01.12.2023 10:18:44 | edda | přečteno: 2849x
Povídání s Tomášem Kučerou

Stoprocentní spolehlivost Tomáše Kučery

 

Již čtrnáctou sezonu letos absolvoval v seriálu závodů do vrchu EDDA Cup Tomáš Kučera. Počtvrté a podruhé v řadě se mu podařilo ovládnout nejsilnější třídu EN+2000 a cení si ještě jedné skutečnosti. „Myslím, že je to za celé mé účinkování poprvé, kdy se mi podařilo dokončit všechny závody, do kterých jsem nastoupil. Bylo jich patnáct, když jsem vynechal pouze sobotní Jemníky,“ neskrývá spokojenost liberecký pilot a nabízí se otázka, v čem vidí tajemství stoprocentní spolehlivosti.

 

„Velký dík za to patří mému dvornímu mechaniku Janu Staňkovi alias Flíčkovi, který auto celou sezonu svědomitě připravuje. Zároveň jsem zúročil své jezdecké zkušenosti, kdy jsem časem poznal, že snaha zajet nejrychlejší čas za všech okolností nemusí být nejlepší strategie k získání ročního titulu. Občasné smíření se s druhým nebo třetím místem nemusí být tragédie, ale naopak znak jezdecké vyspělosti. Důvodem k tomu může být technická závada, stav pneumatik, zdravotní indispozice, počasí apod.“

 

Jak hodnotíš letošní konkurenci v EDDA Cupu?

 

„Ačkoli jsem neměl přímo ve třídě stálého konkurenta tak rychlého, jako byl v minulých letech Tomáš Košek, pár rychlých jezdců bych rád zmínil. Malé zaváhání zpravidla stačilo, aby se na mě hned dotáhli dva jezdci z absolutního pořadí. Stejně jako loni to byli Miroslav Černý na Porsche GT2 a David Černý na Škoda Pick-up Kawa. Ve třídě mě celý rok provázel Martin Lev, který je výborný a vyježděný jezdec. Jeho nové enkové Subaru Impreza však nemá srovnatelný výkon. Na pěti závodech se objevil Karel Trojan se Škodou Fabia R5, se kterým jsem si vždy pěkně zazávodil. Zejména vzpomínám na závod na polygonu v Dlouhé Lhotě, kde jsem po dvou kolech vedl s luxusním náskokem, ale Karel dokázal zatáhnout a v součtu dvou nejrychlejších časů mě přeskočil o pět setin. Porážka od takového profíka mě však zase tolik nemrzí.“

 

Vedle titulu ve třídě EN+2000 jsi skončil třetí v celkovém hodnocení EDDA Cupu a podařilo se ti absolutně vyhrát osm závodů. Předpokládám tedy, že jsi spokojen.

 

„Tuto sezonu mohu hodnotit jako mou dosud nejúspěšnější. Jediné, co se nepovedlo je, že se mi nepodařilo dosáhnout žádný nový traťový rekord. V Bozkově jsem atakoval velmi těsně rekord Pavla Ulmana, v Makarově jsem se těsně přiblížil svému vlastnímu rekordu, v Nové Bystrici a v Bečově nad Teplou mě o rekord těsně připravil Míra Černý.“

 

Zmiňuješ Novou Bystrici. Co si myslíš o zařazení slovenských podniků do EDDA Cupu?

 

„V EDDA Cupu je velká diskuse, jestli tyto tratě jezdit, protože to je daleko. V posledních ročnících se jela dvakrát Nová Bystrica a jednou Pezinská Baba. Z mého pohledu je to ohromné oživení a pozvednutí úrovně celého seriálu. Ty tratě totiž mají evropskou úroveň a zároveň jedeme společně se slovenským šampionátem, takže je možné porovnat se s tamní konkurencí. Mě osobně třeba letos hodně překvapilo, jak jedou předokolky Hyundai i30 N TCR, které pilotovali okruhoví jezdci Maťo Homola a Mojmír Čambal. Ta technika jim fungovala parádně. Takže já jsem jednoznačně pro zachování slovenských závodů.“

 

Svijany dlouhodobě podporují také některé rallyové posádky. Jak hodnotíš letošní výkony Honzy Sýkory?

 

„Hodnotit Sykyho výkony mám těžké, protože moc soutěží nejel a pokud ano, většinou kolidovaly s mými závody. Syky s jeho manželkou Verčou mají dvě malé děti a tak přece jen jeho priority už jsou jinde. Když však se Štěpánem Palivcem jedou, pohybují se hned za „er pětkami“. Těch nicméně už nejezdí pět, ale okolo patnácti, a tak bojovat o první desítku není snadné. Každopádně dovedou jet s Mitsubishi Lancer R4, které je o generaci starší oproti „er pětkám“, velice rychlé tempo.“

 

Do rally stále více proniká také tvůj dlouholetý týmový kolega a soupeř z kopců Lukáš Kubíček.

 

„Luky má za sebou takový první rallyový křest ohněm, který myslím zvládl dobře. Teď je ve druhé fázi, kdy logicky bude zrychlovat. Některé soutěže totiž pojede podruhé anebo dokonce potřetí. Dobře je, že jede pořád se stejným spolujezdcem Ďolíkem (Romanem Linhartem) a budou opět více sehraní. Roman je charakteristický důsledností a precizností, která může až někdy lézt na nervy. V rally je to však neocenitelné a také předtím při jeho dlouholetém ředitelování závodů EDDA Cupu bylo uplatňování autority naprosto nezbytné (smích).“

 

Se značkou SVIJANY je provázaná také dlouholetá spolujezdkyně Martina Škardová, která se dala na dráhu televizní moderátorky pro pořad Czech Racing na O2 TV Sport.

 

„Martina dělá pro popularitu motoristického sportu skvělou práci a její aktivity jsou hodně vidět. Její pořady samozřejmě sleduji a úžasně se na to hodí. Navíc je vidět, že jí to baví. Další moderátorkou, která se hodně vypracovala, je Markéta Srbová. Ta mimochodem moderovala křty posledních dvou knih Dana Porazila o Romanu Krestovi u nás na svijanském zámku a o Johnu Hauglandovi v Mladé Boleslavi na Karmeli.“

 

Zmiňuješ knihy Daniela Porazila. Vím, že je také podpořil právě PIVOVAR SVIJANY.

 

„S Danem spolupracujeme na jeho projektech a rádi ho podpoříme. Je to jeden z těch srdcařů, díky nimž motorsport dýchá. Křest na mladoboleslavské Vysoké škole Karmel, kterého jsem měl tu čest se zúčastnit, mě překvapil svým rozsahem. Mimochodem na Karmeli kdysi studoval Lukáš Kubíček a vrátil se tak na místo činu (úsměv).“

 

Zaslechl jsem něco o změně designu PIVOVARU SVIJANY.

 

„S velkou pravděpodobností se změní design i závodních aut v souvislosti se změnou firemní identity pivovaru. Mělo by to být do červených barev. Je to de facto součást balíku změn z loňského roku, kdy proběhla změna loga a akcentuje se zde skutečnost, že Svijany jsou rodinným pivovarem. Červenou barvu lze již zaznamenat u nových aut obchodních zástupců, které je možné potkávat na komunikacích.“

 

A co nějaké novinky ohledně svijanského piva?

 

„Nadále jediným produktem pivovaru, který je výhradně určen na on-trade trh, což znamená konzumaci v místě dodání a jedná se tedy hlavně o restaurace, je Šlik. Letošní novinkou bylo tzv. Pivo přímo ze sklepa. Je to TOP produkt s důrazem na jedinečnou chuť a ekologii. Jedná se o dvanáctistupňový ležák s obsahem alkoholu 4,9.“

 

Závěrem pojďme zpět k závodům. Můžeš přiblížit tvé plány do nadcházející sezony?

 

„Ve spolupráci s naším motorářem Romanem Erltem chystáme ještě určitá vylepšení na motoru hlavně směrem ke spolehlivosti nikoli navyšování výkonu, kterého máme dostatek. Rádi bychom na autě také ještě vylepšili aerodynamiku, protože na některých tratích už jsem jezdil rychlostí přes 230km a pak to celkem hraje roli. Změny chystáme také v obutí, kdy bychom kromě oblíbených Michelinů chtěli více otestovat značku Avon. K účasti na jednotlivých podnicích se nemohu vyjádřit jednak z důvodu, že není známý kalendář závodů a jednak proto, že pro mě je vždy na prvním místě práce a až potom závody, které jsou pro mě „pouze“ koníčkem. Nicméně veleúspěšná loňská sezóna mě dodává chuť a kuráž k dalšímu závodění.“

 

Vlastimil Resl

Foto: Robert Balcar

 

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007