla lokace akce, poprvé účastníky Rallye Praha Revival zavedl itinerář až do Českých Budějovic a projeli se po silničkách jižních Čech.

 Soustředění všech posádek před startem a přejímky proběhly v pátek ráno v Radotíně v Kart-centru, kde před polednem všichni obdrželi itineráře a pomalu vyrazili do centra Prahy na Náměstí J. Palacha, aby v pravé poledne od Rudolfina odstartoval jako první autentický „dakarský“ kamion LIAZ s Tomášem Pourem a Jiřím Poršem. Za nimi už startovala s číslem 1 slovenská posádka Jozef „Dodo“ Studenič – Vlado Lieskovec na historické Škodě 1000 MB. U posádky st.č.2 vystřídal za volantem Audi Quattro Sport svého dědu Josefa Kukelku, kterému zdravotní důvody účast zhatily, vnuk Lukáš Krupička, který zatím revivaly znal jen z pozice řidiče doprovodné dodávky a mechanika, kromě auta Lukáš zdědil i legendu mezi spolujezdci Pavla Ryšánka. Za nimi se v minutových intervalech do stále houstnoucího pražského provozu za velkého zájmu přihlížejících fanoušků i náhodných kolemjdoucích vydávaly střídavě legendy našeho motoristického sportu a bývalí závodníci, kterým je vyhrazen začátek startovní listiny a zahraniční posádky, tentokrát asi z tuctu zemí od Norska po Itálii, od Francie po Ukrajinu. Nejsilnější zahraniční účast byla tradičně z Polska v čele s Grzegorzem Baranem a Slawomirem Wójcikem na Mercedesu 280 CE.  Prvních několik stovek metrů a semafory řízenou křižovatku jim pomáhaly zdolat i žluté asistenční vozy ÚAMKu. Od Rudolfina revivalisty zavedl itinerář do Velké Chuchle, kde se na parkovišti dostihového závodiště odehrál tradiční prolog. Z prologu se auta vrátila do Kart-centra, kde čekala na start do první večerní etapy. Ta vedla okolím Prahy přes tajnou průjezdní kontrolu v Mnichovicích před největším dealerstvím Citroenu u nás firmou Auto Babiš a Show Section na trati závodu do vrchu Komořany – Točná až do cíle na Staré Živohošti.

 V sobotu ráno se revivalisté před devátou začali podle startovních čísel řadit k druhé etapě. Čekala je pořádná porce kilometrů, sedm Show Section a deset hodin za volantem a tripmasterem. První Show Ssection se uskutečnila na ralykrosové trati v sedlčanské kotlině. Pak následoval navigační úsek do Bechyně, kde na bývalém vojenském letišti mezi hangáry byla namotaná Show Section, která se za sobotu jela celkem třikrát. Po Bechyni už čekaly České Budějovice se Show Section na Výstavišti, odkud již vyhládlé posádky zamířily do Holašovic, pyšnící se zápisem na seznamu UNESCO, kde ve Špýcharu u Vojty poobědvaly a po krátkém odpočinku vyrazily na druhou část sobotní etapy. V přestávce musely ještě posádky dotankovat své vozy, nejbližší benzínky byly v Křemži a v Netolicích, paní čerpadlářka v Kremži musela po náletu pomalovaných očíslovaných aut zavřít, protože jí vyprodala všechen  benzín. Po odjezdu z Holašovic se ještě posádky dvakrát podívaly do Bechyně, znovu na Výstaviště v Budějovicích a před cílem opět na Staré Živohošti je ještě jednou čekaly Sedlčany. Tentokrát Sedlčany potvrdily svou náročnost i tím, že v pověstné zatáčce „u střelnice“ skončil s rozbitým předkem Renault 5 GTE. Ještě pár dalších aut si ze Sedlčan odvezlo šrámy a na oplátku nechaly na místě střepy ze světlometů. Tím byl vyčerpán sobotní sportovní program a po večeři se již mohli všichni věnovat společenské náplni revivalu. Zábava se rychle rozproudila i při stálém kontrolování tabule, kde se objevovaly průběžné výsledky, jak se je dařilo zpracovávat a vydávat. I po náročném dni měli účastníci ještě dost energie na rozebírání zážitků z dosavadního průběhu revivalu i vzpomínání na svá závodnická léta. Jen vědomí ranního startu nakonec všechny zahnalo do postelí.

 V neděli už všechny čekal jen kratší program, dva průjezdy ralykrosové trati, tentokrát proti sobotě v opačném směru, proložené navigační etapou po Sedlčansku, pro kterou se podařilo najít i nové úseky a vesměs si jí všichni pochvalovali, že i při dodržování pravidel byl jízdní čas stanoven tak, že nabízela hezké svezení. Ze Sedlčan už posádky zamířily do cíle v Radotíně, kde po spočítání všech bodů, které se posádkám podařilo během tří dnů nashromáždit, byli vyhlášeni nejlepší v deseti vypsaných třídách, poháry dostaly i ve zvláštní klasifikaci české a zahraniční legendy motosportu.

 Po vyvěšení definitivních výsledků se potvrdilo to, co se ukazovalo během tří dnů od startu. Třeba fantastický výkon polské posádky Wojciech Bialowas – Michal Sykorał na VW Golf, kteří jako nováčci dokázali vyhrát svou nabitou třídu a celkově obsadili čtvrté místo! Hezký dojem zanechala i ukrajinská posádka Jurij Bombandorov – Alexandr Medvedčenko na VAZu 2013, revival se jim líbil, A. Medvedčenka velmi potěšilo setkání s Jiřím Moskalem, dávným soupeřem ze závodů Formulí Easter v Poháru míru a přátelství. Za zmínku stojí i výkony Vlasty Suka ml., který se Swiftem zajížděl nejrychlejší časy na Show Section, precizní práci spolujezdkyně Markéty Sukové, díky které měla posádka 0 TB z časových a radarových kontrol a jen zatížení body za rok výroby modelu je nepustilo na čelo celkové klasifikace. Nejrychlejší ženou za volantem byla Daniela Mlejnková na Audi 80 Quattro, která nebyla nikdy pomalá, ale přes to se neustále zlepšuje.

 Na prvním místě v celkové klasifikaci došlo k situaci, kterou nikdo nepředpokládal snad ani teoreticky. Dvě posádky měly po třech dnech náročných Show section a těžké navigace stejný počet bodů! Pořadatelé nejdříve zvažovali, podle jakých dalších kriterií by rozhodli o jednom vítězi, ale obě posádky byly čisté jak v časových, tak radarových kontrolách, tak pořadatelům přišlo, že nejspravedlivější bude vyhlásit za vítěze obě posádky. Celkově tak vyhráli už notoričtí revivaloví vítězové Ladislav Hubálek – Ondřej Hašek na BMW 323 a jim se plně vyrovnali a první celkové vítězství v revivalu vybojovali Filip Silovský – Martin Bozděch na Triumphu TR7. Revival si užívají i ti, co nebojují o přední příčky, přesto je žene snaha dokončit a nevzdat se za žádnou cenu. Třeba Pietro Moliterni s Evou Havránkovou na Fiatu 124 Abarth, po loňské anabázi je nemohla rozhodit ani taková maličkost, jako neposlušné brzdy. Měli sice náhradní součástku v Praze, ale Pietro zjistil na Bazoši, že požadovaný díl prodává pán v Písku, zajeli z Bechyně pro něj, Fiata opravil a zase se s Evou zařadili do peletonu a s úsměvem dojeli až do cíle. Nebo Tomáš Hrubý, který během soboty vyrazil do Teplic pro náhradní „embéčko“, jen aby mohl pokračovat, sice s přídělem trestných bodů, až do cíle.

 Další ročník Rallye Praha Revival je tedy za námi, proběhl bez mimořádných událostí, pořadatelé absolvovali i pět výjezdů PČR na udání kvůli konání nepovoleného závodu, ale pokaždé stačilo vysvětlení s vyjádřením MD, které k revivalu vydalo. Posádky si pochvalovaly jak výběr spojovacích etap, tak Show Section, asi jediné stesky byly na jejich nedostatečnou délku.

 XII. Rallye Praha Revival 2023 skončil, ať žije XIII. Rallye Praha Revival 2024!

 

Jarda Malík

 

 

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007